Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 5081 ggr
Telefonkontakt
0

Vilka är segast..?

Började fundera lite påväg hem från ett vikariat idag på om det var flickspermierna eller pojkspermierna som generellt sätt lever längt i kvinnans kropp efter samlag innan befruktningen..

Någon som kommer vet?

Jag vet ialla fall att jag och Andreas hade sex 3 dagar innan befruktningen av vårt barn, och vi har inte kollat könet, men det skulle vara roligt att göra lite uträkningar på vad sanolikheten är att det blir. Flört

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Hoppfull
0

Jag tror att det är flicksperimerna som lever upp till tre dygn… tror alltså :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Telefonkontakt
0

Har också för mig det.. Får se om någon annan säger detsamma :)

Jossan86
0

Jag har faktiskt också för mej att det är så =)

tellusniner
0

yepp, tjejerna ska vara "segast" men mer uthålliga

Telefonkontakt
0

Så då är det "större" chans att jag har en flicka allså? ^^

kitty
0

sedan har ju du som tjej endast tjejgener att skicka medans din kille har båda, så det är troligare att man får en flicka rent logiskt, asso dvs. vad det finns mest av i anlagen.. men sedan finns det kilalr som bara skickar iväg massor av starka pojkspermier :)

då vårat barn blev till precis i slutet av ägglossningen är det 50-50. Fast det känns pojke just nu ..vad känns det för er?

Telefonkontakt
0

Vi har sedan början bara fått för oss att det är en pojke, men vi vill jättemycket ha en flicka. Jag tror nog att de tär en pojke så jag inte skulle bli besviken om jag fick en (jag är sån) :P

Lenore
0

#6 Vad det blir för kön på barnet har inte med mammans gener att göra utan av killens spermier.

Det är så som alla här säger att tjejspermier har längre livslängd än killspermier, men för att rätta till oddsen har naturen gjort att männen producerar fler killspermier så ungefär lika många klarar sig. Annars hade vi kanske haft ett överskott av tjejer. :P

tellusniner
0

det föds fler pojkar än flickor. tror det var 52% Vs 48%  pga att pojkfoster har större dödlighet el ngt sådant..

#jag hoppades också på flicka, men var bombsäker på att det var en pojke.. men nu visade de sig att det är en flicka iaf! min sambo trodde hela tiden på flicka.. så det kändes lite som att om det var en pojke så skulle han inte bli lika glad.. men jag hade blivit glad om det var en liten pojke som jag trott också :D

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Pippiputti
0

När man talar om att chansen är större att få en tjej om man haft sex några dagar innan ägglossning inte är så markant större. Den är typ ca 60% för flicka och 40 för pojke…har jag läst någonstans Glad

Jag och sambon hade sex 3 dagar innan ägglossning och ut kom en kille.

Telefonkontakt
0

#12 hehe, det är ju inte mycket som skiljer. Men när man är nyfiken så man nästan storknar och inte har något att göra så är det roligt med lite uträkningar. Vi hoppas på en flicka men om det blir en pojke så blir vi nog lika glada ialla fall ^^

Mstar
0

#13 uträkningar håller jag på med för fullt här hemma.. Vi vill ha ett vårbarn, innan han fyller 25. kön spelar mindre roll, men han lutar ändå mer åt kille och jag mer åt tjej. Han vill dessutom ha tvillingar, jag vet inte om jag vill börja med det. (jag har anlag för tvåäggstvillingar, och vet när jag släpper två ägg resp ett) Jag vill inte planera och beräkna, jag vill ta det som det blir, men jag kan inte låta bli att undersöka möjligheter och möjliga slutresultat.. 

sen blir det aldrig som jag har planerat ändå..

MIRJAMI
0

Min största sons pappa har bara flickor före vårat gemensamma son. När jag väntade på han så var jag säker på att jag skulle få en flicka eftersom han hade bara flickor sedan tidigare. Min andra sons pappa hade två pojkar sedan tidigare. Han var helt 100% att vi skulle få en pojke och det stämde ju.

[tiiia]
0

pojkspermierna är mindre än flickspermierna och dessutom snabbare, däremot så klarar sig flicksperierna längre. (fick lära mig det i biologi A)

Hoppfull
0

Det är oxå så att ph-halten i slidan avgör vilka spermier som mår bäst därinne… (har åtminstone jag fått lära mig) så det är många saker som spelar in :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Wait
0

För att kommentera mitt egna inlägg #13 (jag ville dölja mina funderingar i början av graviditeten så jag skapade detta nya kontot att ha på gravid i fokus- och mstar för resten.)

Det blir ett januaribarn. Troligen bara 1- hari nte vart på UL än, men enligt mina beräkningar så hade jag bara nedsläpp på ett ägg..

