Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 359 ggr
Surpan
1

Minskade fosterrörelser

Någon här som fått konstaterat minskade/uteblivna fosterrörelser på förlossningen? Alltså inte bara att ni upplevde det utan att även BM/Läkare såg det på ultraljud? Varför var det så och vad hände?

Jag undrar för att jag har funderat en del på yngsta sonens förlossning mycket på senaste tiden (antagligen för att många i min närhet är gravida/föder barn så ämnet kommer upp en del). Han rörde sig inte i magen på slutet vilket konstaterades på förlossningen. Jag fick kolla navelsträngen och moderkaka hos spec mödravården och allt såg bra ut. Fick sedan komma tillbaka varje dag i fem dagar för att se att det inte var bara otur och att han sov vid tidigare ultraljud (han rörde sig inte vid något ultraljud dessa dagar) innan de bestämde sig för att det inte var normalt och satte igång förlossningen. Det var ganska skrämmande alltihop.

/Surpan

Emmmm
0

När jag födde andra barnet för 5 mån sen upplevde Jag minskade rörelser sista tiden men vid 40+6 fick jag inga rörelser hur mkt jag än knuffade. Åkte in och hans hjärtljud var samma utan variation och på ultraljudet med läkare fick han inga rörelser i princip trots att läkaren tryckte jättehårt på magen. Navelsträngen kunde han se hade bra tillförsel. Fick direkt ta hissen upp och blev igångsatt. Sonen föddes blå och med navelsträngen 2 varv runt halsen. Fick inte förklaring på minskade fosterrörelser men kanske berodde det på navelsträngen. Tacksam att det varit mkt fokus på minskade fosterrörelser och att inte behöva gå över för länge… annars är jag rädd att det slutat annorlunda!

Surpan
0

#1 Skönt att det slutade bra! Jag fick höra att det kan vara att dom sov så därför fick jag komma tillbaka dagen efter… Jag hade inte vått över dock, blev igångsatt 11 dagar innan bf om jag minns rätt. Är du nervös för att bli gravid igen?

/Surpan

Emmmm
0

#2 Vad konstigt svar du fick, tur det gick bra med din son! Om vi skulle välja att få en trea kommer jag vara lite orolig under graviditeten. Kommer inte kunna njuta lika mycket för inser att saker kan hända så fort även efter vecka 12…

Surpan
1

Ja det var väldigt utdraget för mig. Jag var inne redan två veckor innan och de fick inga rörelser på ultraljud, då fick jag gå en promenad på en halvtimme och sen fick de några få rörelser. Sen var jag som sagt inne i fem dagar innan det blev igångsättning, med TUL + kolla navelsträng på dag 2 och 5.

Man undrar ju vad det berodde på och om det kan hända igen..

/Surpan