Utredning eller IVF direkt?
Hej đđŒ Jag och min sambo började försöka skaffa barn för 1 Ă„r sedan. Vi lyckades ganska direkt men fick missfall tidigt. Efter detta har vi kĂ€mpat pĂ„ men utan resultat och först nu fĂ„tt hjĂ€lp av en privat klink genom landstinget dĂ€r vi bor. VĂ€l dĂ€r fick vi vĂ€ldigt bra första kontakt och fick dĂ„ tvĂ„ val: göra en grundlig utredning eller gĂ„ direkt till IVF.. vad vĂ€ljer man? Vi har gjort en mindre utredning tidigare dĂ€r pcos konstaterats men inget mer Ă€n sĂ„. LĂ€ngtan Ă€r ju total sĂ„ IVF lockar ju med möjligheten att fĂ„ âsnabbâ hjĂ€lp men samtidigt vill man ju göra en riktig utredning för att se om vi kan lyckas sjĂ€lva! Har nĂ„gon erfarenhet av detta och vill dela med sig av tankar och/eller funderingar? Tack för att du lĂ€st sĂ„hĂ€r lĂ„ngt â€ïž
- Redigerat 2020-09-20 00:18 av Cireea
Hej! Jag och min partner försökte bli gravida i ett Är och sökte sedan hjÀlp pÄ en privat IVF-klinik. De gjorde en utredning pÄ oss och kom fram till att jag Àr oerhört fertil men hans spermier Ä andra sidan inte simmar bra nog för att vi skall kunna bli gravida pÄ egen hand. Enda alternativet var IVF. Vi satte igÄng med en behandling med en gÄng och blev gravida pÄ första försöket plus att vi har nÄgra blastocyster som vÀntar i klinikens frys nÀr vi Àr redo för nÀsta barn. Jag Àr nu gravid i vecka 33 sÄ snart Àr vÄr lilla pojk hÀr †Jag Àr sÄ lycklig och glad över att vi körde igÄng med IVF omedelbart⊠det Àr inget att vÀnta pÄ!
#1: till att börja med: Grattis! đ
Och vilken lycka att de gick pÄ en gÄng sÄdÀr!
NÀr du sÀger att det gick fort, hur fort menar du dÄ? AlltsÄ jag förstÄr det som att de Àr lite mer vÀntetid nu Àn vanligt men jag vet inte ens vad vanligt Àr :/
#2: Jag tror inte att det Ă€r mer vĂ€ntetid pĂ„ de privata klinikerna, det Ă€r inte den uppfattning jag fĂ„tt iaf. Inom allmĂ€nvĂ„rden, ja, definitivt lĂ€ngre vĂ€ntetid iom att mĂ„nga IVF-behandlingar satts on hold pga Corona. HĂ€r i VG-regionen Ă€r det ungefĂ€r 1 Ă„rs vĂ€ntetid i allmĂ€nvĂ„rden men Ă€r man beredd att gĂ„ privat och betala för IVF-behandlingen sjĂ€lv sĂ„ fĂ„r man omdelbar hjĂ€lp. Vi började med IVF direkt efter att vi fĂ„tt resultatet av utredningen, eftersom tursamt nog sĂ„ föll set sig sĂ„ att min menscykel började 2 dagar dĂ€refter (och det Ă€r dĂ„ man börjar med behandlingen). Det kostade ungefĂ€r 50k alltsomallt och det Ă€r den bĂ€sta investeringen vi nĂ„gonsin gjort â€
FörlÄt, jag kanske missuppfattade er situation. Om ni ska göra IVF via landstinget och inte via en privat klinik sÄ Àr det Ànnu viktigare att köra igÄng med en gÄng imo, detta eftersom det Àr vÀntetid inom landstinget.
Vi gÄr just nu pÄ en privat klinik men genom landstinget och IVF blir genom livio isÄfall!
Ă
h de kÀnns som att hur man Àn gör sÄ kommer de att ta sÄ lÄng tid :(
#5: Inte om du betalar sjĂ€lv för behandlingen pĂ„ en privat klinik! De klinikerna jag har varit i kontakt med och den som vi gjorde behandlingen pĂ„ hade ingen vĂ€ntetid alls! Bara att tuta och köra ju â€