Telefonkontakt
0

#18 Menar du att du skrev inlägg #13? tänkte bara, för att jag skrev inlägg #13 :P

Wait
0

förlåt.. #14.. kollade visst vilket inlägg jag svarade på..

Wait
0

det sägs förövrigt att man blir dum i knoppen när man är förälder.. iaf de två första åren.. :/ kanske redan har börjat för mig?

AlbaStiffler
0

#18> Hur kan du räkna ut om du har ett eller 2 släpp? Är det vartannat då och är det verklgein så pålitligt? *nyfiken* Hur har du fått denna info, för isf måste du ju ha undersökts nån gång för att veta vilken som släpps just nu (en eller 2 vill säga)?

Wait
0

#22- det känns. Varannan månad har jag haft "normal" mensvärk, på ena sidan av magen.. nästan i mitten men ändå ena sidan, oftast vänster. Då kan jag ta två tabletter så hålls värken i schack. (Nu när jag är gravid har jag stumdom smärta på enbart vänster sida)

Men de andra gångerna så har det gjort ont på båda sidor. Och dubbelt så ont. Då hjälper inte två tabletter. Jag badar ca 4 gånger per dag- för värmens skulle. Jag vankar av och an och gråter.. Och det tar 1 dag för tabletterna att plocka ner smärtan på en normal nivå.

Min mormor hade samma sak - hon har tvåäggstvillingar. Min mamma var likadan. Hon har oxå tvåäggstvillingar.

Om det är pålitligt eller inte visar sig i slutet. Och om det kan ha varit två ägg som befruktas kan ett foster tas tillbaka av kroppen- och det syns inte. Så helt pålitligt är det nog inte. men det är kul.

Jag har aldrig blivit undersökt, utan jag går på känslan, arvet och vad jag tror.  (har även ärvt magkatarr av både mormor och mamma, tack för det. :P )

AlbaStiffler
0

Låter som om du har det lite småjobbigt… Borde väl vara dax för ditt första UL snart så då vet du! :-)

Wait
0

#24 Skrivs in på måndag- och nu har jag det inte jobbigt. Haha. Hur gött som helst att slippa mensen!! :D Jag är frisk och brukbar varje dag i månaden nu! :D  UL är väl i v 18 ellernåt.. :/ Är i 11+ nåt nu.. :)

AlbaStiffler
0

#25> Just ja, då ligger du bara 2-3 veckor före mig, är i v9. :-)

Jo visst är det skönt att slippa mensen, men jag hade å andra sidan aldrig trott att det skulle vara en sån omställning att vara tidigt i graviditeten. Fanken, jag har varenda åkomma/symptom man kan ha känns det som. *mår illa just nu* Ont och värk konstant… hehehe… hormoner som spökar och finnar på konstiga ställen. Men men, det blir väl bättre… eller? hehehe…

jag kommer dock göra ett UL redan i V12, ett sånt där Nupp-test (finns en tråd om det) så jag får se vad jag har i magen lite tidigare än dig. *gör långnäsa* Spännande värre!

Wait
0

Känns som vi spårar ur tråden lite- inget illa ment! :)

#26 Jag har ingenting. Bara vansinnigt trött. sover tio timmar per natt. plus en siesta mitt på dagen. Och jag har nada tålamod kvar. Sambon klagar på humörsvängningar :P Annars är allt bara jättebra :)  -har läst i den tråden.     jag är orolig att det inte finns nåt barn i mig- eftersom jag inte har några symptom. Inte öm, inte illamående osv. Gjorde ett gravtest till i förrgår. tog ca 7 sekunder till positivt resultat. men jag är ändå orolig.. :(

AlbaStiffler
0

#27> Förstår vad du menar, men kanske ska du bara vara glad… sen är ju sömnen ett bra tecken… och hormonerna, räcker inte det som bevis! :-) Annars brukar väl många säga att första ultraljudet är en milstolpe, eftersom man då verkligen får beviset att någon är därinne.

Telefonkontakt
0

#27 Jag hade inte ett enda symptom och har inte haft det genom hela min graviditet, om man inte räknar med sparkar och sånt. Jag var också orolig att det inte fanns något där, tror att jag gjorde 7 tester och jag var inte övertygad om att jag var gravid förens UL i vecka 18.

Du behöver nog inte oroa dig, det är inte ett måste att ha grav.symptom Glad

Wait
0

#29 att min mamma haft sina bästa tid igenom livet med sina två graviditeter kanske jag har ärvt? Hon har aldrig mått så bra som då- säger hon :P

men ändå.. Skönt att jag inte är ensam om att inte ha allt det där typiska.. :D  (men hormoner har jag. tårarna kom nu, haha)