Gravid iFokus

Gravid

Etiketterrådefter-förlossningmensammning
Läst 1405 ggr
Ffreya
0

Få tillbaka mensen efter förlossningen?

Någon som har en tanke hur man kan få tillbaka mensen trots att man ammar?

Är det något mer än att äta ordentligt man kan göra?

Äter gravid/amnings tillskott, benbuljong, inositol och q10 för att stötta kroppen.

• Redigerat 2024-12-06 15:01 av Cireea
Anna9819
0

För mig tog det 12 månader ca
Försökte iof inte få den tidigare utan tyckte det var skönt utan 😂

• Redigerat 2024-12-06 15:04 av Anna9819
Anna9819
0

Svårt att påskynda tror jag, kroppen måste komma i ”form”
Du gör nog allt du kan när du äter vitaminer plus ”vilar” tar ju mycket på kroppen att vara gravid och amma osv

Ffreya
0

#1: Ammade du hela tiden då?
Jag kommer sluta amma vid sex månader om inte tidigare, kämpar för att hålla ut så länge som möjligt för att bebis ska få antikroppar som skyddar, men är väldigt kämpigt och ont.

Tror egentligen inte heller det finns något som gör att den kommer tidigare, men skadar ju aldrig att stötta kroppen med näring 🙂

Vill bara ha tillbaka den, då jag tror att det kommer ta många månader innan lutealfasen och så är tillräcklig för att kunna bli gravid igen.

Anna9819
0

Nej inte hela tiden, slutade nog vid 10 mån mer eller mindre.
Men ett av barnen blev sjuk i magsjuka då var amma min räddning typ .
Då inget stannade kvar i magen.
De äter ju lite mat från 4 mån eller ja 5 kanske
Så blir ju nertrappning ganska naturligt tyckte jag.

cashili
0

Jag tror mensen kommer när kroppen är redo. Det finns bor inte mycket du kan göra för att ”tvinga” fram det , mer än att sluta amma. Jag helammade första bebisen 6 mån, sen pumpade jag typ 6 till. Ingen mens då. Ammade nästa barn 16 månader. Ingen mens. Men när jag slutade kom mens och ÄL igång direkt.

Att inta vitaminer osv är aldrig fel men låt kroppen vila skulle jag säga 💕

Ffreya
0

#5: Ne jag har förstått att man egentligen får ta det med ro och det kommer när det kommer.
Fick du tillbaka cykeln som vanligt då eller var lutealfasen kortare i början?

Såg att livet är orättvist mot dig, önskar dig och ditt barn allt gott 🙏❤️

Ffreya
0

#4: Ja bröstmjölken verkar vara fantastisk att skydda bebisarna, annars hade jag aldrig stått ut om ersättning gett samma skydd 🙈
Känns ändå som man kan hoppas på att mensen kommer några månader efter att man slutar amma.

cashili
0

#6: Jag fick tillbaka en rätt normal cykel med barn 1, med barn två lite kortare ett tag , hade väl typ en cykel på 26 dager eller så. Nu är den mellan 27-34. Men det är nog väldigt individuellt.

Ja, livet testar oss verkligen med både missfall och allvarlig sjukdom hos vårt barn 💔💔
Tack för omtanken

Anna9819
0

Jag hade en mens sedan blev jag gravid igen 😂
Har för mig min cykel var som vanligt direkt

Ffreya
0

#8: Hoppas det blir bra till slut 🙏❤️ barn borde inte få vara sjuka.

Ffreya
0

#9: Åh, tvivlar på att det kommer hända oss 😅
Läser om så många som har 7-9 dagars lutealfas när cykeln kommer tillbaka och det känns ju inte precis lättare om den skulle bli så kort.
Vi är ganska så beredda på att det kommer ta tid med ett syskon om det ens kommer bli.

cashili
0

#11: Ofta beror detta på östeogendominans så sikta på att läsa på massor om att stötta en frisk ägglossning. 💕

Anna9819
0

Tänkte bara säga njut bebisen blir stor fort , låter kanske fånigt men det är så bebis tiden är över inom några månader av hela ens liv.
Förstår att focus framåt och syskon osv är viktigt.
Men som 4 barns mamma så ångrar jag verkligen att jag ville ”framåt” så fort med första barnet.
Sista då tog jag all tid i världen.

