preventivmedel efter födsel
Tänkte på tråden Sex?När? där nu diskussion kommit upp om amning ska vara preventivmedel. Nu visar det ju tydligen att det inte hjälper för alla och kanske inte något att chansa på. Då är min fråga:
Hur fort efter förlossning började ni med preventivmedel och vad valde ni att använda för preventivmedel och vad gick ni på innan? :)
Mvh Linnéa

jag har ännu inte börjat på något men ska införskaffa mig en spiral av något slag. det är det jag hört ska finka bäst. sen kan jag inte ta p spruta eller ha p stav.
Är bara i vecka 24 och har inte funderat på det direkt. Blir inte så lätt med barn så det blir nog att köra på som innan (avbrutet samlag) dvs att han tar ut den innan han kommer. Skulle jag bli gravid igen kort efter förlossningen hade det nog inte varit hela världen för vi vill nog ändå ha max 1,5 år mellan barnen.
Om det nu blir så att vi ångrar oss och känner att vi absolut inte vill ha barn kort efter det andra blir det nog kondom.

#2 att han tar ut den innan är inget säkert alternativ. så blev jag gravid första gången. det finns ju något som heter för satts som inte varken du eller killen märker när och om det kommer under samlaget.

#4 och dessutom måste ju avbrutet samlag vara som att bli snuvad på kolan… Sluta när det är som skönast suger ju.

Jag är gravid genom avbrutet samlag :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
jag har aldrig använt preventivmedel och kommer inte heller göra det efteråt. kommer köra med säkra perioder som innan,. det har fungerat bra då jag inte blev med barn förräns vi försökte ( vårat r planerat)

#4 hehe jo precis bättre att då bara använda kondom om man inte vill äta piller eller liknande.
jag är en av dem som nästan enbart bara kört med avbrutet samlag. och jag blev gravid när vi ville det. Annars har det bara sprutats precis efter mens..

#8 vad är det då som är skönty för killen om jag får fråga? killens höjpunkt är ju att få tömma pung så att säga
jag har frågat min kille om han vil att jag sak sakffa spiral elelr annat sedan så vi inte behöver tänka på särka perioder eller avbrutet om det så vill sig. Men, han vill hellre ha det så här för han vet hur illa jag tycker om hormoner och spiraler och krafs
#3 Jo jag vet det. Men eftersom jag inte har lätt för att bli gravid (har gjort så i 4 år utan att något hänt) så känner jag att det räcker om vi inte hade sett en graviditet som en katastrof för då hade vi kört med en säkrare metod. :)
#9 Killen kan ju komma ändå? Han kan spruta på andra ställen än i tjejen. :)

#12 ja men det är ju mindre roligt iaf. då kanske han hela tiden måste hjälpa sig sj.
#13 Jag och min kille har haft hur trevligt som hellst dem 4 åren vi körde med avbrutet samlag iaf. Det är ju bara för killen att ta ut den precis innan så han kommer på hennes mage eller någon annan stans där man vill ha det, fast då gäller det ju för killen att ha kontroll. :P Men för alla funkar det inte och alla vill såklart inte ha det så. Det är ju upp till var och en.
Sen ska man inte glömma att sex är mer än själva penetreringen. Det finns massor av annat roligt man kan göra. :)

#14 jo det gör det ju det finns ju en massa roligt inom sex killen behöver aldrig ens tränga in i tjejen man kan ju hjälpa varandra på andra sätt så att säga. men som sagt finns det fortfarande för satts som varken tjejen eller killen märker när det kommer och där kan det fortfarande finnas levande och duktiga simmare =)
#15 Jo men då får man ju som sagt överväga om man tycker det är värt risken för en eventuell graviditet. Vill man inte ta risken får man helt enkelt välja ett säkrate alternativ. :)

#16 jo precis man får ju det men vissa gör inte det och då blir det massvis av aborter för att folk inte kan ta ansvar medmera. nu är ju inte alla så men många
någon annan som vill dela med sig om preventivmedel?

Har ju inte kommit till "efter förlossningen än", men innan så käkade jag p-piller i runt 10 år. Gick jättebra och var smidigt då man har full kontroll på mens och så. Men jag känner att jag gjort mitt på den fronten och skulle inte knapra det något mer, kändes som om hormonerna blir lite farligare när man blir lite äldre. Man bör väl inte äta p-piller hela livet direkt. Så vad jag kan satsa på efter vet jag inte än. men handlar det om en kortare tid, tex mellan 2 barn som man planerar skaffa men inte direkt på så kan jag nog köra med kondom i ett år eller så.
Detta var en ra fråga…har inte kollat upp det alls men det kanske det snart är dax för :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Vi har bestämt oss för kondomer då vi ska ha en till inom 2-3 år.
Och sen får inte jag ha någonting med östrogen så enda alternativen blir minipiller (mensen försvann och var orolig hela tiden att man har blivit gravid), hormonspiral (samma hormon som minipiller) eller kopparspiral (nej tack).
Efter första graviditeten provade jag koppar spiral, men usch den gillade jag inte alls! Så nu äter jag mini-piller, och det funkar i allafall skapligt,

#22 det sägs att man kan få extremnt kraftiga blödningar och ofta av kopparspiralen
#23 ja det stämmer nog. Den passade inte mig i allafall.

#24 ja min mor och andra släktingar hade provat och dom blödde som en slaktad gris sa dom. och eftersom jag blive gravid en gång fasst jag åt p-piller så ska jag prova hormonspiral denna gång. det har jag hört mycket bra av.

Jag och min pojkvän använde kondom innan grav och det upptäckte vi inte vara så säkert hehe. Efter grav använde vi amning som preventivmedel och det funkar om man "heltids-ammar" sen efter det så behöll vi kondomen och jag började med minipiller…. på nåt sätt blev jag gravid igen! men nu verkar mina minipiller funka iallafall…. puh!
putt :)

Jag har bokat in en tid för insättning av kopparspiral i december, men jag är ganska skeptisk & funderar på att avboka tiden. Vi har haft sex efter förlossningen, det gjorde vi efter jag slutade blöda. Men då har vi kört avbrutet men fullt medvetna om att det kan ju faktiskt bli så att jag blir gravid igen. Min son är nu 2 månader.
Vi fick vår lilla Ronja för två månader sen och började ha sex igen 2 veckor efter förlossningen och vi har beslutat oss för att inte ha något preventivmedel då vi vill ha syskon tätt efter och man vet ju inte hur lång tid det kan ta. :)

#29 Har ni avbrutet då eller inte?