Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 90 ggr
novembre
0

Låg sköldkörtelfunktion gravid

Hej!

Jag är nu i v.12 men jag har precis fått reda på att jag har för låg sköldkörtelfunktion och behöver ta nya prover. Hann ej boka ny tid innan de stängde idag.

Jag läste om vilka risker som finns med låg sköldkörtelfunktion under graviditet och blev nu väldigt orolig. Bla tidigt missfall och att hjärnan inte utvecklas. Tänk om detta händer redan (eller hänt) innan jag fått hjälp är jag rädd.

Jag ska boka tid, men blir så orolig bara att något ska hända innan jag fått hjälp.

Har någon annan här erfarenhet av låg sköldkörtelfunktion under graviditet?

Sindri
0

Jag har haft dålig sköldkörtelfunktion under större delen av mitt liv, innefattande fyra graviditeter.
Nu har jag inte haft så lågt så att det synts på några prover (det har legat i nedre dean av det "normala", men jag tycker ett "normalt" kan vara så olika för olika människor), men jag har i efterhand förstått varför jag mått så dåligt under många år.

Det med sköldkörteln är ju hormonellt och när man blir gravid händer det mycket med hormonerna i kroppen.
Gör inget drastiskt innan du fått träffa läkare, men du kan ju googla på sköldkörtel och kost. Kosten styr mer av hormonerna i kroppen än av vad vi anar.
Framförallt tycker jag inte du skall vara orolig, det du hittar på nätet är ofta "worst case".

novembre
0

Tack för svar!

Barnmorskan skrev bara att värderna var lite för låga så jag vet inte riktigt hur låga de är. Jag tog prover någon månad innan jag blev gravid och då hade jag normala värden.

Jag funderar om jag ska salta lite extra på maten bara för att få mer jod, och kanske dricka tranbärsjuice som tydligen innehåller jod. Eller är det dumt att göra detta?

Jag använder herbamare salt vid bordet, men ska byta till vanligt salt med jod ifall det kan ha påverkan.

Teriz
0

Har själv inte vart med om det men min tanke är att det är just därför dom har massa prover tidigt i graviditeten så dom kan hjälpa dig med det. Så därför borde det inte vara nån ”stress” men fattar såklart att du blir orolig

Sindri
0

Jag tycker inte du skall vara orolig, du har ju haft normala värden förut. Jag tror man skall ta fler prover innan man gör något.

Om du skall byta ut ditt örtsalt mot annat, så ta INTE det vanliga bordssaltet, det innehåller klumpförebyggande medel som ofta är natriumferrocyanid ibland aluminiumcyanid, det är däremot farligt,
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-7-2011-004484_SV.html

Vanlig havssalt innehåller däremot naturligt jod och de flesta har inget klumpförebyggande.
Jag köper ett som heter Atlanthavssalt, sedan finns det finare salter i flingor.
Jag har saltet i en burk och tar med en liten sked när jag lagar mat. Flingsalt kan man ha i kvarn.

Men överdriv inte med något, ta det lugnt, gläds åt barnet du väntar.

novembre
0

Jag fick svar från senaste blodprovet och det var normalt. Jag frågade också barnmorskan om detta och hon sa samma sak, att det inte är något att oroa sig för. Jag ska ändå ge blodprov varje månad nu och det känns tryggt!

Jag har hört det om bordssalt tidigare och att havssalt är bättre, men inte varit helt övertygad om det fanns jod i havssalt. Det låter inte alls bra med klumpförebyggande! Hädanefter blir det havssalt istället. Jag försöker dessutom äta naturlig mat som mycket som möjligt, men så svårt. Det är verkligen tillsatser i det mesta nuförtiden.

Sindri
0

#5: Det var roligt att höra. Skönt att du bara kan glädja dig och se fram emot att välkomna ditt barn.

Ja, det där med tillsatser i maten är väldigt jobbigt. Jag hörde på radion igår att i Sverige äter vi mest ultraprocessad mat i hela Europa. Skrämmande, och jag tror att många gör det helt omedvetet. Och barnmatsburkar lär vara en av de värsta bovarna!
Vi har inte fattat att vi måste lusläsa på förpackningar. Det bästa är ju att köpa mat som in princip inte har någon innehållsförteckning. T.o.m. jag som är så jättenoga upptäcker ibland att jag gått på en nit.

Jod finns också i skaldjur så att äta räkor och krabba och annat gott lite då och då är nyttigt!