Ömsar skinn
Hej, jag är gravid i vecka 24. Sen 4 veckor tillbaka har jag fått ett återkommande problem som stör min vardag. Jag ömsar skinn på fotsulan och insidan av mina händer. Det gör varken ont eller kliar när jag tappar skinnet, jag bara tappar huden helt. Det är stora bitar som lossnar och många små. Jag tappar nu huden en till två gånger varje vecka. Detta har som sagt pågått i 4 veckor nu.
Det känns som jag har försökt med allt. Tvätta händerna mer sällan, bytt handtvål till apotekets milda handtvål, duschtvål till en duschtvål för bebisar på grund av att den ska vara extra mild, smörjer in händerna och fötterna flera gånger varje dag. Ingenting hjälper och stoppar mig från att tappa huden.
Jag har pratat med barnmorskan också. Hon har bara rekomenderat mig att byta tvål till en mildare vilket jag har gjort. Barnmorskan har tittat på mina händer och svamp är uteslutet.
Detta påverkar min vardag och mitt jobb. Jag känner mig generad över att jag tappar hud. Jag måste ha vantar på mig när jag är ute eller arbetar för fäller jag hud på allt jag rör. Jag hittar hudbitar överallt ifrån mig. Jag kan inte skaka hand med andra människor, laga mat utan handskar och så vidare. Detta gör så jag mår dåligt.
Jag har aldrig haft såna här problem tidigare, detta är helt nytt för mig. Skulle vilja veta om detta har hänt andra gravida, rådgivning om vad detta är för något och vad man kan göra.
- Redigerat 2024-05-29 21:04 av Cireea
#0: Låter hemskt jobbigt. Vet inte alls vad man kan göra. Men äter du kosttillskott för gravida?
Under tiden som vi försökte bli gravida åt jag kosttillskott för ökad fertilitet (i huvudsak samma som under graviditet). Det jag märkte stor skillnad på var mina naglar och att de slutade flika sig efter några månader. Tänker att om du tidigare bara tagit folsyra kan det vara värt att testa exempelvis Thorne prenatal eller annat komplett tillskott som är framtaget för att se till att man får i sig allt under graviditet 😊 Så att du inte håller på att få underskott på något ämne 😊