Frukosttips och mat för illamående
Jag har alltid varit en matälskare, jag älskar allt vad heter smaka på goda saker (dock ingen svullare).
Men graviditeten verkar ändra allt. Frukost är en pina. Har ingen aptit alls under dagen, men är dödshungrig för det mesta. Igår åt jag rån med smör på till frukost, säkert 20 st… hehehe… I morse var mådde jag så illa att jag inte ville äta något alls, men smakade ändå lite på en bit tosca-kaka för att få igång aptiten. Sen smakade den blä så då bytte jag till en bit grovt bröd som efter mycket trugande gick ner motvilligt.
Till saken hör att jag o-gravid normalt äter gröt till frukost men det är påtok för mastigt för mig nu.
Som sagt, frukosten är värst, till lunch och middag kan man oftast slänga ihop något som går ner (igår var det stuvade makaroner och sojabönor, köttbullarna kunde jag inte ens titta på).
Vad har ni för tips på bra frukost som man klarar av att äta som illamående? Nu menar jag inte de där morgonmackorna/kexen som man ska äta innan man stiger upp, utan när man väl ÄR uppe men ändå mår pyton…

Varm mjölk har jag kommit på är milt och skönt för illamående mage… gärna med lite honung i.
Usch, jag vet precis hur det är! Sen jag blev gravid har jag också mist aptiten men kan ändå vara döhungrig. Jättejobbigt att vara hungrig men inte kunna äta. En måltid tar minst 30 minuter och jag brukar bara äta en halv portion. Äter oftare för att kompensera.
Tyvärr har jag inga bra tips. Att dricka mycket till maten brukar hjälpa mig att få ner den men jobbigt blir det ändå.
Någon annan som kan komma med något bra tips?

Problemet är ju att man närmast går ner i vikt än att lägga på sig/hålla den. men men, det kanske går över… Illamåendet alltså. Man får hoppas på det.

Hur fungerar det att dricka frukost? Alltså typ drickyoghurt och proviva har flera väldigt goda drycker med bra bakterier för magen. Jag mådde oxå illa av mat men hittade alternativ som filmjölk osv. Man kan ju lägga till lite kosttillskott om man är orolig för att man inte får i sig tillräckligt.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Drickfrukost funkar utmärkt. Bra tips faktiskt.
Har själv funderat i de banorna. Precis innan jag blev gravid brukade jag och min man dricka typ Allevo till frukost. Man håller sig förvånandsvärt mätt på detta. Men denna kost ska ju med flit innehålla extra lite kallorier, typ 100kcal (man bör väl äta runt 300-400kcal till frukost tror jag). Och av anledningen att man inte ska "banta" under graviditeten så rekommenderas man alltså inte dricka dessa.
Funderar därför på om det finns liknande måltidsersättnings-pulverdrycker som inte är för bantning som man kan dricka? Någon som vet?

Jag äter ett näringstillskott, alltså inget pulver avsett för viktreglering utan för att ge kroppen en superkick av nyttigheter. Den heter alkagreens http://www.alkagreens.se/sv/Default.aspx tyvärr är det väldigt dyrt men tar man det så får man i sig allt man behöver och kan lugnt slappna av.
Annars får du ta två allevo eller kör egen drink med frusna bär, banan, havremjölk eller yoghurt… osv. där kan man ju smaska i lite grädde om man oroar sig för kalorierna ;)

Jupp, brukar vara duktig med milkshakarna på kvällen/helgen då man har lite mer tid. men att ställa sig med mixern på morgonen är inte än så länge så prioriterat. Kanske borde tänka om, det är ju rätt lätt faktiskt.
Vi brukar mixa frusna bär (finns tex storpack på Willys som är billigt med jordgubbar och hallon), yoghurt och mjölk… ibland banan eller annan färsk frukt. Nackdelen med frusna bär är att det blir så jäkla kallt, blir ju rena rama isdrinken, och det är man inte alltid sugen på under morgonen. Undrar om det skulle vara gott att slänga i lite havregryn åxå, så blir den lite matigare… bara lite alltså… Blir nästan som havremjölk fast matigare.
Mmm, ska nog testa imorrn bitti! :-)

Om du vet innan att du ska testa kan du ju lägga lite hallon eller dyl i kylen så är det inte frusna till morgonen efter. Gillar man havregryn är det ju kanon att ha i, eller lite sesamfrön som ju oxå är kanonnyttigt.
Själv har jag ingen mixer… får nog ta och investera i en snart.
Jag blötte upp riskakor i proviva, såg ut som ankmat men det gick ner. Apelsinjuice blev jag värre av att dricka på morgonen, tror att det kanske är för starkt för magen. Nu undviker jag äpplen hela dagarna, är säkert syran i dem som får mig illamående. Det är jätte tråkigt att må illa och inte äta tillräckligt, blir ju svårt att orka vara i gång hela dagarna på jobbet. Men håll ut =) Innan du vet ordet av mår du inte illa längre (utan har ont i ryggen)….

