färga håret?
nu har jag en rejäl utväxt på skallen, är i vecka 23 .
man ska visst inte hålla på att färga håret när man e gravid, men är det för att man inte ska andas in lukten, eler kommer det in i kroppen på annat sätt, t.ex rötterna?
hur kan det påverka den lille? är vissa medel farligare än andra? läste att medlet jag köpte har väteperoxid.. låter ju inte så hälsosamt..
står inte ut med håret, men vill ju inte skada den i magen heller..

Jag färgade en gång i runt vecka 15 för jag gifte mig men skulle inte göra det regelbundet.
Det finns inga studier vad jag vet om hur skadligt det kan vara men det är starka grejer så hellre låter jag bli ta för många onödiga risker.
Nu har jag ganska mycket utväxt men det går vara till senare när man har fött och ammat klart.

Det är framför allt det du får i dig genom huden som inte är bra……jag tror lill knyttet i magen inte bryr sig och inte pappan heller om ditt hår, vänta och låt det växa tills du ammat klart.
När underverket är ute så är allt annat en bagatell, du har i din famn det underbaraste som finns här på jorden, jag lovar dig jag har upplevt det två gånger, lika stort båda gångerna.

Jag har kolal tupp. Totalit skitsnack. Finns ingen forskning att det ska vara skadligt. Jag färgar stolt mitt hår regelbundet (bleker och tonar) ^^
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag hade inte vågat ta risken.

mmm, läste på paketet , och det stod inget om gravida och så.. pratade med frisören när jag var och klippte mej förra gången, och dom rekommenderade det inte.
svårt, varje gång jag går på toa, så blänger paketet på mej, men vågar nog inte ta risken… även om håret ser hemskt ut..
Man brukar rekommendera att undvika det. Men det är lite olika rekommendationer på olika ställen. I USA är det förbjudet om jag inte minns fel, men i Sverige är det mer en rekommendation.
Det är ju mycket kemikalier som faktiskt går in i huden och ut i kroppen, så varför riskera något för fåfängans skull?
Det är ju egentligen samma sak med viss mat och till viss del även alkohol. Det finns inga ordentliga bevis för att det skadar barnet, men det finns heller inga bevis för att det inte skadar barnet. Man vet helt enkelt inte tillräckligt mycket än. Om man då anar samband mellan fosterskador eller skador senare i barnets liv skulle jag iaf inte chansa.
Skulle man någonsin kunna förlåta sig själv om man fick missfall och visste att man gjort saker som man blivit rekommenderat att undvika? Nä fy bubblan. Och fy bubblan för folk som röker och röker runt barn och gravida kvinnor. Total egoism.
// Johan
Mvh // Johan

det här med att färga håret är helt ofarligt.. det ända man ska tänka på att man har mer hormoner som "cirkulerar" i kroppen och oxå i håret, färgar man då håret så kommer hårfärgen inte ta som det ska om man har otur, det är därför frisörsalonger rekommenderar att man inte ska göra det…
#7: Har du några vetenskapliga belägg för att det är helt ofarligt? MVC har en annan åsikt än du har.
Mvh // Johan

jag har frågat på MVC jag oxå.. och där har dom sagt att det är bara att färga på..

#7,#8,#9 Min BM sa att det bara är att färga på, men jag ska inte räkna med att det kan bli som jag önskat.
För övrigt tro jag inte så mycket på att massa saker är farliga. Jag själv och min bror är levande bevis på att man kan göra extremt dåliga saker men få friska barn. Jag håller mig borta från det som ska vara dåligt, men färgahåret, nja, det tror jag inte på ska vara skadligt. Värre med saker man äter som kommer in i kroppen än saker som gör på den.

okej, har inte vågat att färga håret än, måste nog fundera över det lite till. jag menar, i vecka 23 så påverkar det ju inte själva bildningen av kroppsdelar, men jag har valt att varken dricka kaffe, cola, eller andra saker, just för att inte ge den lilla en massa "skräp", så så ligger nog hårfärgningen på den listan också..
tack för alla svar iallafall..

#11 det kan nog inte vara farligt (för säkerhets skull) om du skulle låta bli att ha färg i hårbottnen? Håret är ju döda hudceller så det är ju inte precis blodcirkulation som drar runt färgen?
varför inte bara tona håret då tills barnet är fött? tvivlar på att det är skadligt då det inte är lika starkt som en färgning. Sen beror det väl på hur frekvent man färgar också? varannan månad är ju bättre än varje månad och blekning är troligtvis värre än färgning? eller misstar jag mig helt?
Jag både blondera och mörkade mitt hår under grav.. Han verkar inte ha tatt skada av de..

Jag har avstått från att färga eller tona mitt hår. Är i vecka 29 idag. Visst, man är inte toppsnygg men å andra sidan verkar alla andra andra tycka att man ser ut som en fotomodell med magen, tror inte så många överhuvud taget tänker på vad "magen" har för färg på håret
Vet dock inget om ev risker.

mmm, jag har bestämt mej att låta bli, det är ju inte såå långt kvar , tills han kommer ut, tar det sen då..:)

Jag har hört en risk häromdagen. Att barnet kan bli allärgisk mot hårfärg.