avsmak för nyttig mat
när jag fick veta att jag var gravid började jag äta sånt som innehåller mycket järn och folat. Åt alltså mycket blodpudding för järnet, vilket var gott då i början. Och åt mycket bönsallad med färsk spenat för folatets skull, vilket var gott att ha till kött osv.
Nu två veckor senare spyr jag nästan jag tänker på blodpudding och bönor. Det är ju de som är högst i järn och folat, så varför känner jag sånt avsmak?
Tvingar i mig detta för att jag ska få i mig vitaminerna den naturliga vägen.. (vill inte ta tabletter, tror inte på att det kan vara bra för en)
Jag älskade bönsallad förut, varför är det så äckligt nu?
Blodpudding med hallonsylt har jag alltid gillat, nu är det bajsäckligt. Varför??
Borde inte kroppen bli sugen på det som den behöver?
Kroppen fungerar som den själv vill. I början av graviditeten kan man ha avsmak för det mesta i matväg, om man har otur.
Jag förstår din tanke med att inte vilja ta tabletter, men den mängd folsyra som rekommenderas till gravida är väldigt hög och jag tvivlar på att du får i dig det via maten. Varför chansa?
Detsamma med järnet framöver, det är näst intill omöjligt att få i sig tillräcklig med järn enbart via födoämnen, man måste nästan äta tabletter av något slag för att hålla uppe värdena.
SÅ jag skulle gärna råda dig att försöka släppa de negativa tankarna runt tabletter och utnyttja den möjlighet vi faktiskt har idag, att tillföra dessa ämnen på konstgjord väg.

Skaffa tabletter som ÄR bra, inte apotekets skräp som är fullt av olika bindningsmedel och annat. Gå till en bra hälsokost och skaffa så rena tillskott som möjligt, gärna exempelvis Helhetshälsas produkter. de är kända för sin renhet och sitt höga upptag ur tillskotten.
Tvinga dig inte att äta när du inte är sugen, då är ett tillskott en stund mycket bättre tycker jag!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.