ryggskada + gravid?
Karln och jag pratade igår om graviditet. Jag blir så skrämd att jag kommer må så dåligt av att bära barn.
Jag har en wiplashskada som gör att jag inte orkar bära något alls i princip. Håller jag i katten mer än 2 minuter får jag ont i armar och rygg. Men att vara gravid med en 10kilosmage, det kan ju aldrig bli bra? Och sedan vill man ju gärna kunna hålla sitt barn.. Någon som har ryggproblem och förstår mina tankar?

Jag förstår precis vad du menar! Jag har inte direkt ryggproblem, även om en del av min värk sitter där, utan jag har mer utspridd smärta. Jag disskuterade väldigt ingående med min sambo innan vi bestämde oss. Han har sagt att han ska hjälpa mig så mycket det går och han kommer även att få mina föräldradagar när den dagen kommer. Sen kan man ju som anhörig ta ut vård av anhörig om det skulle behövas. Det har min sambo redan fått gjort nu i början. Men för min del är det ganska ok när jag kan ta mina mediciner, fast nu när jag är gravid så får jag inte ta mer än en liten dos, så det är klart det är jobbigt, men smärtan är överkommlig när jag tänker på vad som växer i min mage =)! Jag tycker att du ska tala med din sambo och familj först och främst, och se om dem är villiga att ställa upp lite extra på dig, sen kan du ju även tala med F-kassan om t.ex tillf. vård av anhörig.
Hur som helst så hoppas jag att det löser sig för dig och att du kan bli mamma i sinom tid du med =)!
Hoppas mitt inlägg hjälpte dig lite iaf!
Kram på dig o lycka till!

Oj vad knepigt. En fördel med graviditeten är ju att kilona/vikten kommer smygande under de nio månaderna. Dvs det är inte som att plötsligt sätta på en 10-kilos ryggsäck på magen, även om det känns lite så nu på slutet. Så förhoppningsvi hinner din kropp vänja sig. En annan fördel är att man vet att det är övergående, dvs efter 9 månader blir du förhoppningvis av med smärtan barnet orsakar. När det sen handlar om att bära barnet går det ju alltid att hitta lösningar som funkar mer eller mindre bra…
Det finns ju alltid risker med graviditeten och smärtor får många, även utan ryggproblem. Förstår om du tvekar, men det är antagligen värt det ändå. Kanske kan du redan nu börja träna upp ryggen så att den är så stark som möjligt när du väl blir gravid…? Men du kan ju kanske räjkna med att du kommer vara sjukskriven större delen av din graviditet, kanske bör du även prata med din läkare redan innan och fråga hur det funkar…

Jag har oxå en whiplash och får ibland svår värk.
Men min graviditet har inte på något sätt försvårat eller förvärrat mina problem!
*** Kärleken övervinner allt ***

lånar din tråd lite halvt, hoppas att det är okej.
Jag har en missbildning i min ryggrad (saknas två utskott) så min rygg är lite känsligare än vanliga ryggar. tror ni att det kommer att påverka mig under en ev graviditet och vanlig förlossning? jag är riktigt orolig inför detta 

OM man skulle få problem… Kan man inte få någon form av korsett att bära då?? fast det kanske är svårt med stor mage…
*** Kärleken övervinner allt ***

brukar inte kroppen läka lite då man är gravid…

#6> vissa leder och ligament mjukas ju upp, och alltså kan vissa skador bli bättre… Har själv en höftskada som otroligt nog blivit bättre under min graviditet. Däremot har den istället bytts mot rejäla foglossningar, så det är som att byta pest mot kolera. hehehe…
Så att bli gravid är nog lite som att spela på roulette, kan bli bättre, kan bli 100 ggr sämre. :-(