Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 4022 ggr
kitty
0

nu är jag mamma :)

ja som ni säkret vet, ni som följt min "förlossningen inatt" - tråd så åkte vi in till Borås förlossning torsdag kväll.

Vi kom in ca 20.30 och då hade jag värkar med ca 5-6 min.mellanrum.

Det visade sig att jag var öppen 4 cm och var i aktivt förlossningsstadie ( var dock lite besviken över centimetrarna, trodde dom skulle säga typ 8, 9 ;) )

vi blev inskrivna och började traska fram och tillbaka. Värkarna blev ganska snabbt starkare och efter bara någon timma vile jag ha något mot värkarna, jag trodde min svank skulle gå av.

tyvärr gick jag med på kvaddlar, väldigt dåligt val. fick en spruta på varje sida svanskotan typ, och det slutade med att det tryckte på mina ischiasnerver vilket även bebben gjorde. Det resulterade i att jag knappt kunde gå,stå eller sitta. .  bara kved och tyckte att någon annan kunde göra detta så kunde jag sitta hemma i soffan istället. vid 24 tiden gick äntligen vattnet, denna lättnad :)

då kändes det lite bättre, et kort tag och sedan blev det nästan jobbigare. . .

jag provade varma omslag, promenera korridoren samt duscha men ingenting gav den smärtlindring jag ville ha.

Vid 3 tiden var jag öppe ca 8 cm och då kände jag att med tanke på att jag varit vaken nästan 24 timmar och inte var fullt öppen ännu vart jag rädd att jag inte skulle orka.

Stor Epiduralmotståndare som jag varit svalde jag stoltheten och pep till mig en sådan ( hade inte legat ner sedan 10 på förmiddagen). . 

grät lite smått när hon satte epiduralen men det var mest för att jag var trött och att det gjorde så förbannat ont att ligga ner. Men åh vad det var värt det, jag prisade EDAn när den väl hade verkat. Det släppte otroligt snabbt, gav inga biverkningar i form av bortdomnade ben osv utan gjorde precis det den skulle. Jag blev omstoppad och lämnad till mitt värkarbete. Kände just då att jag struntar i om förlossningen så tar 10 timmar längre, jag ville bara vila.

Killen byggde sig en sovplats av saccosäckar under skrivbordet och sedanlöste vi sudoku och fantiserade om när barnet skulle komma och hur det skulle se ut.

Vid 8-tiden på morgonen var jag fullt öppen och fick värkstimulerande dropp. Jag hade verkligen fått tillbaka krafterna och var jättepeppad inför slutspurten. Det var så skönt att känna krystvärkarna istället för dom andra.

Jag satt i en gungstol och mös och BM kom hela tiden och höjde droppet.

Man hade märkt att vid värkarna så sjönk bebisens hjärtljud drastiskt, men än så länge var det ingen fara.

Mellan 10 och 11 kom en läkare in och sa att han ville ta ett PH på bebisens huvud. Det tyckte jag var riktigt läskigt. .  det lät obehagligt när man hörde att det gick hål på den lilla huden.

Blodproverna var inte jättebra men ok och läkaren sa att vi skulle fortsätta som hittils. Efter ca timman kommer en annan läkare in och babblar något om att hon vill ta nya blodprover då hon ansåg att det inte alls såg bra ut och att jag skulle skynda mig att lägga mig i gynstolen. 

Då fick jag panik ( detta var en människa med otroligt jobbiga, röriga och snuriga vibbar som spred sig igenom hela rummet) 

Jag fick som sagt panik och ansåg att jag inte riktigt hade "tid" för blodproverna för jag skulle på toa. Var uppkopplad till olika maskiner och dropp och dom förkte jag få med mig till toaletten. Läkaren började slita och dra i kablarna och sa hela tiden att jag skulle skynda mig ( hade jag inte haft värkar hade jag skallat ner henne, så oprofessionell och osympatisk)

När man väl tagit proverna började det pratas om akut kejsarsnitt eller sugklocka. .  Den manlige läkaren ( han som gjorde dom första proverna) kom tillbaka och sa att jag skulle vara förlöst inom en halvtimma med hjälp av sugklocka. 

Då rasade allt för mig, jag som verkligen, verkligen ville ha en naturlig förlossning. Jag var så trött och uppskrämd av den hemska läkaren att jag bara grät och grät och sa att jag inte ville och att jag behövde  gå på toaletten igen. Min fantastiska BM förklarade lite snällt att vi inte hade tid för toaletten utan att jag var tvungen att lägga mig nu för det var bråttom.

Inom beloppet va minuter fylldes rummet av flertalet barnmorskor, läkare, barnläkare och undersköterskor. 

Läkaren fick klippa 2 små klipp som aboslut inte kände och sedan gick det snabbt.  När sugkockan väl var på plats tog det 3 värkar och 2 drag med sugklockan. När huvudet var ute såg man att bebisen hade navelsträngen runt halsen och därför klippte man den innan kroppen var ute. en värk senare låg bebben på magen. huden var alldeles askgråblå och den andades inte utan låg stilla. Alla barnmorskor började massera, "dunka" och blåsa på den. Så fort skriket kom ville jag vända den för att se könet. .  men då tog en läkare bebben och min sambo och sprang iväg.

