Sjukskrivning
Är det svårt att bli sjukskriven pga graviditets illamående?
Jag mår så extremt illa, o klarar inte av dofter öht. O i mitt jobb så är det ganska många olika dofter man får känna på varje dag.. illamåendet är såpass illa att det känns som att jag behöver spy hela tiden… Det påverkar min vardag och mitt jobb. 😩
- Redigerat 2024-05-29 21:06 av Cireea
#0: Har du testat tabletter mot illamående?
Jag har alltid mått illa under mina graviditeter, men en av dem värre. Jag tog Postafen då, det skulle inte vara farligt för fostret.
Tveksam dock om det hjälper i ditt fall. Du kan bli sjukskriven för det. Beroende på vilken läkare du går till kan du få jobba olika hårt för det. Men Socialstyrelsen backar det i alla fall.
https://roi.socialstyrelsen.se/index.php/fmb/graviditetsillamaende-graviditetskrakningar/397
Jag fick lergigan Comp utskrivet
Hjälpte lite iaf
Spydde aldrig
Jag blev sjukskriven vecka 7 och är fortsatt fram till bf (10/5) pga illamående. Testade alla mediciner som fanns tillgängliga mot illamående utan att någon hjälpte.
#0: Prata med din bm. Det är nog ändå värt att testa alla tabletter och kurer innan man går hem. Vet inte hur sgi påverkas om man går hemma lång tid innan. Om inte annat så påverkas ju din inkomst om du är sjukskriven istället för att jobba. Hoppas att det lättar eller du hittar ett sätt att hantera det !
Beror också helt på vart man bor och vilken läkare man får 😅 vet en tjej som kräktes konstant från v 7 men hon blev "bara" sjukskriven från v 20