Magproblem vid graviditet.
Hejsan! Jag är gravid i 7+1.
Jag har haft mitt första möte med bm där vi kom överens om att jag bland annat ska ta Niferex.
Problemet är att jag har redan problem med att vara hård i magen & går på toan typ 1-2 ggr/veckan ibland mindre, som det är redan. Nu har jag märkt av bara av dessa 5 dagar med Niferex att det blir så mycket värre med att kunna sköta magen och det är så jobbigt!
Någon som har det liknande & kanske har några tips och råd om vad jag kan ta emot det eller äta osv?
Det är inte ovanligt att uppleva förstoppning under graviditeten, särskilt när man tar järntillskott som Niferex. Här är några faktabaserade tips som kan hjälpa:
Öka fiberintaget: Ät mer fiberrik mat som frukt, grönsaker, fullkornsprodukter och baljväxter. Fiber hjälper till att hålla avföringen mjuk och lättare att passera.
Drick mycket vatten: Håll dig väl hydrerad genom att dricka tillräckligt med vatten varje dag. Vätska hjälper till att mjuka upp avföringen.
Motionera regelbundet: Lättare fysisk aktivitet som promenader kan stimulera tarmarna och hjälpa till med matsmältningen.
Pröva probiotika: Probiotiska kosttillskott eller livsmedel som yoghurt kan hjälpa till att förbättra tarmhälsan.
Diskutera med din barnmorska eller läkare: Om problemen fortsätter, kan det vara bra att diskutera andra alternativ för järntillskott eller ytterligare behandlingar.
Källa: 1177 Vårdguiden - Förstoppning, American Pregnancy Association - Constipation During Pregnancy
Testa sideral eller andra järntabletter istället. Annars hör om du inte kan ta movicol eller liknande. Kiwi ska kunna hjälpa, så värt ett försök 🤗
Hade samma problem med niferex och fick råd av bm att testa Duroferon när jag blev gravid igen och har haft det de andra graviditeterna och inga problem med mage av dessa! Sen kan man ju reagera olika också men ja testa byta!😊
Jag drack denna, kan inte ta via tabletter, stopp direkt, har med jättekänslig mage och blir väldigt lätt förstoppad
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
AI skrev "mycket fiber" det kan ge stopp också, min mage klarar inte mycket fiber, förvärrar istället
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.