Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 7806 ggr
Rovanja
0

Ålder med första?

Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Vad är en lagom ålder att skaffa en liten bebbe?

När är det egentligen för tidigt tycker du?

Elisabeth-J
0

Jag var 21 när jag fick första, 22 med andra och 32 med tredje. Jag anser att mellan 25-30 är nog en lagom ålder för då har man mer livserfarenhet och är mer mogen.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Mezzo
0

jag kommer att ha fyllt 26!:) helt lagomt enligt mig :)
men han kan ju dyka upp tidigare man vet ju aldrig..
han är beräknad att komma 29dar efter min födelsedag :)

Jossan86
0

17 när nr.1 kom…

När man känner sig mogen att ta ansvar för en annan människas liv och kunna ge sitt barn en trygg och stabil uppväxt…

Jag anser inte att åldern har någon betydelse…
Är övertygad om att jag som 17-åring var bättre förälder än många i mer "lämplig ålder"…

[jenkass]
0

har själv inga barn än. Jag tycker inte ålder spelar någon roll. Men jag anser att när man känner sig redo, dvs. kan ta hand om sig själv med egen inkomst, eget boende, då kan man även ta hand om ett barn. Sedan ska man även känna att man levt sitt eget liv först innan man tar hand om ett annat.

Telefonkontakt
0

jag var 20. jag tycker att man ska vara över 18, men under 30 (då bortser vi från dem som har försökt att få barn i flera år men inte lyckats.)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Danielssonsgarden
0

Hade fyllt 19 några månader innan första föddes.
Var 23 med andra, fyllde 24 några månader efteråt.
Och nu med tredje så kommer jag att vara 25.

Jag ångrar inte ett dugg att vi skaffade barn tidigt. Känner inte att jag har missat ett dugg.

Anne
0

Jag är 32 och väntar mitt första - och troligen enda - barn :)

JMax
0

Jag hade precis fyllt 27 med första och nummer 2 kommer när jag är 30.

Den åldern passade mig, jag hann tävla med hästarna och göra allt sånt jag ville ha gjort. Nu är jag mest mamma och det passar mig!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Wiemona
0

Vår första kommer i juli och jag är 29

Luckystar
0

Är 21 och fick min första i november..

Believer
0

Var 22 när första kom.
Är nästan 24 nu när tvillingarna kommer.
Lämplig ålder uttalar jag mig inte om. När man är mogen blir mitt svar.

Smex
0

Svarar som dom flesta. Om man är mogen så kör igång, men jag tycker även att man skall vänta tills man blir över 20. Så att man är "vuxen ute i samhället", om ni förstår vad jag menar.

Är 22 då jag får mitt första. Kan tycka att även det kan vara lite tidig ålder.

Sarah
0

Har inga barn och planerar det inte heller under överskådlig tid framöver. Jag är 27 nu. Är färdig med min utbildning då jag är 28. Sen vill jag ha jobb och kanske vill killen plugga. tror inte det blir några innan vi är 31 :)

linbam
0

jag var 23 när jag fick första barnet,de va för tidigt,trodde jag hade träffat den rätta mannen…men de va fel..fick mitt andra när jag va 32år då hade jag träffat mannen i mitt liv..e 37 nu, och vi väntar vårt andra gemensamma..Kyss

Glad

UnhandyPillow
0

Jag är 21 när jag får mitt första barn. Om man känner att man är mogen och har stadig inkomst och ett hem så tycker ja att man kan skaffa barn. Ja känner mig jätte mogen för barn nu och jag vet att jag har träffat den rätta mannen i mitt liv. Har varit ihop med honom i 3 år när barnet kommer och aldrig tänkt på att ja ska va med nån annan man.

Moonick
0

Fyllde 21 fyra dagar efter mitt första som kom i år den 14 /2 Skrattande

Rovanja
0

Många olika svar var det här! Glad

Jag har inget barn själv, som student skulle det vara väldigt svårt.

Men jag får vänta in dagen jag känner mig redo!

#16 Grattis till nykomlingen!

Smex
0

#16 åhh en perfekt alla hjärtans dag present! vad gullig =)

AnnaLundin
0

Jag var 34 (nåja, 33½ kanske) när ettan föddes och jag är 40 när fyran föds i april.

För mig var det "dags", men det hade tagit ända till dess innan jag hittat någon lämplig pappa.

Rovanja
0

Min mor var 34 när hon fick mig. Jag är förstföddGlad

kybele
0

jag var 19 skulle fylla 20 med mitt första :D

Lena82
0

Jag fyller 27 i maj och vi kämpar på att bli gravida. Kände mig mogen för att skaffa barn för några år sen, men hade då inte något förhållande med någon som var beredd. Sen har jag alltid sagt att jag inte ville skaffa barn förrens jag om min pojkvän/sambo/make (vilket det skulle vara, visste inte det då) hade jobb båda två så att vi hade en inkomst som gjorde at vi klarade oss ekonomiskt och till och med kunde stoppa uindan lite varje månad. Då vet man att man klara av att det kommer ett barn in i bilden för dem är ju precis inte gratis. Men nu har vi försökt bli gravida sen början av maj förra året. Vi var och är inställda på att det kommer att ta tid innan man blir gravid, men hade väl ändå hoppats att det skulle gått lite snabbare.

Molle08
0

Jag har inga barn än ;) Men kanske senare fram om ett par år…

Hoppfull
0

Jag var 23 när mitt första barn föddes 25 med det andra… skilde mig senare och träffade min stora kärlek. Fick ett sladdbarn vid 33.

