Gravid iFokus

Gravid

Etiketterblödningarmissfall
Läst 205 ggr
_Madicken96_
0

Missed abortion

Hej! Jag känner att jag måste få skriva av mig, men hoppas också på att hitta andra i liknande sits och få höra er historia för att slippa känna mig så ensam… Är du en person som inte vill läsa om missfall råder jag dig till att inte läsa vidare.

Vi var i vecka 10 + 3. Hade pratat med min mamma i telefon under förmiddagen om graviditeten och hur allt kändes så himla förväntansfullt. På kvällen kände jag hur det blev blött i trosorna, drar ner byxorna och inser att det kommit färskt blod… inte jättemycket, men tillräckligt för att göra både mig och sambon nervösa. Vi ringer 1177 och får till svar att de inte kan göra något… vi får vackert vänta till ultraljudet i v. 12. Har nog aldrig varit med om att dagar kan gå så långsamt som när vi gick runt och väntade på ultraljudet, mådde verkligen piss. Börjar störtböla på jobbet en kväll och kunde inte sluta. När vi väl kommer in på ultraljudet och jag lägger mig tillrätta i stolen säger jag som det är till barnmorskan, att vi inte är säkra på att graviditeten fortfarande är kvar. När vi kollar på skärmen syns det något, men inte något litet foster utan bara en mörk klump. Barnmorskan kan inte riktigt tyda, utan går efter en kollega. Kollegan kliar sig också i huvudet, men ber om att få ta ett vaginalt ultraljud. Trots vaginalt ultraljud har hon svårt att tyda om det bara är fosterrester av en avslutad graviditet eller om det är en pågående graviditet i ett tidigt stadium. Vi får tid hos jourläkare, ännu ett vaginalt ultraljud, och läkaren säger det samma som barnmorskorna sagt. Vi får ett återbesök bokat en vecka senare för att se om det växt till sig eller om det ser lika dant ut och på det viset urskilja om det lever eller inte. Ännu en vecka av ovisshet går… på återbesöket blir det bekräftat att det rör sig om ett missfall, men att det fortfarande finns en hel del rester kvar i livmodern. Får åka hem med tabletter med sammandragande effekt, Cytotec, vilket blev en mardröm i sig… reagerade med kraftiga sammandragningar vilket fick i princip alla rester att komma ut samtidigt + att jag blev lös i magen av tabletterna, tillbringade största delen av behandlingen på toaletten, sätta på sig en binda var ingen idé… när jag väl ställer mig upp får jag blodtrycksfall. Börjar svartna för ögonen och skjut i öronen, helt kritvit i ansiktet. Ringer in till gyn som vi fått ett direktnummer till under pågående behandling men medans vi pratar hinner trycket stabiliseras efter en stund i soffan. Efter det kom det inte så mycket mer, mest ihållande kramper som vägrade ge sig.
I Måndags hade vi återbesök. Alla rester var borta. Så nu är det bara att börja om från början…

Teriz
1

#0: Du är INTE ensam. Låter som min historia som jag gick igenom för 2 månader sen. Det känns så orättvist.

Blomman9207
1

Jag gick igenom det samma i maj. Inte blött något så var ovetandes när jag kom till rutin ultraljudet och såg ett foster men inga hjärtslag. Graviditeten hade stannat i vecka nio. Märkt nu att detta är vanligare än man tro. all lycka till i framtiden till er ❤️

Emmmm
1

Jag gick igenom precis samma när vi försökte med barn nummer två. Fostret dog i vecka 9 och upptäcktes genom blödning i vecka 10. Smärtan när drömmen krossas är hemsk och jag skickar massa kramar! En liten tröst i allt var att det tog inte lång tid efter missfallet innan jag blev gravid igen och den gången gick allt bra🙏

[Majasode]
1

Hej,
Gick igenom exakt samma för ca en månad sen, de kunde inte hitta något hjärtljud på två tidiga ultraljud.. ”valde” att ta Cytotec eftersom jag inte ville gå och vänta på ett MF.
Kroppen ställer om oerhört snabbt, jag tror att vi båda snart har varsin bebis <3 håller tummarna för dig!

_Madicken96_
0

Tack för all omtanke, och tack för att ni delar med er av er historia. Skickar en stor varm kram till er alla!