Gravid iFokus

Gravid

Etiketterförlossningenmammorgraviditet
Läst 333 ggr
AnoGurl
0

Planerat Kejsarsnitt pga ryggproblem

Hej!

Finns det någon här inne som fått beviljat planerat kejsarsnitt pga kronisk värkproblematik (som inte hör till graviditeten/förlossningen)?

Jag själv har kronisk ryggvärk och väldigt intensiva extrema ryggattacker i ländryggen och jag har nu börjat tänka på min förlossning. Eftersom epidural är ett nej för mig då jag är för rädd att få mer komplikationer i ryggen är jag livrädd att värkarna ska sätta igång ländryggssmärtan.

Jag kommer inte kunna krysta eller vara stilla under dessa attacker.

Jag är alltså livrädd för min ryggsmärta mer än värkarna och förlossningen.
Kan man få planerat kejsarsnitt för detta, vilket då kommer bli under narkos?

Någon som är eller har varit i en liknande situation?

• Redigerat 2020-12-23 01:02 av Cireea
Roxie
0

Kejsarsnitt görs i regel genom ryggbedövning (spinal), inte i narkos tyvärr.

// Sofia

[Devya]
0

#1: Har man dock ryggproblem så är narkos alternativet. Så man behöver inte få en epidural. Så gör de väl också med akut kejsarsnitt där det är för sent för en epidural?

Men som svar till ts, det här måste du prata med sjukvården om. Jag tror det är definitivt möjligt för dig att få planerat kejsarsnitt under narkos, men det är förstås något du måste prata med dem om och i god tid.

cEDS
0

Har 2 kroniska sjukdomar varav den ena ger svår kronisk märta och skolios. Hade svår foglossning, kraftigt försämrad kondition och muskelstyrka sen ca 4 dagar efter befruktning. Då tränade jag ca 12 timmar/vecka innan graviditeten
Jag totalkraschade direkt och det blev bara värre. Mina leder vi k ur varje dag och värst var höfterna. Var ett helvete att få beviljad kejsarfödsel men det gick. Stå på dig! Det är din förlossning som du ska känna dig trygg med.

AnoGurl
0

Tack #2 och #3
Jag ska se till att stå på mig vid nästa bm besök.

Roxie
0

#2: Ja jag skrev att snitt görs i regel med ryggbedövning (är själv akutsnittad), väldigt sällan i narkos. Klart det finns möjlighet till narkos men då ska nog det nog väldigt mycket till för att det ska övervägas mot riskerna.
Hoppas TS att du får den hjälp du behöver för en trygg förlossning!

// Sofia

cEDS
0

#0: jag så redan innan graviditet att det var snitt eller abort och sterilisering som gäller. För många risker vid vf för mig och barn, även utan mina sjukdomar.

[Devya]
0

Sen måste jag förstås tillägga att hela graviditeten är en stor risk för dig isåfall? Jag som inte har haft ryggproblem fick ryggproblem i graviditeten som inte försvann efteråt. Min bästa vän som hade ryggproblem innan hon blev gravid fick ännu större ryggproblem då hon var gravid.

Så det är ju inte bara förlossningen som utgör en risk. Jag har numera så stora ryggproblem som dök upp under graviditeten att jag kan inte skaffa mer barn. Mina ryggproblem är här för att stanna och ingen tycks kunna hjälpa mig (Har varit till läkare och på fysioterapi). Vissa dagar gråter jag och är sängliggandes för jag kan inte alls röra på mig pga fruktansvärd smärta i ryggen.

Med detta vill jag bara varna dig att det kan vara oundvikligt för dig även om du väljer att få snitt under narkos. Att genomgå en hel graviditet är otroligt påfrestande för kroppen så det är värt att mentalt förbereda dig men förstås hoppas på det bästa! Jag hoppas verkligen att du slipper svåra ryggsmärtor. De är ju verkligen inte roliga. :(

[Devya]
0

Men nu då jag tänker på saken så är du väl medveten om det här redan !🙈 Jag hoppas att det går bra för dig.♡