Oftast lättare att bli gravid efter graviditet också.

Ta hand om dig och bebisen 💙

Ffreya
0

#13: Vi försöker njuta allt vi kan 😍❤️Graviditeten var så orolig så då ville man bara framåt, men nu får tiden gärna stanna upp lite 🥹 Vår bebis är vårt allt, var bedrövad redan efter två tre veckor att tiden gick för fort 🥹😅 Vi är ju ändå beredda på att han blir vårt enda barn 🥰
Just nu försöker jag bara stötta kroppen generellt, också för att komma tillbaka efter förlossningen och för amningen. Men sen vill vi att cykeln ska komma tillbaka. Vi har sagt att vi ger det ett år på egen hand och sen ivf. Går det inte sen ska vi ge upp. Men nu vill jag inte göra ivf, tänk om man har embryon kvar i frysen efter det tagit sig. Hur ska man släppa tanken på fler barn då? 😅

Ffreya
0

#13: Såg att du kanske har ett nytt frö 🥹 håller tummarna att det är guldägget ❤️

Anna9819
0

#14: Förstår❤️
Så mysigt med en liten 🥰
Ja det tar ju energi att försöka länge också.

Ja jag hoppas det blir starkare test idag 😖🙏🙏🙏🙏🙏

Ffreya
0

#16: Han är världens underbaraste, glad och växer så det knakar 🥹
Förhoppningsvis har min kropp förstått att den ändå trivdes rätt bra med att vara gravid och låter det hända igen 🙏🥰

Jag håller tummarna för dig! 🥰 Uppdatera sen!

Anna9819
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#17: Vad mysigt !❤️🥰 bästa som finns, att få se sitt barn för första gången.

Är gravid igen!

Starkare test idag!🙏🤞 håll tummarna

Ffreya
0

#18: Ja verkligen, så roligt och skrämmande hur snabbt han lär sig nya saker 🥰

Hoppas verkligen denna gången går vägen för dig 🙏🥰

Anna9819
0

#19: Ja det är overkligt!

Tack❤️🙏

Ffreya
0

#20: Hoppas verkligen, någon gång borde det ju kunna bli en varaktig graviditet 🤞
Ändå tur i oturen att du blir gravid

Anna9819
0

#21: Ja läst nånstans att det är bra att bli gravid efter missfall för det är mindre risk för ett till.
Men är ju gammal så mina är har ju passerat bäst före😂
Men blir ju gravid utan problem och nått jäkla ägg måste väl vara ok ❤️🙏

Ffreya
0

Men det ska ju inte vara omöjligt efter 40, bara fler ägg som inte håller måttet. Men det är ju inte superovanligt att får barn efter 40. Ja hormonerna ska väl vara redo mer efter ett missfall ☺️ åh vad jag hatade att läsa det efter vårt missfall, att det skulle gå lättare och så gick det inte alls. Men det blev ju bra till slut 🥰 Att få barn är verkligen inte givet, gör så ont i mig att läsa om dem som är ofrivilligt barnlösa 💔 Man önska det fanns lite rättvisa i det hela ❤️

Ffreya
0

#22: Har du testat idag igen? 🤞🥰

Anna9819
0

#24: Ja det har jag, tycker att det är mer rosa och aningen starkare..
Men livrädd att något är fel..
Varit med om det så många gånger så är som en rutin att börja blöda om några dagar..
Sist så började jag få hopp men blev ju missfall slutade växa v 5 ca kom ut v 7-8
Ska vara positiv men man blir lite skadad av alla kemiska mm 🙈
Vill❤️‍🩹❤️

• Redigerat 2024-12-15 18:37 av Anna9819
Ffreya
0

#25: Hoppas detta är gången det stannar 🙏
Oron kommer man aldrig ifrån ❤️

Anna9819
0

#26: Tyvärr så tror jag inte det blir något, men vet i eftermiddag när jag tar nytt test 😖

Ffreya
0

#27: men åh 😔 har du börjat blöda eller svagt på morgonen? 💔

Anna9819
0

#28: Svagt på morgonen , dock annat test.

