Viktuppgång
Jag är rätt nojjig med min vikt och har kämpat nästan hela livet med den. Lyckades gå ner 20 kg med lchf.
Började slappa med dieten å gick upp 4 kg på 2 år.
Nu är jag ju gravid och tänker jag äter normalt, alltså äter pasta, ris och potatis samt bröd är tillbaka på bordet.
Är i vecka 7 och har gått upp 3 kg senaste 1,5 veckan och börjar få panik. Min startvikt var 73,5 kg på 161 cm.
Jag vet inte vad som är normalt med viktuppgång, tänkte eftersom jag är överviktig bör jag väl ej gå upp förrän i andra trimestern?
Några andra överviktiga kvinnor här inne, hur mkt gick ni upp per månad, per trimester och totalt?
- Redigerat 2020-10-08 18:05 av Cireea
I början kan man nog vara ganska uppsvälld, åtminstone var jag det men det gav med sig runt vecka 10-11 någon gång. Annars är det väl bara att försöka äta allsidigt och att inte överäta. Viktuppgång är väldigt individuellt så försök att inte jämföra dig med andra ❤
Varför slutade du med LCHF om det fungerade så bra? Det är ju ingen kur utan ett sätt att leva. Kanske du är överkänslig mot snabba kolhydrater?
Hur som helst så går man upp så olika under en graviditet. Du kanske har samlat på dig vatten t ex. Just kolhydrater gör att man samlar mer vätska i kroppen.
Jag har aldrig gått upp särksilt mycket under mina graviditeter, medan en väninna gick upp groteskt mycket. Idag är hon trådsmal, men jag är inte riktigt det.
Som sagt - jämför dig inte med andra. Och försök för allt i världen inte att banta under din graviditet.
#1: tack.
Jo jag är väldigt uppsvälld och förstoppad på det hehe.
Överäta gör jag enbart när jag får galna cravings som är mat vilket har skett två ggr hittills. Min aptitnivå känns hyfsad normal sedan 3 dagar tillbaka nu då all småätande å dödshunger har lagt sig. Hoppas det håller i sig för det va inte roligt att vara konstant hungrig.
#2: jag började dejta och jag är en kvinna som gillar att bli bjuden på restaurang, började så och sedan gick det åt helvete. Har dock hållt lågkolhydratskost dock ej strikt efter det. Men nu sedan grav har jag gått ifrån det helt.
Har lagt om kosten lite nu igen, nej ingen bantning, bara bytt ut vitt mot fullkorn och återigen minska bröd.
Japp, jag går lätt upp av kolhydrater och snabbt ner när jag kör strikt lchf, så jag har hittat det som påverkar min vikt mest. Kan tänka mig något kilo är ren vätska. Men får ändå smått panik när jag ser viktökning såhär tidigt, men får väl hoppas det avtar nu lite när min hunger och aptit börjar återgå till det normala, för tillfället iaf.
Upp vet jag det kommer gå men va inte beredd på att det skulle komma såhär snabbt med tanke på jag är överviktig. Första 5 veckorna gick jag till o med ner i vikt, pendlade på -0.5 kg till +-0. Sedan vecka 6 booom upp 1,5 kg och vecka 7 booom upp 1,5 kg :( iof kommer ju viktökning i efterskott och inte på direkten. Men bäst det avvtar nu ett tag….
- Redigerat 2020-09-24 00:52 av AnoGurl
Jag är i v 35 och har gått upp 5 kg, började på 130, gick ner till 127 och nu 135 har inte haft något direkt illamående men blev livrädd för diabetes och plockade bort allt socker som godis, fika, glass och så bytte jag det mot frukt och tror det mycket höll min vikt i schakt första tiden, nu har jag släppt något på socker förbudet och nu på slutet har min hunger ökat men har ändå svårt att äta då allt är hoptryckt men ändå har viktuppgången börjat.
Jag har intr gått upp mer sedan jag skrev här sist, så står kvar på +3 kg och är i v 9 nu. Meeen, en sak gör mig väldigt fundersam.
Jag har vägt en hel del högre innan och även pendlat upp till 74-75 kg under senare åren men alltid gått ner till 71-72 kg igen och aldrig känt denna spändhet runt låren.
Låren har garanterat blivit fetare, det känner jag när jag går och sitter eller ligger och det liksom trycker lite, övre låren om man säger så och när jag går skaver de ihop mer, jävligt obehagligt.
Kan jag redan börja samla vätska? Har bara läst att det är vanligt i slutet av andra och i tredje trimestern. Jag är ju bara i v 9. Detta har jag känt de senaste 3 dagarna.