Gravid iFokus

Gravid

Etiketterallmänttips
Läst 160 ggr
Melonclementin
1

NSAID och ägglossning

Som rubriken lyder. NSAID och ägglossning. Hur stor inverkan har NSAID på ägglossning?

Jag MÅSTE ha antiinflammatoriskt när jag har mens, enbart paracetamol funkar ej. Men jag tar det inte vid ägglossning. Påverkar det verkligen ägglossningen som är ca en vecka efter sista pillret/mensdagen?

Hittar dåligt med bra och trovärdiga källor. Någon som ligger på bra info alternativt kan tipsa på bra sidor där man kan läsa på om det?

• Redigerat 2021-03-12 15:17 av Cireea
Cireea
0

Vad står det i informationssedeln som följer med läkemedlet? Om det inte står något där hade jag vänt mig till vården för att få säkra svar.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Melonclementin
0

#1: Det står att man ska undvika att ta det om man planerar graviditet. Får jag inget svar här som lugnar nerverna får jag väl vända mig till vården.

• Redigerat 2021-03-12 16:30 av Melonclementin
Cireea
0

#2 Då bör du också undvika det om du nu planerar graviditet.
Prata med din läkare om ett annat läkemedel som går att ta även om man planerar att bli gravid.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Melonclementin
0

#3: Jag bör inte undvika det vid mens eftersom antiinflammatoriskt är det enda som motverkar inflammationen som uppstår pga min Endometrios som kan, om den får härja fritt, minska mina chanser till graviditet. Men jag ska vända mig till vården. Men det är ju inte alltid man kommer till vårdpersonal som är pålästa om vare sig Endometrios eller läkemedel vid ägglossning.

Så innan jag börjar kriga där för att få ett svar som känner mig nöjd med kanske det finns någon här som vet något eller vet var det finns information att läsa. Så åtminstone jag är påläst.

Önskar fortfarande svar på min första fråga 🙂