Anna9819
0

Men du vet ju min historik så 😩

Ffreya
0

#30: Åh ja, hoppas det bara var att det var ett annat test!
Du har inte funderat på blodprov, så du får säkrare svar på hur det utvecklar sig? 🥰

Anna9819
0

#31: Ja om jag tänkte ta det om fröet blir kvar så tar jag det nästa vecka

Anna9819
0

Men känns onödigt innan bim

Ffreya
0

#33: Ja det kan jag förstå ☺️ Jag tog två strax efter BIM, men det var också för jag redan hade bokat ett progesteronprov innan jag visste jag var gravid. Men det var skönt att få bekräftat att det ökade som det ska så tidigt.
Hoppas att det går vägen 🙏❤️

Anna9819
0

Förstår..
Ja det är ju skönt att se att det ökar..
Är just nu inställd på mens denna månad.
Vi får se.. tar ett test när jag kommer hem.
Haft högre hcg på eftermiddagar vid tidigare grav så här tidigt.

Ffreya
0

#35: Ja fast helt ärligt höll jag ändå på och var orolig och nojade över testens styrka 🤷‍♀️ De blev ju verkligen inte mörkare speciellt snabbt efter BIM.
Men hade det inte ökat som det skulle så hade man inte haft falskt hopp åtminstone och kunnat avsluta tidigare.

Håller tummarna åt dig så länge, någon gång borde det kunna hålla! 🤞❤️ uppdatera gärna den 🥰

• Redigerat 2024-12-16 16:16 av Ffreya
Anna9819
0

Ja det är lätt att noja, särskilt efter missfall så klart❤️
Vad underbart att det gick för er!!
Det var väl första graviditeten efter missfallet?

Ffreya
0

#37: Ja det var andra i livet, första blev ma och sen nu bebis. Känns lugnare inför nästa, dels att jag vet att min kropp kan och dels att jag vet att man överlever missfall. Men också att vi är lyckliga även om vi får stanna vid det barnet vi redan har 🥰 Men är ju lite att vi vill komma igång eftersom det tagit ett år att få plus de andra gångerna och jag ändå är äldre och räknar in risken för något missfall/kemisk i kalkylen också.

Sen tror jag inte att man kommer ifrån att noja, så försöker man skydda sig själv genom att ge upp det lite i förväg ❤️
Förstår ju att du inte vågar hoppas riktigt när du upplevt strecken försvinna så många gånger ❤️

Anna9819
0

Då är det ju super bra 🥰
Fick ett missfall när jag var 20 sedan fick jag mina barn.
Ja riskerna blir ju fler desto äldre man är tyvärr, gäller även mannen

Jag blir ju gravid lätt men tror min kropp väljer även dåliga ägg som det verkar 😂

Alla ägg kan väll inte vara ruttna! 😩

Anna9819
0

Tycker inte mina test ökar som de ska typ lika starkt som igår

Anna9819
0

Försöker se men tror det är kört..

OBS Bilderna ej för tolkning av positivt eller negativt test.
Utan styrka på de båda testen

• Redigerat 2024-12-16 18:10 av Anna9819
Ffreya
0

#39: Tycker inte det är svagare iallafall 🤞 men det är svårt så tidigt. Blir ju ännu större påverkan hur utspätt det är och så.

