Stickningar/domningar i händerna
Jag undrar om det är någon mer som känner av stickningar/ domningar i händer och fingrar under graviditeten? Jag är i vecka 21 och har känt av detta sedan en vecka tillbaka. Har läst att en del drabbas av detta under graviditeten men att man inte vet riktigt vad det beror på.
Har varit gravid två gånger tidigare, har två små änglapojkar, men har under de graviditeterna inte känt av något sådant här.
Finns det något man kan göra för att minska på dessa besvär?
/Lotta

Mina händer domnar ganska lätt, men framför allt så får jag ofta sendrag i tummarna. Vet inte vad man kan göra åt saken faktiskt. Hoppas att någon annan har tips.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Det där låter som Karpraltunnelsyndrom o det fick jag under min senaste graviditet, o det ska man inte ta alltför lätt på, då det kan ge en himlans massa problem… I vissa situationer domnar dom bort? När du bara sitter o gör ingenting? När du använder "vibrerande saker" (*skrattar*), nu tänkte jag då främst på t.ex. gräsklippning, cykling på ojämt underlag, osv? När du håller ett fast grepp om saker, t.ex kaffekoppsörat, pennor, osv…?
Ta upp detta med barnmorskan om du inte redan gjort det, för i månag fall behöver det opereras. Jag hade problem med detta under hela graviditeten, o i nästan ett år efter graviditeten. Skulle precis då få tid för operation av detta, men då gick det över… :)
Du kan läsa mer om detta här…

Min mamma fick karpaltunnelsyndrom när hon väntade mig och min tvillingsyster. Hon fick det i vecka 20 och det höll i sig i ett år efter förlossningen. Hon hade jätteproblem. Jag har hört att det kan vara genetiskt så jag hoppas att det inte är det jag har drabbats av. Simzonites, vi får nog kolla upp det båda två.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Tack för era svar, ska läsa mer om detta. Jag känner av det mest på morgonen och på kvällen.
/Lotta