Gravid iFokus

Gravid

Etiketterbarnlängtanivfendometriosinfertilitetsutredning
Läst 112 ggr
lill.an
1

Infertilitetsutredning - spolning - endometrios

Jag har sedan tonåren haft Endometrios, inget jättesvårt fall men ändå så pass att jag är sängliggande mensens första dagar på grund av smärta. Har haft det rätt bra senaste åren med behandling med hormonspiral + minipiller så då inte haft någon mens alls och då nästan ingen smärta.

Nu har jag och min sambo försökt få barn nästan ett år, jag sökte hjälp redan efter 7 månader (med känd Endometrios rekommenderas man att söka redan efter 6 månader) och som tur var lyckades vi sparka igång en utredning som startade efter 9 månaders försök.

Mina blodprover såg bra ut och sambons prov såg också bra ut, så gick vidare med spolning/passage-undersökning av äggledare.

Läkaren såg att jag hade massor av ägg (Ändå något bra) plus några endometrios-cystor som vanligt men nu inga överdrivet stora i alla fall.

Själva undersökningen var ändå helt okej smärtmässigt, absolut inte smärtfritt men ändå överlevnadsbart.

När hon sedan spolade igenom äggledarna höll jag på att kräkas av smärtan som kom momentant. Läkaren sa att hon såg passage men att det såg "slingrigt" ut och att det faktum att jag fick så sjukt ont tyder på att passage inte är 100% bra, men det är heller inte tvärstopp. Så…semibra helt enkelt.

Jag vet sedan tidigare att min högra äggstock har "ramlat ned" och ligger fastväxt på baksidan av livmodern, men just nu verkade i alla fall den vänstra äggstocken vara hyfsat fri.

Läkaren ville kalla oss till gemensamt besök om ett par månader, och gav som första förslag att påbörja IVF efter sommaren eftersom att chansen ändå finns att vi kan bli gravida naturligt.

För mig känns det dock skit, mina smärtor har redan blivit värre för varje månad och i den här takten kommer jag behöva sjukskriva mig från jobbet åtminstone 1-2 dagar i månaden och då ligga i vansinniga smärtor.

Läkaren sa dockatt om man har så mycket ägg som jag har så kan man bli superdålig av de stimulerande läkemedlena som används vid IVF, därför kunde det vara värt att ändå vänta med IVF. Har någon erfarenhet av detta?

Ledsen för superlångt inlägg med egentligen ingen fråga eller så men ville bara skriva av mig lite :)

• Redigerat 2023-04-10 14:20 av Cireea
Ärdetmintursnart?
0

Jag har exakt samma som du! Vi har nu påbörjat ivf och hormonerna va inga problem, fick dock avbryta behandlingen då de hittade en cysta på ena äggstocken tillsammans med Endometrios så de kunde vara oväsen för alla andra äggen. Ska ha möte om två veckor hur vi ska göra nästa gång och kolla om cystan försvunnit av sig själv. Men tror inte du behöver vara orolig för hormonerna, du kommer säkert få en låg dos som jag eftersom du har många ägg 😊

Ärdetmintursnart?
0

I vägen* ska de stå inte oväsen 😂

lill.an
0

Aha, okej! Hur länge väntade ni innan ni fick påbörja IVF?

Jag fick många cystor av att stå på hormonbehandlingarna för Endometrios, kanske blir samma för mig som för dig att de startar igång igen av IVF-behandlingen! Tack för svar :)

Ärdetmintursnart?
0

#3: vi ställde oss i kö direkt efter utredningen, tog ett år innan vi fick tid! Men nått positivt så har jag precis plussat efter avbruten behandling så de kanske bara hjälpa att boosta med hormoner 😊

lill.an
0

Åh men super-GRATTIS! <3 vad kul!

Här verkar det inte va någon direkt väntetid utan kommer att få köra igång till hösten vilket blir typ 5 månader efter beslutet så det är bra i alla fall :)

Ärdetmintursnart?
0

#5: tack snälla! <3 vi är sååå glada men helt i chock!
Åh va skönt för er, hoppas allt går super bra!