Gravid iFokus

Gravid

Etiketterhälsaplanerar-barnbarnlängtanrådtipskänsliga-situationer
Läst 200 ggr
CrazyCats
0

Ingen ägglossning, cystor

Hej!

Jag och min man har försökt bli gravida i 3 månader utan att lyckas och under dessa 3 månader har jag haft som en tyngd i magen till och från.
Var hos gyn idag och jag har tydligen inte ägglossat på ett tag, jag har nu fått 3 stora cystor på höger äggstock.
Jag ska nu gå på provera i 3 omgångar i hopp om att ÄL ska komma igång och att cystorna då ska försvinna.
Jag har läst runt en del och är inte hoppfull. Känner mig så ledsen. Min ÄL har alltid varit regelbunden fram tills 3 månader sedan då jag tog ut min kopparspiral..

Hur ska man tänka?
Kommer jag aldrig få bli mamma?

• Redigerat 2021-08-25 11:02 av Cireea
[Devya]
0

Ni har bara försökt i 3mån vilket är absolut ingenting så börja inte oroa dig över en så oerhört kort tid.

Cystor är väldigt vanliga enligt min gynekolog. De kommer och går. Jag hade fyra stycken då jag blev gravid första gången.

Du har dessutom två äggstockar och som sagt cystor kommer och går så försök inte oroa dig alltför mycket nu. Förvänta dig att det tar minst ett år att bli gravid , vilket är väldigt vanligt.

För mig blev jag oförväntat gravid den gången jag råkade ha fyra cystor. Men jag gjorde abort den gången.

Följande gång jag blev gravid hade vi försökt i ca 13-14mån och då de gjorde vul den gången i femte veckan, så hade jag inga cystor.

Sen då vi försökte få syskon så tog det 8mån och då de kollade med bil i sjätte veckan hade jag 2 cystor här och där. Så de tycks komma och gå.

Så oroa dig inte! Hoppet är inte ute :)

CrazyCats
0

#1:
Tack så mycket för ditt svar!!
Det som oroar mig mest är att ägglossningen försvunnit av någon anledning, sedan är jag orolig över hur provera kommer påverka fertiliteten i framtiden