Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2994 ggr
HextremO
0

Ridning när man är Gravid

Jag kommer att besöka bm på måndag för ett gravtest.. För det var tidsbokning alla dagar förutom måndagar så jag och killen går dit då. Men jag har en liten fundering ang ridning.

Peter tycker inte alls det är någon bra ide att jag vill fortsätta rida om de plussar.

Nu förstår jag att man kanske inte ska ta onödiga risker så jag riskerar att ramlar av. Men jag vet inte om jag klarar av att hålla mig från hästryggen. Så hur farligt är det igentligen med ridning? Bortsätt från att man ramlar av. Och hur länge är det okej att hålla på? Kan förstå att det kanske är lite osmidigt att rida med en stor bebismage?

För de jag har sagt till han är att jag vill fortsätta rida fram tills dess jag får svårt att komma upp på hästen utan pall pga magen om det nu visar sig att jag är gravid.

kamjo
0

Själv red jag till ca v 14-15 när min häst åkte till fodervärd, det va ganska lagom för mig då jag började få besvär med min foglossning. Men du ska ju känna själv hur du mår och litar du på hästen så fortsätt Flört Du kan läsa min tidigare tråd om ämnet.

Ridning under graviditet

andaloce
0

Första graviditeten red jag så länge jag tyckte det kändes behagligt, tror det blev fram till ungefär 7mån (födde i 8:de månaden).

Vet många som rider ända fram till förlossning, och tror inte det är farligare att rida än att göra något annat, kanske att det är mer riskabelt på slutet när magen blivit så stor att det är den som "tar i först". Men hur ofta ramlar man egentligen av?

Andra graviditeten fanns aldrig tid att rida, nu tredje graviditeten så rider jag inte heller, men fick för mig en dag att rida min dotters B-ponny. Hände då en liten "olyka" (berodde på säkerhetsbrist Skäms) så jag flög av och landade rakt på rygg i asfalten! kunde knappt gå på flera dagar då jag skadade ryggmuskeln. Var då i v.17 och gjorde det vanliga ultraljudet samma vecka, där inne låg en frisk krabat och sprattlade runt!

Barnen ligger så väl skyddade inne i magen, så jag tror inte det är någon större fara om man skulle råka ramla av. (själv har jag ridit i många år och många olika typer av hästar, och det här var andra gången som jag gjorde illa mig riktigt ordentligt!)

Så fortsätt rid så länge det känns bra i kroppen, det mår man bara bra av!

jn84
0

Att ramla av är väl alltid en risk när man rider. Och risken finns alltid att skada sig. Visst är bebisen skyddad, men samtidigt är det mycket som kan hända, mer än bara själva fallet.

Jag slutade rida i vecka 11. Hade egentligen lovat att inte rida mer när jag plussade, men kunde inte låta bli. Och jag red bara på "säkra" ställen och trodde nog att jag var odödlig. Sen blev jag sparkad av min häst i magen och den fruktansvärda ångesten det gav mig fick mig att inse att jag gott kan vänta några månader med att rida. Jag har hela livet på mig sen när barnet är fött och jag skulle aldrig, aldrig förlåta mig själv om det hände något bara för att jag "måste" rida under graviditeten.

Nu ska min häst skrittas igång efter en skada och jag vill inget hellre än att hoppa upp och göra det från ryggen på honom, men samtidigt kan jag inte göra det mot varken mig själv, barnet eller blivande pappan. Det räcker med att det går lite fel så blir det inget barn eller ett för alltid skadat barn…

Däremot dömmer jag ingen som väljer att rida under graviditeten. Har man en häst man litar på (det gör jag inte med min) så förstår jag att man gör det. Men själv har jag har redan upplevt en "olycka" under min graviditet och det räcker.

Mikaela_B
0

Jag rider och är gravid, just nu så rider jag inte så mkt pga illamåendet som gör att ja inte klarar av det eller orkar….

Men jag kommer fortsätta rida tills det inte går längre för min del, sedan åker min tös till fodervärden.

Men som alla sagt de finns risker, men för min del är det upp till var och än, min bm stöttar mig faktiskt i ridningen även om hon förklarat riskerna, men känner hästen utan och innan och min gamle tös får helt enkelt stå ut med mig lite till. :)

www.blueberryhedgehogs.com