Gravid filmer?
Haha, tanken slog mig just, det finns ju massor av gravidböcker. Men finns det några filmer om graviditet? Självklart finns det ju mängder av filmer med gravida kvinnor men jag tänker på filmer som handlar om enbart graviditet och småbarn och så vidare. :P

Känner tyvärr inte till någon sådan film, men det skulle ju vara kul om det fanns. Jag skulle helt klart vilja se den!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Hah, det var bara en fundering som poppade upp i huvudet på mig medans jag var här inne och kikade så var bara tvungen att fråga om någon visste någon :P
Linn:
Hur menar du med "gravidfilmer". Filmer om graviditeten, typ faktafilmer, eller nåt helt annat?
På tal om filmer…
Jag hittade förresten häromdagen en bra sida med korta filmklipp över dom vanligaste sjukdomarna o ingreppen, bl.a. förlossningen, befruktningen, samt kejsarsnitt.
Jättebra enkla klipp som förklarar! :)
Visade bl.a. förlossningsfilmen för min 4-åring som har haft lite svårt att verkligen greppa allt det här med syskonet i magen… Med denna filmen förstod han direkt ;)
Har ni sett denna sidan förr?
Dom filmerna jag vet om som är bra är:
"Ett barn blir till" - av Lennart Nilsson.
(samma Lennart smo skrivit alla dom galet vackert illustrerade böckerna om graviditeten, bl.a. boken med samma titel som filmen.) **_Väl värda att köpa om man inte har dom! :)_**
**_"Life Before Birth (In The Womb)" - av National Geographic
(Där får man följa ett barns väg, vecka för vecka, från en spermie till själva förlossningen. Man får se bilder inifrån livmodern. Man får bl.a. se när de första sparkarna kommer och hur stress påverkar fostret.)Jag har inte sett den själv men det är andra som har tipsat om den här!_**
Du kan även se se repriser från "barnmorskorna" som gick på svt via SVT's hemsida här >>
Sen har även Norge en motsvarighet till "barnmorskorna" som man kan se här >>
Jag glömde en…
"Kärlekens mirakel" - av Lennart Nilsson. :)

Spännande! Tack bfee!

När jag gick gymnasiet (barn och fritid) fick vi titta på en förlossningsfilm på nån lektion. Dom få killarna vi hade i klassen gick ut en efter en bleka i ansiktet haha.
Jag brukar titta på Förlossningskliniken på tv4 fakta, fast där är det mest "problemförlossningar" dom visar, typ tvillingar, prematura, mammor som inte mår bra, kejsarsnitt osv. Sällan en helt vanlig förlossning där tråkigt nog.
Borde ju finnas liknande svenska o norska barnmorskor i andra länder också =)
Mistletoes:
Det går ju ett program dagligen på TV4 kl 13.25 - ca 14.25 som heter Förlossningskliniken, eller nåt. Är det samma program som du brukar se? Fast detta är på vanliga TV4.
Där brukar även vara med en del mammor som är narkomaner, osv. Fast jag tycker nog att det brukar vara en hel del vanliga förlossningar med.
Fast det är intressant o se dom med komplikationer med, tycker jag. Fast jag kanske är konstig? Jag vill ju nämligen jobba som barnmorska på just förlossningen, så kanske är det därför som jag intresserar mig för "hela biten"? :)

Jag håller med dig bfee, det är intressant att se problemförlossningarna också. kan ju ha att göra med att man ser att det oftast går bra även då.

Ja det lär ju vara samma program, jag kan inte titta på tv på dagarna så.. Brukar försöka tajma när det går på kvällstid istället =)
men tycker inte alls det är många "vanliga" förlossningar där - eller så har det inte varit det i just dom avsnitten jag sett haha.
Ja absolut, det är intressant att se när det inte går som planerat, framförallt får man en trygghet att det oftast går väldigt bra ändå =)
Gråter till i princip alla nyblivna föräldrar när dom får sin lilla knodd på brösten <3