Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1205 ggr
Linsaa
0

Solskenshistorier önskas!

Hej alla erfarna. Jag skulle vilja höra lite om era erfarenheter då min hjärna håller att göra mig galen! Ska försöka hålla mig så kortfattad som möjligt. 😅 För ca 4veckor sen fick jag ett positivt gravtest och eftersom jag inte har haft nån regelbunden cykel att följa sen tidigare bad jag om ett tidigt ultraljud för att jag inte har nån aning om vilken vecka jag är i och varit orolig då jag haft lite symtom och så. Läkaren kunde då se en hinnsäck och ett foster som räknades till o vara i v5 Men med ett posetivt gravtest sen 4v tillbaka betyder det att jag bara blivit gravid en vecka innan? Är det en omöjligt att få ett positivt test så snabbt? Jag har en ny tid om två veckor för att se om den utvecklats eller om det avstannat som jag befarar.. Jag försöker hålla mig lugn och bara vänta ut dessa två veckor.. men det är svårt och söker nu er som kanske varit med om något liknande? 🙏🙏 Tacksam för alla svar!

Pawz
0

Har hört liknande där det gått bra och man sett ett tickande hjärta nästa gång men rent matematiskt så kan det ju inte riktigt stämma att du är i vecka 5… det är ju tidigast då man kan plussa, första två veckorna är man inte gravid (tid mellan mens och äl) sen brukar det ta cirka två veckor till innan man får positivt gravtest (vissa plussar såklart någon dag tidigare än så) och då är man alltså i vecka 5… Men som sagt, svårt att se något på UL så tidigt så kan lika gärna vara att man inte sett ordentligt, håller tummarna för dig! 🌸

Linsaa
0

När jag tog första gravtestet gjorde vi ett digitalt med då stod det 1-2v typ 2v efter hade det ökat till 2-3v och nu detta ultraljud med en diff på typ 2v (går ju inte o säga exakt..) Jag blir knäpp av räkningen. Läkaren ville inte ge så stor tillit till dom testerna och vill bara vi utgår från det man ser på ul så klart.. läst att man kan pulsa 6dagar efter ägglossning. Så det skulle va mitt ända hopp typ.. 🥺 Har inte haft nån mens på flera år då jag ätit p-piller hela tiden så har inget sånt att luta mig tillbaka på heller.. Tack snälla för peppen.. bara hålla tummar antar jag 🥺🌸

Pawz
0

Veckorna på gravtesten räknar från befruktning, alltså ÄL (de är dock inte helt tillförlitliga med just veckorna) medan man annars räknar graviditeten från senaste mensens första dag. Därför kan man inte vara gravid vecka 1-2, befruktning sker vanligtvis vecka 3 och i vecka 5 ( då BIM brukar vara) kan man få plus. Plussade du för fyra veckor sedan borde du alltså vara i vecka 8-9 nu… Vet inte om du förstår hur jag menar eller om jag bara gör det mer förvirrat, förlåt isf! Men som sagt, allt är så himla smått de första veckorna så det är lätt att se fel på så tidiga UL!

Linsaa
0

Jo då jag förstår precis.. har räknat fram och tillbaka säkert 100000 gånger och bara hoppas på att något annat ska va fel.. nått datum.. nåt annat än bebisen.. får kanske bara stänga av tankarna och hoppas och be till högre makter 🙏

mollyt
0

Jag håller tummarna att det ser bra ut nästa gång! Vill bara säga lyckat till då jag inte har egna erfarenheter (men har hört om andras solskenshistorier).

Linsaa
0

#5 tack❤ tyvärr gick det inte vägen för oss😔