Ne du borde absolut ha en vis andel av dem som fortfarande är bra! 🥰

Anna9819
0

Tänker det borde öka…
Men blir nog kemisk detta.
Exakt samma som tidigare segt att få upp hormonet 😖
Tror jag är på ÄL 9-10 men svårt att veta eftersom jag hade missfall

Ffreya
0

#43: Hoppas åt dig! Är du så tidigt så är det ju ändå tydliga plus 🤞

Anna9819
0

#44: kvällens test är såhär så blir mens för mig….
Nerver ending story för mig känns det som…
Otroligt energikrävande detta😔😔

Ffreya
0

#45: Men nej 😔 jag är ledsen, någon gång borde det ju stanna ❤️
Förstår att det tar på krafterna, men ni fortsätter försöka?

Anna9819
0

#46: Ja vi fortsätter att inte ha skydd så får vi se…

Ffreya
0

#47: ne vore dumt om ni skydda er och i värsta fall gick miste om det ägget/sperman som skulle kunna bli. Finns det något mer ni kan boosta er med inför våren? Har du läst It starts with the egg? Har för mig det finns rekommendationer på tillskott och doser för upprepade kemiska/missfall. Det är ju inte säkert det är äggen, det kan ju vara spermierna som inte är rätt.
Men det måste ju finnas en chans att allt slår rätt och det går hela vägen också 🙏❤️

Anna9819
0

Nej den har jag inte läst.
Får läsa den kanske..
Äter mycket tillskott började med lite nya saker innan förra grav/missfallet och nu blev jag ju gravid igen direkt så tänker det måste hjälpt en bit iaf.

Ffreya
0

#49: Ja men den ska vara bra, köpte den inför vi skulle göra ivf. Hade framme den för ett tag sen när jag skulle börja med q10 och inositol igen för att köpa rätt sort och dos.
Men finns mycket just hur man får bra ägg och minska risken de har kromosomavvikelser.
Men våren ska ju vara lite högre chans av sig själv 🤞🥰

Anna9819
0

inositol Samt q10 har jag börjat med de senaste månaderna tror det är riktigt bra.

Anna9819
0

1000 inositol har jag kört
Har några fertilitets tabletter med de bra vitaminerna.

Ffreya
0

#51: Ja de två verkar vara bra. Jag vet att det ingick inositol i den prenatal som jag tog de sista månaderna innan det tog sig för oss. Den ska ju hjälpa kroppen med blodsockret, är ju inte bara om man har PCOS.
Q10 hade jag den mer svårtillgängliga varianten innan, men nu har jag den som kroppen lättare tar upp, men den är ju svindyr. Så tar bara halva dosen än så länge 🫣

Anna9819
0

Nu fattar jag inte något 😅😅men mina test är starkare i dag och starkare än de var innan mitt super svaga test i går

Ffreya
0

#54: Hoppas det igår var utspätt 🙏🥰❤️

Anna9819
0

#55: Det var det inte 😅

Anna9819
0

Men testen kan ju vara olika

Ffreya
0

#57: Ja det kan de också vara 😅 vet mina gick lite upp och ned i början också

Anna9819
0

Usch nu fick jag ju lite hopp igen,hoppas det bara var en dipp i går av nån narturlig anledning ❤️‍🩹
Tänk OM🙏❤️

