Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 9241 ggr
Trollhassel
0

Karpaltunnelsyndrom!

Någon mer som har problem med karpaltunnelsyndrom? Jag kan knappt använda händerna på förmiddagen längre. Asjobbigt! Dessutom har blodkärlen på undersidan av pek- och långfingrarnas leder blivit blåa och utstående, typ som åderbråck. Jätteont!

Något vis man kan lindra problemet på?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

kamjo
0

Jag har också detta problemet, min svåger är massör och nåt annat :P Han kör ström i mina händer med jämna mellanrum för att öka cirkulationen i händerna, detta hjälper faktiskt, det brukar hålla i sig i ca en vecka, sen är det dags att göra det igen.

Lycka till!

Trollhassel
0

Kanske skulle funka med laser också. Jag har en väninna som är laserterapeut. Kan ju höra med henne, för det ska ju öka blodcirkulationen. Jag använde det när jag skulle få fart på en sena i tummen som var sydd och stel.

Så att få upp cirkulationen är tipset. Tack!

Med Vänliga hälsningar

Johanna
0

det är vanligt när man är gravid.. jag hade det..

fick tips om att använda såna där handledsstöd, som sitter över handen oxå.. men det hjälpte inte mej allafall.
Jag hade fruktansvärt ont, men det försvann ett par veckoer efter förlossningen

bfee
0

Jag hade grymma problem med detta under min senaste graviditet, o det satt även i i ca 1½ år efter förlossningen. O så fort jag gjorde nåt som vibrerade så blev det ännu värre. Klippa gräset, cykla på ojämn terräng, osv osv…

Vad du ska göra är att söka sjukgymnasten! Dit ska MVC kunna remittera dig så du får komma dit omgående, o där kommer dom mest troligt att erbjuda dig handskenor, som man ska använda då man sover. :) Jag fick såna, funkade bra, men hade svårt att använda dom, för jag hade svårt för att ligga med händerna fixerade i en enda ställning hela natten… :/

I värsta fall så går ju inte detta över alls. Då får man operera denna tunneln sen då man blivit förlöst o lätta upp i handleden…

Lycka till!

Trollhassel
0

Ok, tack för svaren. Jag ska prata med min Bm om detta på onsdag. I morse när jag vaknade hade jag så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Det var omöjligt att böja fingrarna men så pass mycket vatten har jag inte samlat på mig tror jag. Jag har en aning svullna händer men inte så farligt.

Min mamma hadde problem med detta under graviditeten och för henne tog det ett å innan det gick över.

Med Vänliga hälsningar

bfee
0

Trollhassel:
Ja, gör det. Prata med din bm. Dom har en enorm erfarenhet av detta, då det är allt annat än ovanligt, tyvärr. För min del så var det på G att jag skulle opereras för min karpaltunnel, men precis innan op så gick det över av sig själv. O det är jag glad över, för det ser inte mysigt ut att göra denna op. Om än man garanterat inte känner nåt alls o allt blir bättre, men ändå… Man slipper ju gärna! :)

bfee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut…

bfee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

O så här efteråt…

Trollhassel
0

Ja, operera händerna är jobbigt. Det har jag redan gjort på grund av att stora böjsenan i tummen gick av i en råttrelaterad olycka :P

Riktigt jobbigt att vara utan händerna, speciellt när man har småbarn gissar jag.

Med Vänliga hälsningar

bfee
0

Trollhassel:
Ja, det skulle det verkligen vara! Jag har dock ingen aning om hur länge det tar innan händerna är återställda efter en sån här op… Nån som vet?