Gravid iFokus

Gravid

Etikettråd
Läst 79 ggr
powerade
0

Svamp I underlivet

Hej.
Har fått svamp I underlivet.
Kontaktade barnmorskan och frågade vart jag ska vända mig för detta.
Hon rekommenderade vårdcentralen.

Skrev till vårdcentralen och frågade hur jag går till väga med detta.
De rekommenderade mödravården.

Vad gör man då?!?

Fridaaaa
0

Jag har varit i samma veva. Jag låg på mödravården och fick komma in.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

powerade
0

#1: är det barnmorskan man får prata med då eller ska man vända sig till deras kundtjänst typ?

Fridaaaa
0

#2 Vi kan inte ringa till enskild barnmorska utan kontaktade kliniken

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
0

Är det någon form av läkemedel du vill ha så är det ju vården. Annars finns andra sätt att lindra, bli av med och förebygga svamp.
Det de brukar rekommendera är Pevaryl och det är receptfritt, men problemen kan återkomma och då är det meningslöst.
Svamp beror på att fel sorts bakterier växer sig starka, man kan göra miljön jobbigare för dem, för en del hjälper det med att t ex badda med yoghurt.
Annars är det kost och miljö som gäller. Svampen trivs där de är fuktigt och varmt så att hålla sig torr och sval är bra, men inte det lättaste den här årstiden och om man måste vara på jobb etc.
Ingen syntet i trosor t ex, och gärna använda kjol eller känning istället för byxor. Svampen älskar syntetkläder. När du är hemma gå utan trosor om du kan.

Jag har inte haft en enda svamp- eller urinvägsinfektion sedan jag kraftigt drog ner på kolhydrater (socker). Jag vet att jag åt lite väl mycket och från början avstod jag helt. Även frukt innehåller mycket socker.

Pevaryl kan göra att du slipper obehaget just nu, så du kan alltid testa det, men många får besvär med svamp under graviditeten så om du sedan kan tänka lite på miljön i underlivet så kan du kanske slippa det fler gånger.

@NN@
1

Om du vet att det är svamp du har så kan du köpa behandling på apoteket.

powerade
0

Jag har testat receptfritt men utan framgång.

Därför frågade jag Barnmorskan vad jag ska göra då.

Hon tyckte jag skulle kontakta vårdcentralen som rekommenderade mig att kontakta mödravården.

Så blev ju bara kastad mellan dessa nu..

@NN@
0

#6: du får kontakta någon utav dom, själv har jag gått via vårdcentralen gällande svampinfektion. Dom kan hjälpa dig med annan behandling om det inte funkar med det du provat.