Angående koffein
Hej!
En sak jag funderade på under min förra graviditet och som nu blivit aktuellt igen är den högst essentiella frågan om koffein-intag! Jag dricker mycket te och tyckte att en av de jobbigaste grejerna under förra graviditeten var att behöva dra ner på mitt te-drickande. Jag frågade MVC hur detta funkar, men de visste inte… så nu tar jag frågan till er! Gravida snillen spekulerar; gör det någon skillnad om man tar en tepåse i en liten tekopp eller en stor tekopp?! "En kopp om dagen" - är det en stor eller liten kopp? Får man ut mer koffein från en tepåse i en stor kopp eller är det omöjligt, blir ditt te bara mer men svagare? Beror styrkan egentligen på hur länge det brygger, inte mängden?
En av de stora frågorna för mänskligheten…
#0: kroppens storlek påverkar inte mängden koffein som en tepåse ger. Tesort och hur länge man låter det dra avgör det. Och om man håller på att dra påsen upp och ner i vattnet för att få ut mer smak eller vrider ur tepåsen.
Värmen på tevattnet lär också påverka hur mycket smak och koffein som lämnar påsen.
En stor kopp ändrar bara på hur mycket vätska som koffeinet hamnar i.
- Redigerat 2022-10-12 08:03 av Karmatarerskanise
Tack Nina! Det var det jag misstänkte - då kommer jag fortsätta att dricka mina enorma (men svaga) koppar te :)
#2: det gör du rätt i :)
Det finns koffeinfritt te med
Men te är det väldigt lite koffein, så skulle innebära många koppar innan det blir dåligt /farligt, :)
"För te finns motsvarande mängd koffein i 4–6 normalstora koppar svart te. En normalstor kopp är 1,5 dl." livsmedelsverket
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej Frida! Ja det är ju precis det här som är förvirrande "En normalstor kopp är 1,5 dl." - det indikerar ju att ju mer vätska, desto mer koffein. Men de refererar kanske till löste istället för en tepåse, och att man använder mer te för att göra en större kopp te? :D
Koffeinfritt te är inte så gott, men sånt är livet :)
#5 Nja det stämmer ju inte att det är mer koffein för att det är mer vätska.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, det borde det ju rimligtvis inte göra (om man använder en tepåse) - men varför skulle de annars specificera storleken på koppen? Förvirrande! Oavsett, jag chillar med tedrickandet som förra gången :)