Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 2512 ggr
Telefonkontakt
0

Räkna veckor...

Hade UL igår och BM sa att jag går in i vecka 17 idag. Men när jag kollar på vardguiden.se så enligt den går jag in i vecka 18.

Jag blir fundersam.. Varför säger BM en vecka sak och vårdguidens gravkalender en vecka före? Samma sak var det sist när de trodde att jag var i en vecka och jag skrev in exakt samma på vårdguiden och där var det en vecka igen..

Någon som vet varför de är olika?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

DG
0

Kan det vara så att din BM menade att du var 17 fulla veckor?

Man brukar säga t.ex att 17+0 är 17 fulla veckor men man går in i 18de veckan.

DG
0

Kollade också på Vårdguiden och för mig ger den vecka 33 vilket är korrekt då jag är inne i vecka 32+1.
Sist jag var his BM sa hon att jag var 29 fulla veckor, då vad jag 29+6, alltså i 30de veckan men BM verkar bara prata om fulla veckor.

Telefonkontakt
0

Hon sa mycket tydligt att "imorgon, lördag, går du in i 17 veckor, så idag är du i 16 men imorogn 17" Aja, jag vet när barnet ska komma, det är nog det viktigaste?

Kan du hjälpa mig? mitt barn är beräknat 25te Juli. Vad får du fram det till?

DG
0

I vårdguiden får jag fram vecka 18.
I famijeliv.se säger den:
Du är i vecka 18.
Du har gått 17 fulla veckor och 0 fulla dagar(v17+0).

Telefonkontakt
0

Jag blir förvirrad. Jag tror jag skiter i veckor snart ;P

Jag ska nog be min BM den 25te att förklara ingående och kanske förstå då, men det tvivlar jag ;)

Telefonkontakt
0

(kan tillägga att jag har dyskalkelesi eller hur det nu stavas = dyslexi för matematik, så det är ganska omöjligt att få det logiskt i mina ögon)

Hannapanna
0

Men hos Bm räknar dom oftast HELA veckor så i mitt fall jag som är i v.23+5, skulle hos min BM vara i v.23, men jag räknar att jag är i v.24, eftersom jag i mina ögon gått in i v.24 eftersom jag gått mer än 23 veckor.. (precis som DG´s resultat på vårdguiden) haha krångligt..

DG
0

Ja, det är inte lätt det här med veckorna, man blir lätt förvirrad =P
Men det viktigaste är ju att man vet när bebisen är beräknad att komma :)

FerretCrow
0

ja jag skulle nog tro att dom räknade fulla veckor men att bm kanske förklarade det lite konstigt för dig.

lisette
0

jag sa vilken vecka jag var i. dagar hit o dagar dit. vem brur sig? tidne går ändå ;)

Telefonkontakt
0

#10 precis :P Jag kanske börjar göra som ogravida gör, räknar månader.. Öh, vilken månad är jag i? ^^

lisette
0

det får du hålla koll på själv. ;) när jag skulle ha koll på mina veckor så kollade jag på liberos hemsida.

sen när det började närma sig så kunde man faktiskt ha koll på antalet dgar det var kvar… hade nerräkning från 50 dagar. ;)

Telefonkontakt
0

Jag ska räkna dagar, det är coolt ;)

Tejo
0

Du kan ju skaffa en sådan här:

www.lilypie.com Glad

clivia
0

barnmorskor säger alltid så, de räknar fullgångna veckor. Och själv vill man ju gärna säga att man är "i vecka…" för att känna att det är på väg någonstans.

För mig börjar det närma sig nu, är i vecka 34… Eller 33+3 som min bm skulle uttrycka saken.

Hannapanna
0

#11  haha ja folk dom är ogravida, allra helst män frågar hela tiden vilken MÅNAD man är i.. och jag har inte heller nån koll på de.. :-D Haha så då blir dom näStan lite förvånade över att man inte vet.. Cool Fast veckor vet jag klockrent.. oftast! ;)