Gravid iFokus

Gravid

Etikettmammor
Läst 20001 ggr
Telefonkontakt
0

När slutade ni jobba?

Jag är lite nyfiken på när ni slutade jobba innan barnet kom? Eller har planerat att sluta jobba.

Skriv gärna vad ni jobbar med också och om just yrket påverkar när ni slutar jobba.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

DG
2

Jag slutade en månad innan bf.
Hann vara ledig 3 veckor innan bebisen kom, hann inte riktigt färdigt med allting som jag hade tänkt men hann iaf vila och sova ordentligt :)

Jag hade foglossning så det påverkade, och sen var jag ärligt talat trött på mitt jobb, inte själva vad jag gör utan hela miljön och att ingenting funkade. Dom t.o.m hade tappat bort mina föräldrarledighetspapperna och sa det bara en vecka innan jag skulle börja ledigheten.
Jag hade lämnad in papperna 2 månader innan.

Glömde skriva att jag jobbade på teknisk support, så jag satt hela dagarna framför en dator och svarade på telefon.
Planerar försöka hitta en ny jobb efter ledigheten då mitt jobb är rullande schema med jobbtider mellan 8-20 och även lördagar. Vill helst ha en vanligt 8-17 jobb och inga helger sen men man får ta vad man får.

Jossan86
0

Första grav. jobbade jag till v.38 som sekreterare så då satt jag bara framför en dator hela dagarna :-)

Nu har har jag varit sjukskriven sedan v.28 pga. ryggproblem och svullna händer…
Jobbar i köket på ett Café så det var alldeles för många tunga lyft och för mycket att göra med fingrarna för att jag skulle klara av att vara kvar längre..

kitty
0

jag slutar om 2 veckor, då är det exakt en månad kvar tills BF.

Jag har pluggat det här året så därför slutar jag isamband med skolan. I vanliga fall jobbar jag inom omsorgen på en gruppbostad. Har blivit beviljad havandeskapspenning då mitt jobb innebär lyft och annat. Har problem med ryggen så jag får inte ens diska och såklart inte heller jobba,

tycker det ska bli jätteskönt att gå hemma men samtidigt attans nervöst. vad sysselsätter man sig med om man itne ens får diska?

när har du tänkt ta ledigt?

Lenore
0

Jag tänkte sluta jobba nästan 3 månader innan BF. Jag ska ansöka om full havandeskapspenning då jag jobbar på ett demensboende (tungt jobb) och tar semester 3 veckor innan HPn börjar, så det blir att jag går hem när jag är i vecka 29.

Hoppas nu bara jag får HP:n beviljad, men jag tror inte att det ska bli några problem.

Telefonkontakt
0

#3 Jag har inte bestämt mig än. Jag mår så pass bra att jag vill jobba så länge som möjligt, är timvikarie och har inget fast jobb, men jag är hemma större delen nu (obetalt). Men jag har en veckas jobb 6 veckor innan bf (9-13 juni) så innan det blir det inte ialla fall. Men om jag kan och har möjlighet så jobbar jag gärna fram tills 2 veckor innan bf om inget händer.

Jobbar inom förskolan och det är lite tungt beroende på vilka åldrar man jobbar med med tanke att man kan få bära barnen en del om det är 1åringar.

ElinKee
1

När man slutar jobba och går på mammaledighet, ska man fortfarande betala a-kassa då?

Zahara
0

jag hade tänkt obba så länge jag kan, har ett ganska så lätt jobb nu utan lyft men man går mycket där…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Myrra
0

Med barn nr 1 så slutade jag mitt jobb på fredagen, sen föddes han på tisdagen veckan efter!

Nr 2 ca 2 veckor innan förlossningen.

Nr 3 ca 1½ mån innan förlossningen, pga foglossning.

Födde 3 barn på 3½ år, tror det var därför jag fick sån hemsk foglossning med sista barnet, kroppen hann väl aldrig riktigt återhämta sig mellan graviditeterna.

