Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2233 ggr
Emma85
0

ägglossningsfråga!

här kommer en kanske lite dum fråga från mej :) apropå ingenting!

de här med ägglossning, kan man bara bli gravid när man har ägglossning? eller kan man bli de även direkt efter mensen och fram till ägglossning? fast mindre chans att man blir de?

förut har jag alltid tänkt o trott att man kunde bli de jämt, även när man har mens. men nu hör jag bara en massa om ägglossning hela tiden.. måste nog ha sovit på sexualundervisningen i skolan :)

Telefonkontakt
0

man kan bara bli gravid när man har ägglossning, för ägget lever bara i ca 24 timmar. men man kan ha sex ca 3 dagar innan ägglossningen och bli gravid, för spermierna kan leva mycket längre och då när man får ägglossning så kan några rackare befrukta det.

men inget ägg ingen befruktning. fast sen så kan man ju få ägglossning lite hur som, så man ska alltid skydda sig om man inte vill ha barn :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Mmm, precis som telefonkontakt säger så kan det bli lite när som helst ändå. Dvs ägglossningen KAN komma oregelbundet i månaden. Och ägget kan ta nån dag att vandra ner, och kan alltså bli befruktat högre och lägre ner i sin bana påväg ut. Och precis som telefonkontakt säger så kan spermierna leva därinne runt 3 dagar, det är min bäbbe ett bevis på. Min ägglossning (mätt med ägglossningsstickor) inföll 2 dagar efter jag och min man hade sex. Alltså måste hans krigare levt därinne runt 2 dygn innan de fick bulls eye… hehehe.

Telefonkontakt
0

#2 mitt ägg blev befruktat 3 dagar efter sex :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Emma85
0

fränt :) tack för era svar!

Ladyinred
0

så för att vara säker räcker det med att ha samlag var tredje dygn och inte varannat som jag läst överallt?

AlbaStiffler
0

Säker och säker. alla är vi olika och ibland spelar slumpen in mer än vad man läst. Vill du vara så säker som möjligt, kör på ägglossningstest och pöka på! hahaha…

Lena82
0

Man som sagt bli gravid när som under förutsättniing att man har ÄL. Vanligtvis brukar ÄL-veckan börjar 12 dagar efter första mensdagen men det skiljer från person till person. Vi håller på att försöka bli gravida och vi försöker inte tänka på det utan vi "myser" när vi känner för det så att det inte ska kännas påtvingat på något sätt för nån av oss.

Emma85
0

så gör vi med. de får hända när de händer bara :)

Lena82
0

Man kan ju inte göra så mycket åt saken när det inte gått ett år. Har man försökt i ett år kan man få gå och göra en utredning. Vi går in på vårt 10:e försök nu 8alltså 10 månader)

IaMiaMaria
0

jag har hört att spermier kan leva upp till fem dagar där inne =) (vet ju inte om det stämmer men..)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ladyinred
0

tre e vad jag har hört men två e det normala.

Lena82
0

Spermier kan leva upp till mellan 48-72 timmar alltså 2-3 dygn, mest vanligt är 48 timmar. Ett ägg "lever" 24-48 timmar, 1-2 dygn. Detta är det senasta jag läste, men fråga mig inte vart jag läste det för det har jag glömt. Men när jag läste det så ringde det en kl från skoltiden (pluggade omvårdnad)