Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 950 ggr
Svartram
0

Fertilitetsutredning vad gör man?

Hej, jag har nyligen fått min PCO diagnos. Efter nu tio månader utan mens efter uttag av p-stav, vi kommer därför behöva få hjälp för att få barn. Och i augusti är det ett år sen jag började försöka bli gravid och då har jag rätt att ställa mig i kö. Men vill veta lite. Vad är en fertilitetsutredning. Hur gör dem den och vad går man igenom? Hur var det för er? Vill gärna höra era historier, dels för att lära mig och sen för att inte känna mig så ensam i detta. Varenda människa i min omgivning trycker ur sig barn just nu och jag går bara och längtar.

LaSadie
0

Vad man gör är nog olika beroende på om det är manlig eller kvinnlig faktor. För oss så började det med att vi tog prover, blodprover på mig samt ul för att se om allt såg okej ut. Min man fick lämna blod och spermaprov. I vårt fall så var det manlig faktor och sattes upp för IVF direkt. För att stimulera äggstockarna så fick jag ta nässpray och sprutor. Ibland tar man bara sprutor men det beror helt på hur många ägg som är redo i äggstockarna. Efter två veckor så fick jag ett ul för att se om stimuleringen gjort nått för äggen och om allt ser ok ut så tar man en ägglossningsspruta för att släppa äggen. Dagen efter så åker man in för äggplock, vår massa najs medicin för att slappna av och för att det inte ska göra ont (i Uppsala iaf). Mannen lämnar ett spermaprov och äggen befruktas. Återinsättning sker efter några dagar, man får börja ta lutinus (tips, använd trosskydd) och sen efter två veckor tar man ett gravtest för att se om ägget fäst. Så var proceduren för oss, men det är annorlunda beroende på län ibland och det är även vem "felet" beror på.

Svartram
0

Blev ni gravida?

LaSadie
0

Jag blev gravid på första försöket men slutade tyvärr i missfall v6. Sen gjordes ett FET (frozen embryo transfer) i ostimulerad cykel (kan göras stimulerad med) men det tog inte. Även om det inte är fel på mig så tror jag att min kropp behöver lite hjälp då ägglossning inte registreras på stickor även om jag har det. Hade inga fler ägg i frysen så fick göra en till omgång med sprutor och spray (hatade nässprayen). Blev gravid igen och dottern på snart två år sitter och äter gröt med sin pappa i köket 😊 Lite lustigt är att jag blev gravid igen på naturlig väg bär dottern var sex månader även om det ska vara omöjligt 😁 så har en snart 2 åring och en dotter som är 6 månader ♥️ Men hela proceduren är lite upp och ner, det är jobbigt med spray och sprutor. Man är inte alltid så himla pepp och det är ibland svårt att vara positiv, jag var jättedeppig när vi gjorde tredje försöket för samtidigt så blev maaaassor gravida eller gick omkring med sina nyfödda 😕 men det är värt det i slutet.

Whynöt
0

Vi gjorde samma procedur som ovan, förutom att jag bara tog sprutor, ingen nässpray. Problemet låg med min mans sperma. Blev gravid på första försöket och fick idag reda på att det är en pojke ❤