Styrketräning gravid
Jag har inte vågat bege mig in på att styrketräna sedan jag försökte och blev gravid, är i vecka 6 nu. Går det bra att styrketräna såhär pass tidigt i en graviditet?
Jag har läst att man ska välja lättare vikter men finns det något man bör undvika? När det gäller kondition har jag läst att promenera så att man blir varm och samtidigt kan föra ett samtal utan att bli trött/tungt andfådd är okej.
I nuläget tar jag endast promenader men saknar styrketräningen. Vill dock inte riskera missfall och blev ännu mer rädd nu när jag för några dagar sedan lyfte en tung kartong och bar hem vilket gjorde att jag blödde lite senare på kvällen.
- Redigerat 2020-09-20 00:18 av Cireea

Så länge som man inte har komplikationer, som försvagad livmodertappen eller liknande går det alldeles utmärkt att träna. I de tidiga veckorna lägger embryot heller ingen tyngd på öppningen till livmodern. Det är till och med bra, och nyttigt för kroppen att röra sig under en graviditet. Det är otroligt svårt att framkalla missfall. Hade det varit så enkelt som att lyfta sig till det hade vi inte behövt starka mediciner, eller skrapningar för att framkalla aborter.
Med första barnet styrketränade och sprang jag till runt v 25. Då började det bli obekvämt och jag fick sammandragningar. Raska promenader gick jag varje dag, och var ute på heldagsvandring sista gången i v 35.
1177 har en bra sida om träning. Det enda dom egentligen direkt avråder från är höghöjdsträning, kontaktsporter och högrisksporter som utförsåkning eller ridning där man kan slå sig. Det finns inga begränsningar mer än att man kanske inte behöver ta ut sig fullkomligt. Tänk på att flera elitidrottare tränar på som vanligt, och till och med tävlar under sina graviditeter.
Jag styrketränade med nästan samma vikter som vanligt fram till vecka 36 med första barnet (undvek övningar som kändes obehagliga). Körde spinning fram till vecka 38. Var jätteskönt att träna hela graviditeten för återhämtade mig snabbt efteråt till skillnad från andra graviditeten då jag hade mer ont i kroppen och fick sluta träna i vecka 30. Dock fick jag rekommenderat av en vän som jobbar som personlig tränare att man ska undvika att få mjölksyra för bebis skull. Har dock inget som styrker detta.
Jag kommer nog hålla mig till dagliga promenader och simträning 2 x i veckan.
Men har fått klartecken från bm och sjukgymnast att det är ok att träna under graviditeten men inte för tungt och inte överansträngning.