AlbaStiffler
0

Oj vad långt innan ni slutade jobba. Förstår att ni säkert hade anledningar, men blev ändå förvånad. :)

Lenore
0

Blev inte som jag tänkte. Pga prematura sammandragningar blev jag sjukskriven ner till 40% i vecka 23 och sen 100% sjukskriven i vecka 24. :/

AlbaStiffler
0

Oj vad tidigt… låter jobbigt! :-o

Lenore
0

Ja det var jättejobbigt när jag arbetade. Fick sammandragningar jätteofta då. Jobbar som undersköterska på ett demensboende så det är mycket spring och tunga lyft och man har sällan tid att sitta ner och vila. Men nu när jag är hemma har jag sällan sammandragningar, dem kommer bara när jag anstränger mig mycket. Så nu slipper jag oroa mig för att bebis ska komma för tidigt. :)

Telefonkontakt
1

#12 När jag jobbar så får jag lyfta e del barn och sätta mig och resa mig stup i kvarten (förskola) och då får jag jättemycke sammandragningar på eftermiddagen, men när jag inte jobbar så är det oftast lugnt och fint i magen. Lite småroligt hur det påverkas hur aktiv man är under dagen.

Lenore
0

#13 Du kan ju alltid prata med bm och be dem kolla din livmoderhals, då kan dem se om den har påverkats. Min hade blivit förkortad, det var därför jag sjuksskrevs först 50% för prematura sammandragningar och sen 100% för hotande förtidsbörd.
Hur långt gången är du?

Telefonkontakt
0

#14 Det har nog ingen betydelse. Jag säger ifrån när jag jobbar de saker som min kropp inte orkar med längre. Vecka 35 så det är inte långt kvar. Mina sammandragnings"besvär" på jobbet började komma för kanske 5-6 veckor sedan. Och tur som jag har så är det ju sommar och då är man ute mycket och då gör man inte så mycket mer än att hålla koll på barnen Glad

lisette
0

hmm det blev jag ganska tidigt. hade väl två-tre mån kvar. pga ryggproblem.

[Anna-N]
0

Jag jobbade in i det sista, hade turligt nog inga "problem".

Tejos
0

Helt sjukskriven from vecka 9 pga kraftigt graviditetsillamående.

em4404
0

Jag sitter på jobbet nu, ska straxt börja. Jag jobbar på en blomster grossist i Uppsala. Förut när jag var lite yngre så var vi två tjejer här som jobba. Men nu har jag fått hela ansvaret själv och det betyder mer pengar till mig =)

Så här ser en arbetsdag ut för mig: Varje lördag kommer en leverans med massa snittblommor(mellan 5-50 vagnar beroände på säsong). Min uppgift är att ställa ner dessa blommor på rätt ställe i en stoooor kyl. Vissa blommor behöver också sättas på vatten, men de flästa kommer redan ståendes i hinkar. Sedan ska allt detta prismärkas. Mitt jobb är ett väldigt tugnt och krävande arbete för kroppen, allra mäst ryggen. Så det är väldigt viktigt att jobba ergonomiskt. Det finns många tunga blommor. I början av graviditeten var jag jätte försiktig och undvek de tyngsta lyften, sen senare har jag börjat ta de lyften igen och nu närmare slutet så ta jag lättare lyft igen. Min arbetsgifare förbjuder mig verkligen för att ta de tunga, hon vill absolut inte att nått ska gå fel i magen eller med min rygg =)

Jag har den friheten att kunna jobba när jag vill från det att blommorna har kommit(lördag eftermiddag) till sent söndag kväll. Jag snittar på ca 5-6 timmar. Det beror på när på året jag jobbar, som nu på sommarn tex så tar jobbet ca 3-4 tim och vid jul, nyår, hjärtansdag, påsk och student jobbar jag upp till 12 timmar.

