Gravid iFokus

Gravid

Etikettung-mamma
Läst 1535 ggr
Elsa Lundholm
0

panik jag är bara 15!

jag är 15 just nu och är väldigt rädd att jag är gravid. jag har kollat på tidiga tecken på graviditet och nästan allt stämmer, det är inte jätte mycket att gå på men jag och min pojkvän har haft helt oskyddat sex, vilket jag erkänner är det dummaste beslut vi tagit. jag har tänkt att jag ska köpa ett graviditetstest, men jag är alldeles för rädd. jag vet inte hur man gör, jag vet inte vad jag får för blickar eller. 

jag har inte berättat för mina föräldrar, för jag vill vara 100% säker innan jag berättar. jag har ingen annanstans att vända mig så jag kom hit. 

jag fyller 16 om några månader och börjar gymnasiet innan jag är 16. båda jag och han kommer ha fullt upp. gymnasiet jag ska gå är väldigt litet och dom hjälper en med barn om det skulle hända en oväntad graviditet. 

vi vill verkligen ha barn i framtiden vi vet ju fortfarande inte hur vårt förhållande kommer gå framöver men vi älskar varan sjuk mycket och vill verkligen spendera våra vill tillsammans, vi har planer för vår framtid. han har försökt övertala mig till abort om det är så att jag är gravid, för ingen av oss är redo. men abort finns inte på kartan för mig. vi kommer ha stöd från våra familjer det vet vi, vi vet att det kommer bli fruktansvärt dyrt och tungt. vi har lite smått panik över det här men vi kommer klara det med varandras hjälp. jag har läst på så mycket jag bara kan samtidigt som jag går i skolan och rider på fritiden. jag har försökt få honom att läsa på men han säger bara att han kan allt om barn, och jag vet att han inte kan allt, vilket får mig att få ännu mer panik i det hela. 

jag vet att han kommer alltid finnas vid min sida under det här. han säger dock att han inte är redo och att han vill leva sitt liv till fullo och att jag måste göra abort. jag vet inte hur våra föräldrar kommer reagera men jag vet att dom kommer stötta oss i slutandan. 

jag har redan börjat planera och greja. 

men så min sammanfattning är att jag vet inte om jag är gravid men det lutar mot det och att jag vill gärna komma i kontakt med några unga mammor, och veta hur det är att köpa graviditetstest 😂

sjukt tacksam för svar! ha det så bra så länge❤️

MonicaLagerquist
8

Är säker på att ingen skulle bry sig om du gick in på apoteket och köpte ett gravtest. Instruktioner om hur testet ska tas finns i paketet. Annars så kan du ju gå till ungdomsmottagningen och be dem testa dig.

Stolt ägare till tre La permer

Pawz
2

Som #1 skriver kommer ingen på apoteket att reagera, det är vardag för dem. 😊 Ungdomsmottagningen är också ett jättebra alternativ för där finns möjlighet att prata med någon om du skulle vilja det. Lycka till! 🌸

Elsa Lundholm
3

tack så mycket, ska köpa ett test så fort jag får möjlighet😃

Svart ängel
5

Ta ett steg i taget. Börja med att köpa graviditetstest. Det är ju inte ens säkert du är gravid. Om det visar sig att du är gravid tycker jag att du ska ta en rejäl fundering på framtiden. Du skriver flera gånger att din pojkvän säger att han vill att du gör abort då han vill leva sitt liv till fullo. Är du beredd på att bli ensamstående mamma om du väljer att behålla mot pappans vilja? Att bli förälder är en obeskrivligt stor och livslång uppgift och inget man ska ta lätt på. Du är ung och har många år på dig att bilda familj och innan dess gå ut skolan, vidareutbilda dig, resa, skaffa jobb och bostad. Leva livet helt enkelt. Lycka till!

[Devya]
1

Om du ska bli mamma så får du nu börja växa upp direkt och köpa ett test och inte tänka på vad andra tänker om det. Nu är det upp till bevis. Klarar du inte av att köpa ett litet test är det frågan om hur du lär klara av allt annat som kommer att hända om du är gravid. Då man är gravid kan man råka ut för hemorrojder, svamp och dylikt och då måste man skaffa mediciner osv. Du måste också gå på check ups där du får dra av dig byxorna så de kan kolla hur det står till där nere. Det blir mycket av den sorten och då får man minsann inte vara blyg mera. :) Inget farligt med det men bäst att du redan nu börjar bli modigare. Så med andra ord så är det väldigt lätt att köpa ett graviditetstest jämfört med allt annat som kan komma sen om du är gravid! Lycka till med allt!:)