För min personliga del var jag alldeles för ung och omogen när de två första var små. Det var en kass tid för oss på många sätt. När barn nr 3 föddes var jag redo.

Därför tror jag att det är omöjligt att säga när det är lämpligt, det beror helt på din egen inre mognad som människa, vilken självkänsla du har och hur du mår. Dock brukar jag rekommendera alla unga tjejer att vänta lite eftersom livet förändras så dramatiskt och man får ta så mycket ansvar. Fast samtidigt är jag helt för att skaffa barn tidigt om det är vad man önskar!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lena82
0

Håller med hoppfull. Det som spelar roll är ju att man är mogen både en själv och ens partner och att man vet vilket ansvar det innebär. Sen tycker jag personligen också att man måste kolla över sin ekonomiska situation. Man behöver ju inte ha jobb, men man bör har en ekonomi som räcker till att försörja en familj med allt den behöver. Fast A och O är ju att man känner sig redo. Är man redo vi 16 års ålder eller vid över 30 års ålder så är man.

Jennifersthlm
0

20 med första 23 med andra och kanske 28 med 3:e

men jag tycker att åldern inte spelar ngn roll, ex så flyttade jag hemmifrån vid 16, andra vid kanske 26 så visst spelar åldern ingen roll, men om man är mellen 20-30 allafall så är det lättare i samhället

Hoppfull
0

#26 på vilket sätt är det lättare i samhället (med tanke på att det är så många som föder barn mellan 30-40 numer)?

Jennifersthlm
0

ja kanske inte just stop vid 30, men unga har svårt att "försvara" sig att skaffa barn, den är ju så omogna enligt samhället, och de över 35 mot 40 har ju lättare att få barn med "fel" och samma gäller överviktiga,

Om en överviktig kommer till mvc så pratas det mycket om vikten mm,,,

(Med detta menas inte att jag tycker att det är bättre eller sämre att skaffa barn beroende på ålder, utan mognadsnivån)

bonde
0

Jag bestämde mig ganska tidigt för att jag inte ville ha barn. Men vid 31 års ålder så ändrade jag mig helt plötsligt.

När jag precis fyllt 32 kom första, vid 34 den andra. I år fyller jag 38 och i sommar kommer nummer tre.

Jennifersthlm
0

Grattis!! Kul att det kan vända så, vad gjorde att du ändra dig? stora kärleken??

bonde
0

I botten berodde det på förlossningsrädsla. Men när jag träffade den stora kärleken så kände jag mig så trygg.Och vågade känna efter att jag mognat och faktiskt ville ha barn.

Men absolut inte med vaginal förlossning! Min sambo stöttade mig hela vägen i min kamp för ett planerat snitt.

Lena82
0

#29 Grattis. Åh vad härligt med en liten ny till sommaren. Jag längtar till den dagen då jag blir gravid. Vi har försökt i snart ett år, men än har det inte tagit sig. Vi är inställda på att det kommer ta lite tid, men vi funderar ändå på att ta kontakt med vårdcentralen då det gått lite mer än ett år för att se om vi kan få göra en utredning. Vi har sagt båda två att vi vill ha besked så snart vi kan om det skulle vara så att nån av oss inte kan. Just så att vi inte går i flera år och försöker och försöker och sen får ett besked.

Hoppfull
0

#28 Aha då förstår jag. Det är nog sant och bygger antagligen på att det  kan vara oerhört påfrestande att få barn när man är väldigt ung. dagens samhälle bygger ju så mycket på ordnad ekonomi vilket brukar ta lite tid innan man har. Förr kunde man ju klara sig på en lön och då var det nog enklare med åtminstone den biten, men nu är det som sagt väldigt kämpigt ofta för unga föräldrar.

Lena82
0

Ja och sen kan det vara svårt att få jobb om man har barn. En del arbetsgivar ser väl helst att man inte har barn och inte kommer skaffa det på de närmasta fem åren eller att man har barn som man inte behöver stanna hos när dem är sjuka (alltså barn från 12 år och uppåt). Som tur är är långt ifrån alla arbetsgivare såna men dem finns tyvärr. Min arbetsgivare säger till och med att min ålder är en lagom ålder att börja skaffa barn i och att gifta sig. Har en riktigt bra arbetsgivare

murderdolls
0

Jag blir 22år i år och jag har inga barn än så länge och det kommer nog att dröja iaf minst två år tills vi börjar sätta igång med bebisverkstad här hemma. Just nu känner jag att det är viktigast att skaffa mig en utbildning och ett jobb och att min sambo får utbilda sig till det som han vill innan vi börjar fundera på att skaffa barn. Men sen vet man ju inte vad som händer i framtiden, kanske tar det ett år eller så tar det tio år. :)

hedus
0

Jag är 29 & väntar första barnet. tror inte det finns någon "lagom" ålder. Beror helt på vad som händer i ens liv & om man känner sig redo.

www.hela-dig.nu

Theres
0

Jag har planerat att jag ska vara 27 eller nåt :P så om 5 år kanske ;)

golf.ifokus.se

maddopaddo
0

ska få mitt första barn en månad innan jag fyller 20 :)

elinskogsberg
0

Hejsan, jag är 17 år och min pojkvän är 19 år och vi ska ha våran sötnos i september:) Vi längtar jätte mycket:)