Kvar låg jag och kände mig lite " utmattad" om man säger så. . 

det var inga problem med att få ut moderkakan och det var jätteintressant att få se hur livets träd såg ut, på riktigt :)

innan dom gick upp till Neonatalavdelningen kom sambon förbi med den lilla. . han var alldeles tårögd och sa att det blev en Lovalie :)

mycket riktigt, en liten flicka med stora mörkblåa ögon och tjockt mörkt hår. . 

så fin så fin :)

väl på neo fick hon blod då hon hade blodbrist pga att dom klippte navelsträngen innan hon var ute och hon hade även en lindrig infektion.

Så våran lilla ängel fick en knölig start men amningen och allting har kommit igång jättebra, trots att vi inte fick ha henne hos oss över natt.

Så idag, en vecka senare, fick vi åka hem :)

så den 4e juli, kl 12.57 föddes Lovlie. Hon vägde då 3365 kg och var 50, 5 cm lång.

hon är helt underbar :)

FerretCrow
0

grattis. åh vilken berättelse me´n så skönt att ni alla mår bra

kitty
0

tack tack :)

lägger ut lite bilder imorgon. . hon är så otroligt fin :)

FerretCrow
0

#2 det ser jag fram emot att få se. hur känns det att vara mamma nu då? blev du rädd för att skaffa fler?

Telefonkontakt
0

stort grattis, det gjorde ni bra! Glad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

kitty
0

#3, det känns jättebra. Stortrivs med att vara mamma och känner mig heltaggad och lugn. dom första dagarna efter förlossningen ville jag absolut inte ha fler barn och om, skulle det ske med planerat kejsarsnitt. Men så fort klippet slutade göra så ont och vi fick ha henne hos oss hela tiden ändrade jag mig. Klart vi ska ha syskon ;)

#4. Tack så mycket. Nu är detn snart din tur ;)

Telefonkontakt
0

#5 2 veckor kvar för min del nu ja.. Det känns läskigt :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

kitty
0

#6, ja jag förstår det. Men det kommer gå bra. Det är otroligt fascinerande at föda barn. Det känns, men det är värt det. Och det är verkligen som alla säger, efter ett par timmar har man glömt hur värkarna kändes ;)

ElinKee
0

Vad roligt att du delade med dig av din berättelse, ser fram emot söta bilder =)

[jenkass]
0

ååå blir alldeles tårögd! GRATTIS! (jag hade föreställt mig att ni skulle få en pojk)

LeeLoo
0

åh vilken härlig berättelse, blir aldeles gråtig! Vad skönt att allt är bra nu! Stort grattis kitty!

PiaW
0

Stort Grattis!!!

Ohh vad jag längtar efter min nu!!

Eleri-Twinkle
0

GRATTIIIIIIIIIIIIISSSSSSSSSSSS Kitty och du, vad duktig du varKyss KRAMAR till er båda!!!!

Wait
0

hormoner. dessa hormoner. jag kan inte läsa om lyckliga slut utan att böla! Grattis.. *snyft*

mocchino
0

Grattis till det lilla knytet! :D Ser framemot bilder! :)

// Nathalie

AlbaStiffler
0

Vad kul att läsa din berättelse. Tack för att du delade med dig av den!

Grattis till flickan, ser fram emot foton! :-)

DG
0

Grattis! Va skönt att allt gick bra till slut.

Miija
0

Stort grattis till den lilla!Skrattande

[Cute]
0

Grattis!Glad

MarinaJ
0

Gud äntligen KITTY hör vi av dig :P Vi har suttit på nålar *hehe* GRATTIS till er alla och starkt jobbat :D

[tiiia]
0

Grattis Kitty :D måste kännas underbart att äntligen ha fått komma hem med sin lilla bebis :) ett otroligt fint namn också :)

Elisabeth-J
0

Grattis Kitty!!! Vad skönt att allt gick så bra till slut.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

kitty
0

Tack allihopa :)

det känns helt otroligt. Har svårt att förstå att jag ska fostra denna lilla varelse och ge den bra moraliska värderingar osv. 

jämför man med allt man ska lära den i framtiden känns ju förlossning och amning som minimala problemzoner. . 

jag lägger upp en bild framöver, lite trött och lite mycket med alla "bebisturister" just nu ;)

släkten är värst

Hoppfull
0

Stort stort Grattis!!

Oj vad vi har väntat och oroat oss :) Så himla skönt att allt gått bra! Jag har oxå haft förlossningar med personal man önskat dit pepparn växer, som bara sprider oro och man känner i hela kroppen att man skulle behövt ha ork och mod att kräva någon annan istället!

Ta hand om er nu! Kramkram!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Zahara
0

Grattis! själv har man "bara" sex veckor kvar nu :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

MIRJAMI
0

hej@CoolCool

Animalen
0

Åhhh kitty, jag har följt dina berättelser i tystnad men nu måste jag verkligen bara se det lilla livet på bild!!!!

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Madde
0

Grattis Kitty skoj att det blev en tös. =)) Ska bli skoj och se bilderna sen. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

TottsiGirl
0

STORT grattis till den lilla guldklimpen :) från alla oss vildar i Uddevalla!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

MIRJAMI
0

Konstigt..ang mitt inlägg tidigare här i tråden. Inte jag som har skrivit!!

Grattis!!!

Ninjisen
0

Läste din förlossningshistoria… Åh vilken tur att allt gick bra!
Stort Grattis till dig!

PennyIIXC
0

Grattis, hade velat skriva tidigare, men ville läsa hela din förlossningshistoria i lugn o ro så det fick vänta lite..
Grattis igen!

kitty
0

Tack allihop :)