Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 7725 ggr
Linn
0

Gravid eller inte?

Det hela började med att min sambo påpekade att mina bröst blivit mycket fastare. Jag som sällan tar på mina bröst själv fick känna efter och det var de, betydligt fastare. Först tänkte jag, men det är ju lysande, att de blivit fastare.

Men sedan började jag fundera på varför de helt plötsligt blivit så pass mycket fastare. Jag vill ha svar på allt och nöjer mig inte med att bara tycka att något sådant skulle vara bra.

Så jag började fundera på om jag kanske gått och blivit gravid. I sådana fall skulle det blivit i december, januari någon gång.

Jag använder p-plåster men byter inte alltid vid samma tidpunkt och ibland inte ens samma dag som jag ska.

Och jag har sedan i våras gått ner 10 kg. Och nu har jag gått upp 5kg igen. Jag svettas, vilket jag aldrig gör annars. Ena stunden är jag jätte varm sedan fryser jag. Jag brukar vara väldigt frusen av mig. Jag har fått massa plitor/finnar på ryggen. Jag är super trött och skiftar en del i humöret. Ena dagen är jag jätte glad och andra dagen känns det som att hela jag håller på att gå under. Och på det mina betydligt fastare bröst.

Gjorde ett graviditetstest i morse som visade negativt. Men samtidigt läste jag någonstans att om det har gått tillräckligt långt in i graviditeten så är det inte säkert att det syns på ett graviditetstest.

Jag har mens och jag vet att man kan ha det medans man är gravid också. Sedan vet jag inte om det gör någon skillnad på gravtestet om man har mens samtidigt.

Jag ska till UM på torsdag igen till barnmorskan, ska göra ett nytt test då. Tror ni att man kan få tjatat sig till att göra ett VUL?

Vad tror ni? Har jag gått och blivit gravid?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

JMax
0

Svårt att säga men vissa saker är ju samma symptom som gravida har. Du borde ju inte vara så långt gången så viktökningen tror inte jag hör till.

Avvakta till torsdag och jag tycker nog att du ska tjata till dig ett vul!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Linn
0

Jag menar, är jag gravid så vill jag ju veta det så snart som möjligt. Inte när det väl börjar synas. Vet ni om man kan göra ett VUL på Um?

Linn

silvery
0

vad är ett VUL?  du kan väl bara gå til närmaste sjukhus/vårdcentral och kolla =) jag fick STARKT positiv i vecka 8, räknar ut på ett ca hur långt du KAN ha gått, man brukar börja må illa runt vecka 8 (varierar jag vet) så du kan ju vara gravid fast det inte har gått så långt.. du kan ju också vänta ett tag och se om det händer nåt mer ;)

Linn
0

Jag kan i sådana fall vara i allt från vecka 5-10 tror jag.

VUL har jag lärt mig här är ett vaginalt ultraljud.

Linn

JMax
0

Vul är vaginalt ultraljud som #4 skriver.

Ring KK på ditt sjukhus de borde ju kunna hjälpa dig snabbt annars? Om du inte vill vänta till torsdag UM kanske inte gör vul utan ger remiss i såna fall och då tar det ju ytterligare lite tid.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Linn
0

KK?

Linn

Smex
0

men om du har vanlig mens cykel och den har inte krånglat så tror jag faktis inte att du är gravid.

hormonsväningar och finnar på ryggen kan man få just dom dagarna innan mensen. Jag kunde ibland få jätte mycket två veckor innan mensen.

Men tvinga till sig ett VUL brukar inte vara så lätt, men om du verkligen är envis så kan dom inte förneka dig det, tror jag.

Linn
0

Det är nog antagligen så att jag försöker önska dit en liten i magen.. Men det jag inte får ihop är varför jag helt plötsligt fått så mycket fastare bröst…

Linn

silvery
0

kk=kvinnokliniken =) annars kan du ju "lura" dig till ett genom att säga att du tror att du är gravid och funderar på abort och då vill de kolla på fostret för att se hur långt gången du är (A)

Smex
0

det är en läkare som kan kolla upp det. Kan beror på mycket. men oroa dig inte och vänta och se på Torsdag.

AlbaStiffler
1

Fastare bröst kan ju komma med de 5 kilona. Brösten brukar ju vara det första som kommer samt det första som försvinner när man går upp/ner i vikt. Tråkigt nog…

Finnar var däremot det första tecknet jag fick, bara några dagar efter befruktningen fick mina hormoner spel och jag fick massa finnar på ställen jag normalt inte får det på (ryggen, bröst och i ansiktet). Men men, de kan ju även spöka i den vanliga hormoncykeln.

Så jag tippar på att du är skendräktig… ;-) Är barnverkstan igång annars?

Hoppfull
0

Det kan ju även vara plåstren du använder, de innehåller ju hormoner som du kanske reagerat på. Även om du inte gjort det tidigare så kan saker förändras. Prata med bmsk hon kan hjälpa med nytt gravtest i blodet och annat om du fortfarande känner dig tveksam.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Linn
0

#11 de förändrades dock inte när jag gick ner 10 kilo.. Nej, barnverkstaden är inte igång. Vi har bestämt oss för att det är bäst att vänta ett tag med att börja försöka bli med barn. Men jag är så bebissjuk så hälften hade varit nog!

#12 kan man göra gravtest på blodet? Eller ja, det borde man ju kunna.. Kan man göra det på UM?

Linn

Hoppfull
1

Skäms blev osäker nu men när jag har varit gravid, på stenåldern (-89, 91 och -99) så tog barnmorskorna blodprov då de proverna på den tiden var säkrare för att fastställa grav. om man inte visste stensäkert själv. Vet inte vad UM är eller det kanske är ungdomsmott? För det bör de absolut kunna i så fall. Nu för tiden kanske det är så att vanliga gravtest är lika bra och då kan man ha slutat med blodprov… men det vet ju barnmorskan.

Lycka till hur som helst! Glad

Linn
0

#14 då är din äldste lika gammal som mig Flört

Så kanske det är. Ska i alla fall tjata till mig någon form av riktigt bevis. Ska göra ett nytt test i morgon och så ska jag se om de kan göra ett UVL. Och ja, UM är ungdosmottagningen.

Linn

Hoppfull
0

Hehehe, ja där ser man… han är född -90 och jag hoppas att han väntar med att skaffa barn Tyst Jag var 23 när han föddes och i mitt fal var det alldeles för tidigt, jag hade behövt tio år till innan jag blev mamma egentligen!

Linn
0

89 är jag född. 10 år till har jag inte tänkt att vänta. vill ha mitt första innan jag är 25.

Linn

Hoppfull
0

Nej är det rätt för dig så bara kör Glad jag trodde nog mer att det bara skulle vara så… du vet, man, hus, gifta sig, jobb och så bebis… plus att vi hade kompisar som tjatade järnet på oss och jag var så svag i mig själv vid den åldern så vi föll för det snacket Förvånad Hade jag tänkt efter så hade jag nog hejdat mig själv, som det blev nu blev det inget bra vare sig för mig eller barnen. Fast det berodde lika mycket på att deras pappa är en riktig skitskalle så hela den där familjegrejen blev som ett enda helvete för mig. Jag fick ju en sladdis som föddes -00 och med henne var det helt annorlunda då var mogen och hade hittat en bra partner.

Linn
0

Ja, det underlättar ju om man har en bra pappa till barnet också…

Linn