Socker123
0

#59: Jag är också ett ”testfreak” och var utomlands när jag skulle börja testa efter ÄL. Hade inte räknat med att min ägglossning skulle ske så tidigt då jag precis hade haft missfall så jag hade ägglossningstester och ”bara” 2 gravtest med mig för jag tänkte att jag skulle hinna komma hem inför HCG testandet.
Jag fick utslag på ägglossning rätt tidigt in på semestern och självklart kunde jag inte hålla mig till BIM utan ville testa redan ÄL 8. Första var blank. Skulle vänta 2 dagar åtminstone för sista testet jag hade men med bristande tålamod testade jag dagen därpå. Då tyckte jag mig ana ett svagt streck men verkligen SVAGT, alltså så pass svag att jag ibland inte ens såg den själv. Jag köpte självklart nya test på ett lokalt apotek. Avvakte 2 dagar o testade, fick ett svagt rosa streck. Därefter testade jag igen för att se ökning men icke. Köpte sedan igen men det blev en helt annan variant en den jag köpte från första apoteket och återigen tyckte jag att de va för ljust för att vara så nära BIM. Väl hemma testade jag direkt med de olika varianterna jag hade hemma och alla tester var olika starka trots samma urin!! Jag blev så förvirrad och tänkte såklart att det inte utvecklades som det skulle. Jag fortsatte testa och började även jämföra styrkan på testerna med tester från min tidigare fullbordade graviditet från samma ÄL+ dagar… och såklart va de inte lika starkt.
MEN! Jag är fortsatt gravid och allt ser superfin ut med lillen! Man kan och ska verkligen inte förlita sig på HCG stegring och jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök slappna av och tänk positivt ❤️

Anna9819
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#60: Tack för du delar med mig av din historia och stort grattis🥰❤️
Vilken vecka är du i nu ?

Skickat med måndag tisdag och onsdagens test här så får du se…

Det svaga i går det starkaste i dag och det andra ser du ju måndag 😅

• Redigerat 2024-12-18 21:29 av Anna9819
Ffreya
0

#59: Håller tummarna att det utvecklar sig imorgon och framåt 🙏🥰

Ffreya
0

#60: Det är så lätt att fortsätta testa trots att man vet att de inte kan mäta mängden hormon 😅 Så härligt allt var bra 🥰❤️

Anna9819
0

#62: Vart tog du hcg prov?
Blodprov alltså

• Redigerat 2024-12-18 21:46 av Anna9819
Socker123
0

#61: Jag är i vecka 19!🙏🏼

Jag håller verkligen tummarna att det håller sig denna gång!!

Anna9819
0

#65: Vad mysigt, har du varit på rutin ultraljud nu då?

Tack❤️

Socker123
0

#66: Ja det har jag, och allt ser fint ut tack och lov! 🙏🏼

Anna9819
0

#67: så himla kul att få se personen i magen, hoppas på få uppleva det igen❤️

Socker123
0

#68: Ja, jag hoppas innerligt att alla som vill får uppleva det! 🙏🏼

Ffreya
0

#64: hos testmottagningen 🥰

Anna9819
0

#70: Okej tack 🙏

Anna9819
0

Väntar några dagar, tycker det är så konstigt att testen kan bli svagare och sedan starkare.

Anna9819
0

#69: Ja en riktigt häftig upplevelse, nästan overkligt

Ffreya
0

#71: Vet det finns fler, jag valde den som hade provtagning närmst där jag bor ☺️

Anna9819
0

#74: Funderar även på att höra av mig till nån gyn eftersom jag hade missfall om det är något med det?!!
Men vet inte riktigt, ska skriva till dem nu

Ffreya
0

#75: det skadar aldrig att fråga dem. Menar du testen fortfarande visar positiv från missfall?

Anna9819
0

Nej det vore konstigt,, det visade negativt den 27 nov
Men jag undrar varför det blir såhär?!
Om det är nått kvar ändå ? Även fast jag varit på koll.

Ffreya
0

#77: Det borde vara borta, när det är tidigt är det inte så mycket som ska ut. Det är nog ett nytt ägg 🥰

Anna9819
0

Har gyn tid den 3 jan får se hur det går fram tills dess

Ffreya
0

#79: Skönt! Skulle mensen komma borde de kunna se nästa ÄL kommande då ☺️🥰

Ffreya
0

#79: Testade du idag?

Anna9819
0

#81: Ja det är svagare så blir nog kemisk

• Redigerat 2024-12-19 20:13 av Anna9819
Ffreya
0

#82: Skit. Ledsen för din skull.
Skönt att du har en gyn tid inbokad 🥰

Anna9819
0

#83: Hoppas mannen är hemma nästa ÄL 😩

Ffreya
0

#84: Är han borta många dagar i rad? Ni får ligga det sista ni gör innan han reser 😅

Anna9819
0

#85: 7 tyvärr

Ffreya
0

#86: Hur har det gått nu?

