Gravid iFokus

Gravid

Etiketterplanerar-barnrådtipsäl
Läst 152 ggr
Justprivate
0

Planera graviditet

Jag behöver era bästa tips för att tracka ägglossning och planera graviditet. Planerarna är att börja försöka aktivt i sommar 2022.
Med sonen (som nu är 13 mån) blev jag gravid på andra försöket med clearblues fertilitets monitor. Nu är den tyvärr sönder så undrar om man ska testa natural cycles istället?
Vad skulle ni rekommendera?

• Redigerat 2021-12-21 09:29 av Cireea
Flaeder
1

Steg ett kan vara att förstå sin cykel. Det är nämligen inte alla som gör det. Vad händer när och varför kan man tex fråga sig, dvs, lär dig cykelns olika faser.

Steg två kan vara att räkna med att det kan ta tid att få en schysst cykel igen efter hormonellt preventivmedel, om man haft det.

Steg tre kan vara att skaffa någon app som hjälpmedel, precis som du tänker. Jag rekomenderar natural cycles. Jag hade vid första barnet oregelbunden mens pga pcos, på allt ifrån 40-50-60-80-100 dagars cykler. Varje cykel var en överraskning. Tack vare den appen kunde jag detektera ägglossning och graviditet. Mycket enkelt! Efter några cykler lär man sig sin kropp snabbt. Man kan se tydliga mönster när man granskar tex sina tre senaste cykler. (Så börja gärna tempa redan nu för att se hur din cykel ser ut. Och förstå sambanden.)

Är man extra taggad rekommenderar jag att köpa hem några hundra ägglossningstest billigt på nätet. Tex kan man börja testa varje cykel, efter sista mensblödningsdagen tex, så kan man se en fin stegring under månaden. Gärna även någon digital ägglossnings stav man kan använda när man VET att man är jättenära ägglossning, bara för att vara supersäker.

Och att känna till hur/när man ska försöka bli gravid är ju ganska optimalt också. ;) Dvs. Ligg tillräckligt ofta men inte för ofta. Och se till att pricka in fertilitetsfönstret (åter igen, steg 1 är nyckeln.)

Lycka till!