Kräftor och surströmming?

Surströmming har jag inte en aning om, är glad så länge jag befinner mig långt bort ifrån dem!
Kräftor åt jag i brutala mängden både när jag var gravid och när jag ammade utan problem. Vissa barn kan reagera på kräftor och få utslag. Kräftorna är ju kokta, surströmming är väl typ rutten? Det kanske inte är så bra men jag vet inte.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Surströmming är inte rutten den är syrad. Precis som surkål.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag är också intresserad att veta om man kan äta surströmming. Det är ju så vansinnigt gott. Fisken är ju insaltad ordentligt, så jag tycker att det borde gå. Men man vill ju vara 100% säker.
Åhå vad jag saknar brieost….

Har googlat lite och det står både att det är ok och inte ok…
Enligt vissa sidor högst en gång i månaden pga miljögifter och enligt vissa sidor undvika det helt.

Syrningsprocessen borde ju vara avdödande i sig, men även saltet måste ju vara bra. Jag vågar dock inte chansa. Undrar just vem som borde kunna svara på frågan.
Mmm, brieost…och grillad abborre. Vi bor ute vid en insjö men massa fisk. Vi fiskarmycket på sommrarna och det fins inget mysigare än att grilla nyfångad abborre på kvällarna. Tusan också, det är ju inte rekommenderat att äta.
Men frågan är hur det ligger till med öring och röding? Har inte hört något om dem.
Med Vänliga hälsningar

kolla med er bm!! Lättast!

Nu har jag frågat en bekant som är BM. Hon kommer ta reda på detta och höra av sig. Skriver ut hennes svar här sedan.
Med Vänliga hälsningar
Toppen!

"Du kan äta surströmming 1-2 gånger under graviditeten utan att behöva vara orolig".
Det svaret fick jag av barnmorskan. Låter ju super! Surströmming är ju ändå inget man brukar "leva på" även om jag inte skulle ha något emot det när jag ine är gravid. Brukar alltid finnas några grannar eller familjemedlemmar som inte har förstått tjusningen och börjar klaga.
Med Vänliga hälsningar

Då får du ju äta det några gånger i varje fall!
Jag kan verkligen inte förstå tjusningen! Har aldrig ätit men varit i närheten av det ett par gånger o då har jag spytt…så illa tycker jag att det luktar…Kan inte äta saker som luktar illa.

Lovar att om du skulle lyckas äta en liten liten bit så skulle du bli "förtrollad". …eller det kanske bara funkar på norrlänningar?
Med Vänliga hälsningar

Norrlänningar är nog ett särskilt släkte vad gäller surströmming! lite härdat lixom! Hehe!

Haha, det kan nog stämma. Jag har väl fått smaken redan med modersmjölken :) Jag kan just föreställa mig att det sätter lite smak. Allt smakar och luktar surströmming i flera dagar efter att man knäckt en riktigt go och rund burk. Lite jobbigt var det väl att komma och lukta surströmming i skolan när man var liten. Man blev inte så poppis, men det var så värt det!
Med Vänliga hälsningar

Hur va det med kräftorna nu då?? =) *nyfiken*

Kräftor är ok. Kräftor är så magert att de inte drar åt sig massor av gifter och föroreningar. Dock bör man inte "leva på det". Ät måttligt.
Med Vänliga hälsningar
Jag är norrlänning men gillar inte surströmming! ;) Eller, ska jag vara ärlig har jag aldrig kommit mig för att smaka pga lukten. Det brukar vara surströmmingsfester på ett ställe hemma och jäklar vad det luktar över hela stället och folk glupskar i sig. Jga höll mig till köttbullar o korv ;p KAN inte komma mig för. Trots att jag älskar fisk o skaldjur i alla slag annars! :p

Låter som att ddet är hög tid att du smakar då. Kanske du står ut med lukten nästa gång :)
Med Vänliga hälsningar
Haha, nu har jag satt i mig nästan en hel burk med surströmmingsfileér. Åhå så gott!!
Men där rök nog min årsranson på surströmming.

Smaskens! Ja, en burk är nog lagom. Nu får du stå ut tills barnet är fött.
Med Vänliga hälsningar

åååååå kräftor here I come 

bra då kan jag äta kräftor=D