Från början var det sagt att jag skulle jobba fram till sista Juli. Men då min mage och kropp inte har vuxit så mycket så känner jag att jag kan fortsätta utan att magen är ivägen. Så nu är det tänkt att jag ska jobba till slutet av Augusti och då är det bara 1 månad kvar till BF så det kan nog vara lagom för mig att sluta jobba, även om jag känner att jag klarar av det, så kan det vara bra för mig att ta pause och varva ner och verkligen förstå att födseln börjar närma sig.

Sen om jag mår bra ca 1 månad efter födseln så ska jag fortsätta jobba här mina söndagar. Mitt sgi är så lågt så jag har möjlighet att få både fp och jobba söndag. Så de känns faktiskt gasnka bra och jag vill heller inte va borta från jobbet för länge, det är så lätt förtjänta pengar å jag trivs här å har jobbat här i tre år, så det är perfekt om jag får stanna här =)

em4404
0

Jag sitter på jobbet nu, ska straxt börja. Jag jobbar på en blomster grossist i Uppsala. Förut när jag var lite yngre så var vi två tjejer här som jobba. Men nu har jag fått hela ansvaret själv och det betyder mer pengar till mig =)

Så här ser en arbetsdag ut för mig: Varje lördag kommer en leverans med massa snittblommor(mellan 5-50 vagnar beroände på säsong). Min uppgift är att ställa ner dessa blommor på rätt ställe i en stoooor kyl. Vissa blommor behöver också sättas på vatten, men de flästa kommer redan ståendes i hinkar. Sedan ska allt detta prismärkas. Mitt jobb är ett väldigt tugnt och krävande arbete för kroppen, allra mäst ryggen. Så det är väldigt viktigt att jobba ergonomiskt. Det finns många tunga blommor. I början av graviditeten var jag jätte försiktig och undvek de tyngsta lyften, sen senare har jag börjat ta de lyften igen och nu närmare slutet så ta jag lättare lyft igen. Min arbetsgifare förbjuder mig verkligen för att ta de tunga, hon vill absolut inte att nått ska gå fel i magen eller med min rygg =)

Jag har den friheten att kunna jobba när jag vill från det att blommorna har kommit(lördag eftermiddag) till sent söndag kväll. Jag snittar på ca 5-6 timmar. Det beror på när på året jag jobbar, som nu på sommarn tex så tar jobbet ca 3-4 tim och vid jul, nyår, hjärtansdag, påsk och student jobbar jag upp till 12 timmar.

Från början var det sagt att jag skulle jobba fram till sista Juli. Men då min mage och kropp inte har vuxit så mycket så känner jag att jag kan fortsätta utan att magen är ivägen. Så nu är det tänkt att jag ska jobba till slutet av Augusti och då är det bara 1 månad kvar till BF så det kan nog vara lagom för mig att sluta jobba, även om jag känner att jag klarar av det, så kan det vara bra för mig att ta pause och varva ner och verkligen förstå att födseln börjar närma sig.

Sen om jag mår bra ca 1 månad efter födseln så ska jag fortsätta jobba här mina söndagar. Mitt sgi är så lågt så jag har möjlighet att få både fp och jobba söndag. Så de känns faktiskt gasnka bra och jag vill heller inte va borta från jobbet för länge, det är så lätt förtjänta pengar å jag trivs här å har jobbat här i tre år, så det är perfekt om jag får stanna här =)

em4404
0

em4404
0

dubbel post

em4404
0

dubbel post

em4404
0

ursäkta röran =P andra datan jag satt i visade inte att mitt inlägg blivit skickat, så de blev visst massa dubbelpost insåg jag nu när jag bytte dator =P

Hannapanna
0

Jag jobbade till v.11 då jag blev helt sjukskriven hela gravven ut pga foglossning…. Ledsen

LeeLoo
0

Jag jobbade tills 2 månader innan bf, har en månad kvar nu! Fick havandeskapspenning p.g.a. tungt arbete..

Ninjisen
0

Jag gick heltid i skolan och jobbade samtidigt timmar inom äldrevården, men 9 veckor innan BF så tog jag ledigt!
Skolan va slut och det tunga jobbet orkade jag inte mer…
Sen är ju sommaren här :)