Illamående graviditet
Hur länge var ni illamående under er graviditet? Jag är i v7 (6+0). Har mått dåligt ca en vecka. Mer eller mindre från dag till dag. I lin förra graviditet mådde jag illa endast 2 veckor, sen var det över. Just nu lever jag på kex, grönsaker och frukt för det mesta. Vad åt ni? Hur länge mådde ni illa? Jag äter postafen men tycker inte de hjälper så mycket.
- Redigerat 2021-01-13 21:15 av Cireea
Bodde på toaletten i flera veckor. När jag slutade kräkas var jag illamående mer eller mindre hela tiden. Gick upp ca 3 kg vid mina graviditeter.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#1: fy va jobbigt :( jag har inte spytt än. Peppar peppar 😅 gjorde det några gånger i min förra graviditet men endast 2-3 gånger.
#2: jag åt det jag kunde. Drack mkt vatten. Fick bara order från bm att äta vad jag kunde o när jag ville.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Med första började jag spy från vecka 6 och spydde sista gången 3 dagar innan förlossningen, det var inte roligt… 🤢 Med nästa började det likadant vid vecka 6 och jag tänkte bara "vad har jag gett mig in på, ska jag göra detta 9 månader igen!?" Men det gick sån tur var över vid ca vecka 15 😄
#3: ja så har jag också gjort hittills. Jag jobbar på förskola och då får man ju ”rätta” sig efter vad och när barnen äter. Svårt att ”småäta” som man skulle vilja ibland 😅 men snart lite jul och ledighet. Börjar jobba igen när jag är i v10-11 så då hoppas jag man ”vant” sig iallafall 😬
#4: men fy va hemskt! Skönt att det blev bättre med andra graviditeten. Men det skrämmer mig lite om det kan va SÅ olika. Jag som hade tur att bara må dåligt ca 2 veckor med första barnet 😅
Första Graviditeten va jag illamående från vecka 7-16 hade ett helvete kunde spy vart som helst och när som helst.
Nu har det börjat redan vid v 6 och det är lika jobbigt som första för jag spyr 😔😔🤢
#7: fy va jobbigt :( har du testat åksjuketabletterna från apoteket? Jag tar en tablett i sängen 30 min innan jag ska gå, de håller i sig i 12 timmar. Sen tar jag på eftermiddagen kl 5-6. Dom funkar för mig än så länge. Har bara spytt en gång *peppar peppar. Men man känner ju helt klart att illamåendet ligger där men kan iallafall äta. Just nu är jag inne på kall mat. Mycket sallad, frukt, risifrutti och youghurt 😜
Jag undrar också det. Är i v 6+2 och har aldrig mått så här dåligt. Det började för ungefär en vecka sen och efter det har det bara eskalerat. Har inget att jämföra med då det är min första men har dessutom kräkfobi så att vara illamående konstant bryter ner mig. Är rädd att jag ska ha otur och må illa ända till förlossningen. Provat vitamin B6, åksjukearmband och postafen 😔

Jag mådde dåligt från plusset till sonen var ute. Spydde varje dag, även på förlossningen 😅 Jag fick utskrivet Largigan Comp, eftersom postafen inte hjälpte. Men det blev inte så mycket bättre det heller. Jag åt frysta vindruvor och smoothies. Stundvis funkade salt, men tror det mest var kroppen som behövde det. Vätskeersättning är bra om man kan få i sig det. Småäta var viktigt. Och sen tipsade min bm om pepparmyntsolja. Droppa några droppar på en servett och lukta på. Hon tipsade även om att sätta något som trycker på handlederna (som åksjukearmband - har man inte detta kan man tex ta hudtejp och en lite större pärla).
Hoppas att du mår bättre snart!
#9: jag mår bättre nu, peppar peppar. Jag är i v 10 nu och mår endast illa på kvällarna. Jag småäter mycket och försöker få i mig mycket lunch då jag inte mår illa på dagarna längre. Men på kvällarna slår det till och det är svårt att få i mig middag. Jag äter postafen. Tar en tablett en halvtimma innan jag ska gå upp på morgonen då jag mådde väldigt illa på morgnarna. Sen en tablett 12 timmar senare. Så har jag hållt på i några veckor nu. Testa att göra så någon vecka med postafen, det hjälper för mig! Förstår att det är jobbigt. Levde på salta kex och youghurt ett tag. Gör och ät det som du kan äta. Frukt som typ päron och melon brukar funka också.