Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6692 ggr
andaloce
0

att få reda på kön!?

Hej alla!

Här är en fråga till er som fått reda på könet på ert barn genom ultraljud! ni andra kanske oxå kan svara för den delen.

Vi funderar ju på att ta reda på vårt blivande barns kön, och hade hoppat få göra det på ultraljudet i v.18. Men så läste jag broschyren jag fick från ultraljuds mottagningen och läste "vilket kön barnet har saknar oftast medicinskt intresse och undersöks därför inte".

Så nu undrar jag när och "var" ni fick reda på ert barns kön, var det på den vanliga 18v kontrollen, fick ni begära köns benämning särskilt, eller hur gjorde ni?

AutumnWicca
0

om jag har förstått allt rätt beror det på vilket län man tillhör om vanliga BM gör det eller ej. Du kan ju alltid söka dig till en privat klinik för att göra detta, tror det kostar dock, men vet ej säkert.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

JMax
0

De flesta kommuner har inte den "servicen" men vissa bm berättar ändå om man vill veta men de har ingen skyldighet att göra det. De som promt vill veta får söka sig till privata kliniker. Det finns en i Linköping som tar 1500:- för att göra det om jag inte minns helt fel.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Iskall
2

Var till min mamma igår och hon berättade om sin arbetskamrat som hade fått barn. Dom hade sett klart och tydligt vilket kön det var på ultraljudet, just för att det hade legat så pass bra.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

andaloce
0

Tror inte det finns någon privatklinik häromkring. Får väl se vad dom säger på ultraljudet, det är ju ändå mer spännande att inte veta vad det är för kön.

Tror det är svårt att se själv vilket kön det är i ett så "tidigt" ultraljud, men om man får ett ultraljud längre fram kan det ju istället vara svårt att undgå att se vad det är.

[jenkass]
0

samtidigt så kan man ju ha otur att könet blir det motsatta än vad man fått reda på, och då kan det leda till att man blir så chockad att man inte tror att det är sitt barn, eftersom man förväntade sig ett visst kön

andaloce
0

Ja så kan det säkert vara för vissa! Men jag själv skulle aldrig ta för givet att man får "rätt", då jag vet att det hänt att man sett fel.

Johanna
0

vi fick veta vid den vanliga UL kollen i v18, hon sa att det va 95% säkert..

sen gjorde vi ett tillväxtUL i v31 o då kollade dom igen, o det va samma kön då… o ut kom en flicka som dom sagt från början..

Animalfriend
0

#2 Jisses! Tog de betalt?! Jag skulle aldrig betalat för at få veta mitt barns kön. Skulle ju ändå älskat det lika mycket oavsett kön, och tids nog hade man ju fått veta.

Nu är jag dock inte gravid, och kommer aldrig bli, men en klar åsikt har jag. :)

JMax
0

#8 Ja de tar extra betalt för att utföra könsultraljud men jag är inte säker på hur mycket. Jag skulle heller aldrig göra det, jag vill inte veta förren den föds vad det är för en liten filur.

Iskall
0

Jag skulle aldrig ta betalt för att ta reda på vad det är för kön, man får ju reda på det till slut ändå.

Sen så kan man se det när man gör ultraljudet, men det är dock inte 100%.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

sandra1977
1

min lillebror o hans tjej tog reda på könet på deras 2 barn med 3D ultraljud..det stämde bägge ggr..dom fick ge mellan 1100 o 1300,minns inte riktigt.

Animalfriend
0

#11 Hu vad dyrt! Inte illa menat, men man får ju endå veta det förr eller senare. :)

sandra1977
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja! absolut..jag har själv 2 barn..jag har aldrig ens funderat på att kolla kön..Glad

andaloce
0

Jag tror faktiskt inte heller att jag skulle betala för att få reda på vad det är för nåt! Som ni säger så visar det sig tillslut ändå Glad!

Jag har ju tidigare varit helt emot att ta reda på vad det är, tyckte det var bland de mest spännande med själva födseln.

Trollhassel
0

Fram tills vecka 13 var jag tvärsäker på att jag ville veta, men nu vet jag inte om jag skulle vilja det även om jag skulle få det gratis. Blivande pappa vill absolut veta, han vill ju kunna köpa rosa kläder med blommor eller blå kläder med bilar ;P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Animalfriend
0

#15 Kön kvittar väll när man väljer kläder?

Jag är den jämnställda typen. :) Rosa till pojkarna och blått till tjejerna! :P Eller helt enkelt blandade färger. :)

Trollhassel
0

#16 Alla är vi olika. Vi är nog långt ifrån ensama om att vilja köpa flickkläder till en flicka och pojkkläder till en pojke. Det har ingenting med jämställdhet att göra.

Med Vänliga hälsningar

regskylt
0

#16 om du är jämnställd så ska väl pojkarna också ha blått och tjejerna rosa?

andaloce
0

Även om man vill att saker ska vara jämställda så kanske man inte vill att folk kommer å säger att man har en så söt liten flicka, eftersom den har rosa kläder på sig, och så är det en pojke.

Jag anser att det är svårt att vara jämställd i detta land, speciellt med kläder man köper i "vanliga" butiker, för hur länge går en pojk med på att klä på sig rosa och blommor? Man kanske ska sätta på honom en klänning också!?

Nä, nog för att jag är för jämställdhet, men jag vill ändå att det ska vara neutrala kläder, eller att man kan se om det är en pojk eller flicka. (visst har jag satt på mina flickor "pojkkläder" ibland, men det hör ju inte till vardagen precis)

Trollhassel
0

Jag skulle inte klä en pojke i flickkläder.

Med Vänliga hälsningar

andaloce
0

Nu har jag varit på ultraljudet, och frågade om man kunde få reda på könet. Det fick man om det gick att se, och jag kan nog tycka att det syntes rätt tydligt när man fick se "underifrån"!

Det ser ut att bli en liten pojke Skrattande. Känns konstig att veta, men samtidigt kan man ju inte lita på det till 100%. Blir lika spännande att se "vad" som kommer ut iallafall. Var ju lite rädd för att halva spänningen skulle försvinna, men just nu känns det lika spännande iallafall!

Trollhassel
0

Mysigt! Ja, naturligtvis så är det spännande! Vad barnet har för kön är ju bara en liten del i allt.

Med Vänliga hälsningar

melia
0

I Falun får vi det inte, frågade en av mina graviditeter, men dom ville inte berätta för dom hade ingen skyldighet. Denna gång vill jag veta pga att pojkförlossning har varit väldigt svår för mig pga jätte stort huvud ärvt av sin far. Flickorna har gått jätte bra! Och visst en tjej kan ju också få stort huvud, men jag vill ändå veta för jag har känslan av att jag väntar en pojke och jag vill inte gå igenom en sådan skräckförlossning igen med fastnande bebis! Därför vill jag veta kön, men barnmorskan sa att trots orsak jag vill veta så kommer dom nog ändå inte berätta för mig! men VARFÖR!

JMax
0

#23 De kan ju erbjuda dig ett tillväxtultraljud i såna fall om du är orolig.

melia
0

#24 Jo det ska dom göra ett, det gjorde odm sist med och sa att jag får en bebis under 4 kg, men tjejen vägde 4½ så det litar jag inte riktigt på, sen kom hon ju ut lätt, hade ungefär samma storlek som sin bror, enda skillnaden var huvudet som var mycket större på honom.