Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 1479 ggr
Ann1
0

Doula som stöd och smärtlindring?

Hej

Jag är under utbildning till doula. Man behöver inte ha en utbildning men jag tyckte det verkade bra. Hon som ledde den är 27 år och har varit med på 10 förlossningar. Odis heter föreningen för doulor. En fantastisk tjej var det som leder utbildningar och arbetar som doula och amningsrådgivare. Doulan medverkar att lindra smärtan och är ett stöd för både mamma och pappa. Hon träffar paret eller mamman innnan och efter förlossning och är med under hela förlossningen.

Hon hjälper till med allt utom det medicinska. Visar hur man gör för smärtlinidring, hur pappan kan göra och är allmänt lugnande i sitt prat. Hon är också en länk mellan barnmorksa/läkare och mamman.  Vägleder genom hela processen. Ofta har doulan kunskaper i amning och hjälper även med detta.

Vad tänker ni om detta?  Skulle ni vilja ha med er en sådan? Och vad har ni som genomgått en förlossning saknat i och hela situationen som sådan, tiden innan och efter?

tezzie
0

Det är en jättebra grej, jag själv har inget behov av det då jag förlitar mig på personal och min man.

Men många väljer ju att föda barn idag utan att pappan väljer att vara aktiv/inblandad och då kan jag tänka mig att ni är oumbärliga!

*** Kärleken övervinner allt ***

AlbaStiffler
0

Skulle inte min man/pappan vara delaktig skulle jag nog kunna tänka mig att ha en doula. Eller om jag hade en man som jag skulle känna mig otrygg med under förlossningen. Men en doula behöver ju inte vara en "främmande" person utan kan ju även vara ens vän eller kanske ens egen mamma.

Fäör min del skulle jag nog vilja känna doulan rätt väl innan jag anlitade denna. Jag går själv på en vattengympa/profylaxkurs och ledaren där jobbar även som doula, henne skulle jag ha tillräckligt med förtroende för, för att kunna anlita om jag kände behov av det.

Ann1
0

I dagens Sydsvenskan står det om forskning kring bemötandet och förlossningssmärtan. Helhetsupplevelsen av förlossningen är viktig för hur starkt smärtan upplevs efteråt.

De som fått ryggmärgsbedövningkom ihåg smärtan mer intensiv än de som inte fått det. En positiv upplevelse gör att obehagliga minnen bleknar står det.. Intressant.