Jag tog blodprov för att se hur mitt prolaktin låg till och det var under den nivån som borde förhindra ägglossning. Men bevisligen är det mer än prolaktin som spelar in i det hela 😅
Ingen ägglossning eller mens i sikte och en bebis som inte vill sova, så blir inga barn gjorda här 😂

Ffreya
0

Åtminstone fått en ordentlig mens nu, men alldeles för kort lutealfas. Men det kanske blir bättre om några månader 🤞

Anna9819
0

#88: Ja din bebis är väl bara typ 4 mån?
Min mens kom tillbaka efter ett år ca 11 mån och var som vanligt direkt efter mina barn.
Så kroppen behöver kanske återhämta sig lite mer.
Eller ja det är ju olika endel blir ju gravida direkt efter förlossningen typ 😂😂

Ffreya
0

#89: Ja jag är inte så stressad än, hade bara vart skönt att veta att det finns förutsättningar längre fram ☺️
Problemet är väl min hobby att testa med ägglossningstest och att klockan mäter tempen, som gör att jag ens vet om det 😅 tänker att de flesta inte bekymrar sig om det, men svårt att låta bli när jag hade en 100 pack med test hemma sen innan graviditeten 😂

Anna9819
0

#90: 😂 ja då så kör på,,
Du behöver nog inte oroa dig otakt lättare att bli gravid efter man varit det.
T.o.m. efter ivf så funkar det ju ibland utan ivf nästa gång konstigt nog

Ffreya
0

#91: Det vore ju dumt om testen gick ut i datum liksom 😅
Är ju inget att förlora på att logga cykeln redan iallafall. Då vet vi ju också vilka förutsättningar vi har när vi är redo att försöka igen. Vi försöker inte nu, men skyddar oss inte heller. Skulle det hända så är det väl meningen 🥰
Jag har också läst det, samtidigt som sekundär infertilitet är vanligare än att man lider av det innan första barnet. Men vi får bara hoppas 🙏

Anna9819
0

#92: Håller tummarna för er när det är dags.
Njut av bebistiden den går väldigt fort..

Ffreya
0

#93: Tack! Håller tummarna att du får behålla ett plus snart! ❤️
Tiden går verkligen så fort 🥹

Anna9819
0

#94: Ja jag trodde det skulle gå vägen i oktober 😢
Längsta hittills iaf kom ut v 7 typ
Men hoppas på få plus nu igen.
Fick plus i dec så gravid 3 gånger minst förra året tappat räkningen 🫣

Ffreya
0

#95: Jag hoppas verkligen verkligen att du får ett plus som stannar och allt kämpande lönar sig till slut ❤️🙏
Har de någon gång testat ditt progesteron under dessa åren? Och sköldkörteln? Så det inte är något som går att förebygga ❤️

Anna9819
0

Sköldkörteln är testad skulle till gyn i veckan men är sjuk.
Tänkte begära progestron

Ffreya
0

#97: Skönt att ha koll på den åtminstone! Min läkare har stenkoll på mina värden då jag har problem med den inom familjen.
Det kan ju inte finnas något att förlora på att kolla progesteronet, läser om så många som får det utskrivet efter enbart ett missfall. Ska kolla möjligheten att få det längre fram om min lutealfas inte blir längre 🥰

Anna9819
0

#98: Skönt!
Jag är äldre så de bryr sig inte så mycket.
Men ska gå privat hade en tid som sagt, men ska försöka gå nästa vecka

Ffreya
0

#99: Hoppas de lyssnar! Man tycker ju att när man går privat att de åtminstone kan ge en en chans ❤️

Anna9819
0

#100: Beställde tid för progestron prov på måndag 👌🏻
Så vet jag sedan

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.