Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4108 ggr
[Cute]
0

Hur berättar man för sin partner?

Hur berättar man för sin partner om misstänkt graviditet om man redan vet hur han känner för det? Alltså att han inte vill bli pappa ännu och troligen vill att man gör en abort snarast möjligt. Hur gör man när man själv inte vet?

Lenore
0

I den situationen hade jag valt att vänta tills jag var helt säker på att jag verkligen var gravid, dvs tills jag hade gjort ett grav.test. Om det då visade positivt hade jag först försökt tänka ut hur jag ville ha det, behålla eller inte behålla? När beslutet var fattat hade jag tagit diskussionen med min partner.

Om du är säker på att han absolut inte vill bli pappa är det kanske onödigt att börja prata med honom om det när du inte är helt säker på om du är gravid och riskera en massa "bråk". Jag hade väntat att ta upp det tills jag hade ett positivt svar i handen!

Zahara
0

usch vad svårt….jag hade väntat tills jag själv visste vad jag ville göra med barnet sen hade jag berättat för honom…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Wiemona
0

Instämmer med #1 och #2. Vänta tills du fått ett tillförlitligt positivt gravtest och bestäm sen om du vill fortsätta eller avsluta din graviditet. Därefter hade jag talat om det. Om du inte själv vet vad di vill ska du kanske vänta äänu ett litet slag innan pojkvännen får veta. Annars kanske han pressar/övertalar dig till ett beslut du ångrar och mår dåligt över i många år.

[tiiia]
3

Det beror ju helt på hur ens förhållande ser ut.

Personligen skulle jag berätta det redan då man anar att det är så, han borde få vara en lika stor del i det hela som du är. Kanske känner han annorlunda när han väl fått tänka på saken och skulle det inte kännas bättre att faktiskt sitta på badkarskanten tillsammans och vänta på svaret istället för att smussla med det och sedan ev berätta? Även om han inte vill ha barn nu så är det väl iaf mest schysst mot honom att låta honom vara endel av det hela och säga sin sak också. För ja du kanske skall bli mamma, men om du blir det så innebär även det att han skall bli pappa och om ni skall kunna ha ett fungerande förhållande efter en sån grej så borde båda få vara med och säga sitt.

Sen tror jag faktiskt att vi måste tänka på att det inte bara är kvinnans liv som ändras, ingen man får tvinga en kvinna till abort tycker jag, men borde någon kvinna få tvinga en man till att bli far?

[Cute]
0

Vi har varit tillsammans i 4 år och förlovade sen 20/10/2007 och vårt förhållande har alltid varit underbart från dag 1! Vi är väldigt ärliga mot varann och vårt förhållande känns väldigt starkt från båda sidor. Vi har pratat om framtiden innan, han vill gärna gifta sig, ha barn med mig.. Men det är först om några år.

Men jag kommer inte säga nått om mina misstankar om graviditet förrän jag har ett positivt test i min hand, först då tar jag upp disskusionen med honom. Men jag kan inte göra ett grav- test förräns om ca 2 veckor för att veta säkert… Känns lagom roligt just nu.. suck :(