Mixer är kanonbra å ha. Fick en i maj och den har gått varm minst 2-3 ggr per vecka. Vem kunde tro att hemmagjord milhshake vore så gott?
Fanken va du är smart, hallon i kylen är ju genialiskt. Ibland är saker så simpla att man inte kommer på det själv… hahaha. Kanske är det den där graviditets-dumheten som startat redan. Läste nånstans att man blir korkad när man blir gravid, man har lixom inte plats att ta in saker som namn och detaljer… hehehe.
Sesamfrön har jag hemma, undrar om de krossas i mixern bara, annars går de ju rakt igenom.

Hahaha, ja det är lätt att man inte ser skogen för alla träd :) Jag gjorde så ofta själv förut, att jag tog upp hallon så att de tinade.
Hm, ja det är väl en risk med sesamfrön att de inte krossas… du får krossa bara sesamfrön och ha i en burk.
Jo, jag har oxå läst om att hjärnan byter fokus och inriktar sig på det som är mest viktigt just under grav och efter. Det är väl bra men många upplever sig själva som alldeles virriga och sega :)

Ha i sojamjöl i din morgondrink, då får du protein också=)

sojamjöl… hur smakar det? är det gott? Eller menade du sojamjölK?
Testade mixa mjölk, hallon och lite havregryn imorse. Kan ju säga att havregryn var lite sissådär. svårt att få den riktigt finfördelad så det blev lite grynig konsistens. inte såååååå gott, men det gick ner. Funkade finfint som frulle. :-)

sojamjöl smakar.. jadu=) inte så mycket alls när jag haft det i mina smothisar.. men proteinrikt är det och tillskillnad från havregryn så är det ju mjöl så det ska inte bli så grynigt. Annars finns det ju faktiskt välling om man klarar av den smaken, jag gör det inte men kanske värt ett försök om du vill ha mer fibrer?

Välling är mums… lite jobbigt att koka på morgonen bara. men visst, man kan skippa Gyllenmust och köra snabb-välling a la micro. inte lika gott, men det går ner. :-)
Ska ta och köpa hem lite sojamjöl iaf. har ju rätt svårt att få upp aptiten för allt vad heter kött så lite extra protein skadar nog inte. Konstigt att aptiten från kött kunde försvinna så snabbt från en dag till en annan… :-)

Sojamjöl märker man inte av någon smak på direkt… det är väl super att blanda i drinken… tugga i dig några nötter med så får du massor med nyttigheter i kombination med att de är smaskens :)
Kött är ju lätt att ersätta… så det gör väl inget… :)

hehe… Ska shoppa sojamjöl och fylla på ingredienser till milkshakearna imorrn. rätt tomt i kyl och frys just nu.
Upptäckte till min förfäran just att jag till på köpet gått ner ett kilo pga illamåendet och den minskade aptiten. Gör verklgien mitt bästa för att klara av att äta, men det är uppenbarliegn inte så lätt. Tänk om man hade haft det så här lätt när man inte var gravid och ville gå ner några kilo.
Nu har jag iofs läst att det inte gör så mycket och att bäbben klarar sig själv såhär i början, sålänge man inte svälter sig själv med flit. illamåendet går förhoppningsvis över snart så då får man väl börja lägga på vikt igen. :-O

#17 Jag kunde knappt äta någonting i första månaderna och det som jag fick i mig kom genast upp igen.
Frukost var bara glömma. På kvällarna kunde jag behålla lite mat.

jag brukar försöka äta nåt litet på en gång så jag inte hinnar börja må illa, typ en frukt eller en knäckemacka med ost på. ibland en paprika, så man får igång aptiten. jag gick tyvärr ner 3 kilo när jag mådde som mest illa, man får helt enketl bara se på det som är gott i kylen och försöka äta lite och sen äter man mer och mer under dagen. ett tips- det går över=)

Det är lite knepigt… det verkar/brukar ganska ofta vara så att illamåendet (åtminstone i viss mån) beror just på att man är hungrig. Så att undvika att bli hungrig brukar vara ett bra sätt att slippa illamåendet. Det där med att ha något vid sängen som man knaprar på direkt man vaknar är ofta ganska bra, då hinner inte illamåendet sätta igång. Många bär med sig påsar med nötter, russin, torkad frukt mm mm för att alltid ha något i magen.