Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 766 ggr
Hannalove
0

Vill ha barn

Hej allihopa! Jag har en fundering, jag är snart 21 och min pojkvän snart 22 år. Vi har varit tillsammans i snart 2 år och bott ihop i ca 1 år. Men såhär, jag har spiral, satte in den när jag var 18 och den håller i 5 år. Men jag vill så så gärna ha en bebis nu, min sambo är lite mer tveksam. Dels för att vi vill flytta till en större lägenhet och att jag är barnflicka till en familj som har ett barn som är 6 månader och jag ska jobba där i minst 6 mån till. Har även en timis tjänst inom hemtjänsten där jag kan få fast tjänst. Min sambo jobbar heltid och har en fast tjänst. Är de egoistiskt av mig att vilja ha barn nu när jag inte har en ”fast” inkomst? efter barnflicke jobbet liksom. För jobbar 50-60% hos familjen och får en fast lön men menar mer efter Jag var hos ungdomsmottagningen idag, för jag och min sambo har pratat om att jag ska ta ut spiralen och han säger att jag får göra som jag vill. Han säger samtidigt jag ska ta ut den, och om det händer så händer det. Förlåt för rörigt inlägg, bara att fråga om ni undrar något. Tack för att ni läst och tacksam för svar, behöver lite andra tankar haha!

Sindri
2

Det är klart att allting går om man bara vill, men då måste man vara två som vill till 100%.
Förstår din längtan efter barn, hade så själv från det jag blev tonåring i princip. Ändå dröjde det till jag var över 30 innan jag hittade pappan till mina barn. Det kunde väl skett några år tidigare, men jag är glad att jag hade hunnit mogna lite mer, och hunnit dansa runt och roat mig så att jag lugnt kunde känna att jag inte missade någonting.
Mina föräldrar var väldigt unga när jag föddes, och de höll ihop hela livet och gjorde det jättebra för oss barn. Men jag kände mig mer som att mormor var en modersfigur för mig. Sen tror jag att min mamma kände lite bitterhet som äldre över att hon missat mycket som ung.
Sedan är det det med ekonomin. Du skall leva på föräldrapenning i kanske drygt ett år och visst går det med med mindre resurser, men tror du kommer att bli frustrerad många gånger över att inte ha råd med det ena eller det andra. Du kommer att vilja det bästa till ditt barn. Om du skaffar ett bättre betalt arbete gör det väldigt stor skillnad ekonomiskt.

Men visst går det, men skulle jag råda dig skulle det vara att vänta. Du och din pojkvän har trots allt inte känt varandra så länge.

[Devya]
0

Det kan vara bra om ni väntar lite längre med tanke på situationen i världen just nu. Jag är gravid i 24 veckan och är i princip livrädd att gå på check ups just nu. Om jag hade vetat det här så skulle jag undvikit att bli gravid förra året. Det sätter en så stor stress på en och nu visar det sig att jag måste föda det här barnet ensam för min man får inte komma med pga coronaviruset och man vill minska riskerna. Nya regler sätts nämligen in nu och vem vet, det är väl bara en tidsfråga innan Sverige inför samma regler. Så jag skulle råda till att vänta lite innan man vet mer om hur läget ser ut längre fram. Det är skrämmande och så nytt det här med att få barn som det är. Lyckligtvis är det min andra gång så jag vet ju en del redan men om det hade varit mitt första barn skulle jag varit bra mycket oroligare.