Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3538 ggr
Lena82
0

Babyverkstad

Hej

Jag och min sambo började med babyverkstad i maj. Ännu inget resultat, men vi ger oss inte. Finns det nån mer här som håller på och försöker eller någon som kan ge lite tips som fungerade för eran del? Vi har läst på så många olika sidor om vad proffessorer och sånt har skrivit och ibland så går det helt emot varnadra och man vet varken ut eller in. Vi vill så gärna ha en liten bäbbe.

[jenkass]
0

jag har många vänner som försökt fått barn men som inte kunnat, sen väl när de "gett upp" så har det minsann grott sig en liten bebbe ;) Jag tror det handlar mycket om att man inte ska försöka och inte tänka så mkt. Det kommer när det kommer lixom. Det är samma med kärleken, letar man så hittar man oftast inte den…

jaghetersophia
0

Kolla på barnlöshet i fokus i stället..där finns råd och tipd…men ni har ju fortfarande inte försökt så länge så ta det lugnt… vi har försökt i 1½ år och nu har jag börjat med hormonstimulering och hoppas det hjälper

Lena82
0

Vi tänker inte så mycket på det utan vi har mer tjoosan i sänghalmen när vi känner för det. Men sen kommer man att tänka på det när man märker att tant röd är på väg att komma, som nu till exempel. Är 100 på att tant röd kommer att komma inom två dagar, för min mage har svullnat upp lite som den brukar och jag är fruktansvärt chokladsugen. Då kommer man att tänka på att det inte tagi sig denna månaden heller. Men då tar vi allitid nya tag. :) Nån gång kommer vi nog att lyckas.

Lena82
0

#2 Tack för tipset ska ta mig en titt där. Har det inte varit jobbigt att försökt så länge? Vi håller fortfarande humöret uppe och ger oss inte i första taget. Vi köpte faktiskt test för Jimmys simmare och det visade att han var okej, men vi har sagt att vi ska försöka fram till nästa höst så får vi väl ta kontakt med barnmorskan sen i så fall och verkligen kolla upp oss båda ordentligt. För då till nästa höst har vi ju faktiskt försökt i lite drygt 1 ½ år. Lycka till nu och hoppas att det tar sig för dig snart.

jaghetersophia
0

Jo det finns massa bra tips där på denna länk:

http://barnloshet.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=a398eb60-2f9f-482f-b6c6-2c9d16ad8bec&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Visst är dte jobbigt. De allra flesta 80-85% blir gravida inom ett år så det första året var rätt lugnt för vår del. Har man försökt i över ett år kan man få hjälp av fertilitetsenhet, vilket vi har fått. De kollar som sagt då upp killens simmare och gör vaginalt ultraljud mm på tjejen.

En viktig sak att fråga sig är har du ägglossning? är din mens regelbunden eller oregelbunden? Är du normalviktig mm?

För mig har ägglossningsstickorna visat att jag haft ägglossning, men blodprov visat att jag inte haft det. Men dte finns ju andra metoder för att se om man har ägglossning som man kan göra själv hemma. Nu ska vi på ultraljud på fredag för att de om ägglossningen kommit igång av medicinerna. Själv har jag PCO-S som innebär oregelbunden mens, utebliven ägglossning och därmed svårigheter att bli gravid.

Min graviditetschans är 5-10 % så sannolikheten kanske inte är den bästa, men man får kämpa vidare…

AlbaStiffler
0

Kör ni med ägglossningstest? Framgår ju inte av tråden, men jag antar att ni redan kör med det? Annars är det ju klart att rekommendera mer än att bara köra "tjossan" i sänghalmen… hehehe…  Lycka till med avlandet, tyvärr har jag inga råd mer än att ihärdighet oftast lönar sig.

Lena82
0

#5 Min mens är regelbunden sånär på en dag +/-. Och normalvikt ja. Men jag ska ta mig en titt på den länken.

#Ett tag körde vi med ÄL-tester och dem visade att jag hade ÄL, men som jaghetersophia skrev att ibland kan de ju visa att man har det även att man inte har ÄL. Sen blev det lite påtvingat när vi använde tester att just det där med: Nu måste vi hmhma för jag har ÄL. På ett sätt tyckte jag att det kändes väldigt pressande att gå och räkna dagar till man skulle börja göra testerna och just det där att ikväll måste vi.Eller som andra sagt att hmhma varannan dag under den veckan du har ÄL. Men nu är det så att min sambo har ett väldigt fysiskt ansträngade jobb så han är trött när han kommer hem och ibland måste han jobba över och tyvärr är det ju så att han inte kan säga till chefen att: Nä jag kan inte jobba över för jag måste hem för Lena har ÄL Flört. Men jag ska nog beställa lite mer tester och börja igen.

Nu har vi provat två månader utan ÄL-tester och förra månaden tog det sig inte, denna månaden vet jag inte än, men tror inte det då jag har symtomen jag brukar ha dagarna före det att tant röd anländer. Hon ska komma imorgon.

Tack alla för alla svarGlad

jaghetersophia
0

Okej, men om mensen är regelbunden och då hur normalvikt så är det nog bara att köra på som vanligt…ni har ju trots allt inte hållit på så länge..börja inte oroa er förän det börjar dröja över året…

Ha även koll på om du äter mediciner som påverkar fertiliteten…avstå ex från ipren..

Lena82
0

#8 Det är det som jag tycker är så lustigt. På apotektet sa dem att man skulle undvika ipren och barnmorskan säger att jag bara ska undvika ipren när jag väl har blivit gravid. Vet varken ut eller in. Nu har jag visserligen köpt ipren som jag tänkte ta när jag har tant röd då jag kan få en mensvärk som heter duga (det var pga den som jag började med p-piller). Vi är inte oroliga än. Det tog ett och ett halvt år för min bror och svägerska att bli gravida. Så vi kommer att fortsätta att försöka och har det inte givit något resultat till efter nästa sommar får vi kontaktan BM

jaghetersophia
0

Låter bra att ni inte är oroliga….rekommenderar nog dock alvedon istället för ipren. Även på fertilitetsenheten på universitetssjukhuset får jag rekomendation att ipren  inte är bra om man planerar bli gravid. Lycka till

Lena82
0

#10 Tack. ja jag ska skippa iprenen från och med nu. :)