Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2774 ggr
clivia
0

sjukskriven!

Hjälp, vad ska jag göra? Har ett jättestressigt men roligt jobb, jobbar nu på sluttampen eftersom jag har tänkt vara ledig tre veckor innan bf. Är i vecka 32+1. Nu har jag plötsligt fått förhöjt blodtryck och lite äggvita men bebisen mår jättebra och det finns inga andra tecken på havandeskapsförgiftning eller så.
Nåväl, jag var ändå hos läkaren idag för ett "snack" och han sjukskrev mig helt sonika på heltid fram till födseln! Vet inte vad jag ska göra med det där pappret, det känns jättekymigt att bara tvärsluta jobbet. Särskilt som min efterträdare kommer på måndag och ska introduceras…och vi har jättemycket att göra och det här gick för snabbt.
Sjukskrivning på halvtid typ hade nog varit bättre men han tyckte väl att det inte är något att hålla på och fjutta med när det bara är sex-sju veckor kvar och blodtrycket hade också gått upp lite till efter att ha legat stabilt under tre mätningar. Men, gah.

Behöver bara skriva av mig lite, och kanske kan någon ge mig några uppmuntrande tillrop! Och hur ska jag göra rent praktiskt med det där pappret?

CarolaCarro
0

Om blodtrycket är förhöjt lägg dig då ner och ta de bara lugnt.. Tack vare mitt blodtryck kom min lilla 3v för tidigt…

Hannapanna
0

Du kan ringfa försäkringskassan och säga som de är att du blivit sjukskriven.. Då komemr dom skicka ett papper till dig som du ska fylla i och skicka tillbaks tillsammans med sjukpappret.

Pernilla
0

Vet du Clivia, ditt resonemang känner jag igen från när jag blev sjukskriven. Känner igen mig i att ha ett jobb som man tycker om och där man verkligen är behövd och så ska man plötsligt vara sjukskriven - näää… Men allvarligt talat - läkaren skulle inte ha sjukskrivit dig om det inte fanns skäl till det. Chansa inte. Se det som en invänjning till att ha andra prioriteringar i livet för jag lovar dig, när knytet väl kommer finns det inget som blir sig likt. Och det gör inget. Det är bara precis som det ska vara.

Vad är viktigast? Jo, du och bebben. Lyssna på läkaren för sjutton!

Kram//Pernilla

clivia
0

vad gulliga ni är! Och, hm, Pernilla, jag minns att jag gav exakt samma råd till dig när du hade ångest före jul! Nu är jag själv i samma sits.
Har jobbat som vanligt idag och mått rätt kasst, insikten har verkligen kommit att jag måste ta det lugnt. Chefen är tillbaka imorgon, ska diskutera fram en bra lösning med honom då för hur introduktionen av min efterträdare som skulle få ta fyra veckor nu kan få ta max en vecka, på halvtid. Högst. Det vore gräsligt om detta utvecklades till havandeskapsförgiftning bara för att man har sån pliktkänsla!

Men man blir lite chockad! Jag har varit så extremt frisk och normal och så bara - poff! Hål på den bubblan.

Pernilla
0

#4 Det är alltid lätt att ge andra råd men inte så lätt att efterfölja dem… :) Satsa på dig själv och bebben nu. Du anar inte vad roligt det är att ha en liten knubbig rackare i armarna som börjar försöka kommunicera med en… det är värt allt!

CarolaCarro
0

#4 de var så med mej med.. Allt hade sett bra ut på alla kollar oxå puff sa de med blodtrycket.. Men mitt blev bara högre ju närmre kvällen kom.. Ja blev inlagd och dom tryckte i mig medicin vilkt gjorde att de höjdes iställe för at sänktes.. Nu är de ju kanske inte så dramtaiskt med dig.. Utan ligg ner ta de lugnt… Inte för mycke ansträning..

MIRJAMI
0

Min barnmorska ville att jag skulle söka havenskappennig för att jag hade för tungt arbete då jag var gravid. Min chef satte sig nästan emot detta och tyckte att det var inget tungt arbeta jag hade. Jag pratade med barnmorskan och förklarade att jag nog inte skulle kunna söka havenskappennig för tungt arbete. Jag började ochså i slutet ut av gravitetet få ont på lite olika ställen. Barnmorskan och läkaren sjukskrev mig resten ut av graviteten för det tyckte att det var bäst så. Jag var överlycklig för detta, för jag mådde inte bra och att jag slapp tjafsa med min chef om ansökan ang. havenskapspenningen. När ni har möjligheten att ta det lungt före bebissen kommer gör det för de karafterna kommer ni att behöva.

Zahara
0

Oj vad jobbigt! lilla jag har gått 14 fjuttiga veckor och är sjukskriven 50%  då jag kvällstid pendlar melan soffa och skithuset:/ Men tycker du ska lyssna på dig din kropp och bebisen och gör det som känns bäst för er! Håller tummarna för dig och bebis!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Hannapanna
0

Jag har vart sjuskriven 100% sen v.11 och självklart hade jag inte ens en liiiten tanke om att de kunde bli så att jag skulle sitta hemma i 30 veckor och vänta på bebisen.. men man måste tänka på sig själv och allra mest bebisen. Glad

Tejo
0

Jag var sjukskriven 100% from vecka 9 pga kraftigt illamående och kräkningar. Nu har jag mått mycket bättre sedan jag passerade 6:e månaden och inte varit sjukskriven.

Men nu i vecka 32 kommer jag ta ut föräldrapenning de sista veckorna eftersom jag har börjat få väldigt ont av foglossning, ryggvärk och har sammandragningar/förverkar som blir värre vid ansträngning. Barnmorskan tycke det var bäst att dra ner på farten.

Så, man kan inte alltid veta hur det ska bli men bebisen kommer först!

Zahara
0

ni som varit sjukskrina pga illamåendet fick ni godänt av försäkringskassan? är sjukskriven men vågar inte gå hemma fall de nekar mig :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tejo
0

#11 Japp, jag fick godkänt av försäkringskassan!

Ring och prata med dem personligen om du skulle få problem.