5o dagar kvar till BF
och har såååå jobbigt med foglossning och något annat som besvärar mig på magen, "utanför" bebismagen.
Själv tror jag det kan vara ett bråck eller något liknande.
Känns lååååångt tills det är dags men samtidigt så vill jag "slippa" föda…varför kan man inte få ut dem på trevligare sätt? *gnällig idag*

Join the club! Jag har väl en sissådär 10-11 veckor kvar och börjar precis som du få nog av allt ont. Även jag har svåra foglossningar, men de är ingenting mot min magåkomma. Har en nerv (har jag fått veta efter besök hos ca 5 olika pers) i övre delen av magen, strax under höger revben, som bränner och gör så ont att det då och då nästan svartnar för ögonen. Inget verkar gå att göra än att vänta ut bäbben. Har provat akupunktur på magen, men det funkade inte… och ev kunde jag prova TENS på magen, men min läkare var inte riktigt säker på att jag fick det pga bäbben, så han skulle kolla upp det och återkomma… *suck*
Upptäckte igår att en kylande sportgel som jag köpt på apoteket hjälpte någolunda för just det ytliga brännandet. men det som kommer när jag rör mig verkar inte gå att bota…
har haft denna hemska åkomma sen v18, så snart 12 veckor, och det blir bara värre. :-(
Vad för sorts åkomma är det du har? Beskriv! :-)

Ska försöka förklara det som besvärar på magen…
Om du tänker dig en linje mellan navel och höger bröst, så ungefär i mitten däremellan finns ett område som blir spänt när jag gör något.
Från början bara vid ansträngning, lyft eller upprepade framåtböjningar.
Nu är det obehagligt nästan hela tiden…
Har blivit väldigt isolerad i hemmet då det är pina bara att gå långsamt t.o.m på plan mark som ute på gården.
Maken har blivit hästskötare då jag inte fixar att ge dem hö eller vatten utan att känna av bäcken och magen.
Sedan blir det inte smidigare av att jag får sammandragningar så fort jag ska gå ute. Inne är lättare, förmodligen p.g.a att jag inte behöver lyfta benen lika högt på plant golv samt att det blir kortare sträckor.
När jag håller på med något och det känns i magen är det som om det är något som håller på att dras isär inuti. Blir hårt, liksom svider… Denna åkomma fanns innan graviditet också men inte alls i samma utsträckning. Nu är den konstant besvärande!
BM/läkare har palperat på tarmarna, tagit blodprov på lever och gallsyra utan anmärkning. Sedan var det bra med det…tyckte h*n.
Min rädsla är att det ÄR ett bråck och att jag förvärrar det under förlossning då man tar i så fanatiskt.
Sedan undrar man ju hur mycket muskler som försvinner under dessa veckor/månader som man inte kan röra sig…
Är nu i v.34.

Men, det där låter ju faktiskt precis som mitt brännande område. Som jag har fått det förklarat är det antagligen en nerv, i mitt fall i iaf. Typiskt för nervsmärta är att det bränner men inte direkt är ömt. Ibland är jag lite ömm också när man trycker på punkten men oftast genereras det onda av sig självt, dvs när jag rör mig, böjer mig framåt/åt sidorna eller ibland bara när jag sitter helt avslappnat och inte rör mig alls.
Däremot har jag märkt att det lättar något när jag böjer mig bakåt och så att säga sträcker ut magen. Som min läkare förklarade är det eftersom nerverna i ryggraden går ungefär parallellt med revbenen och kommer fram där i magen, och när jag sträcker ut ryggwen bakåt så kanske jag lättar på trycket på nerven som antaglgigen klämmer bak i ryggen, fast smärtan kommer i fram i magen. Förstår du?
Jag fick min brännande punkt (ungefär en dm stort område precis som du säger mittemellan navel och höger bröst) i v18. Dels bränner det i själva huden känns det som och detta brännande har jag faktiskt lyckats mildra av en gel som finns på apoteket, tror det heter kylgel (coolgel) eller liknande. En receptfri gel som man ska behandla sportskador med och som ska "kyla" ner området. Jag tycker dock att det bränner lika mycket som det kyler, men den där kylan gör iaf att området/nerven bränner mindre i 1-3 timmar per dag efter jag applicerat den. Det är alltså ingen gel med medicin i (inte smärtstillande) så det ska vara ok för oss gravida att använda.
Hur som helst, alla jag frågat om hjälp (läkare, BM*3, sjukgymnaster*2) har sagt att "sånt får man räkna med som gravid och det går över när du fått barn" och denna inställning gör mig mycket arg eftersom jag nästan svimmar av smärtan ibland. Kan ju inte ens snyta mig utan att det gör jätteont, eller sitta upprätt när jag äter utan måste halvligga… men men, det är tydlgien "normalt". *suck* Några få har vågat sig på att rekommendera akupunktur och jag har testat det med 2 behandlingar, men tyvärr har det inte funkat på just denna åkomma + att jag tyckte det var otäckt att de stack så nära barnet som numer växt upp till detta område. Enligt läkaren ska inte heller smärtstillande tabletter och mediciner funka mot nervkläm. Det som kanske kan funka är naprapatbehandling (för att fixa kläda nerven i ryggen antar jag), men detta avrådes stark mot när man är gravid + att de flesta naprapater vägrar behandla oss gravida. :-(
*fjuh* Håller på att skriva en uppsats verkar det som. Hur som helst, senaste veckan har det otroligt nog (är i v30 nu och ar alltså haft ont i 12 veckor) har otroligt nog brännandet avtagit och huggen har minskat. Vet inte om det beror på att bäbbe nu växt upp till det onda området och på något sätt trycker undan den klämda nerven, eller om det är min behandling med gelen (kört den i en vecka) som lindrar såpass…? Det är långt ifrån bra, men lite mer uthärdligt. Jag kan tex sova bättre utan att vakna av smärtan.
Hopplöst känns det som. Tur att det förhoppningvis är över om "bara" 10-12 veckor beroende på hur sen tidig bäbbe behagar bli. :-O

Oj, jag lider med dig. vad otroligt jobbat!
har varken råd eller tips att komma med tyvärr!
*** Kärleken övervinner allt ***

*googlar lite*
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/RecommendationsPage____6914.aspx
"Nervsmärtor kan ha många olika karaktärer. De kan till exempel vara brännande, svidande, molande, stickande, tryckande, isande, skärande. Ofta upplever den drabbade flera av dessa samtidigt eller vid olika tillfällen. Ett speciellt inslag är när smärtan har karaktär av sekundkorta hugg, som elektriska stötar. En del personer har en mycket besvärande smärtsam överkänslighet för beröring eller kyla."
Just ja, min läkare pratade även om behandling med TENS, men han skulle kolla upp om det var ok att köra det på en gravid mage. Ska prata med honom om detta nästa vecka. Hittade intressant lite info på samma hemsida om detta:
"Annan icke-läkemedelsrelaterad behandling
Vid TENS ("Transkutan Elektrisk NervStimulering") använder man en svag elektrisk ström för att aktivera kroppens egna smärtlindrings-mekanismer. Strömmen ges via elektroder som fästs på huden (transkutan = "genom huden") och stimulerar nerver i närheten av elektroderna. TENS används bland annat vid perifer nervsmärta."