Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1722 ggr
Telefonkontakt
0

Skickas till UM

Efter mycket letande efter ett telefonnummer till kvinnoklinik eller liknande så gick jag bort till en vårdcentral som ligge knapt 50 meter från min bostad. Jag berättade för den medelålderskvinnan att jag inte visste var jag skule vända mig, hon frågade hur gamal jag var, och jag sa att jag var 19. Då sa hon att jag kan gå till Ungdomsmottagningen så skulle de hjälpa mig med abort.

Där står jag och känner mig kränkt, för jag had aldrig sagt att jag skulel göra abort då jag nu har bestämt mig för att behålla barnet. Artig som jag är så sa jag som det är att jag _faktiskt_ ska behållabarnet. Då krafsade hon ner ett telefonnummer och bad inte ens om ursäkt för att hon tagit förgivet att bara för att jag "bara" är 19 så ska jag givetvis göra abort..

Är det verkligen så att man ska tro att unga kvinnor ska göra abort bara för att de är unga?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Hannapanna
0

Fy va hemska människor det finns! fy va arg jag hade blivit! SÅ FÅR man inte göra! Skrikandes

Telefonkontakt
0

#1 blev så chockad att hon kunde säga så. Hon kunde väl frpga om jag hade funderat på saken, det hade varit okej. Illa fall lite bättre :(

Hannapanna
0

ja men de är helt jävla otroligt hur man tänker! Jösses.. Klart man inte kan ta för givet såna saker.. usch!

Dom gånger jag har ringt har dom iallafall frågat hur jag har stått till gravididteten. sånt måste dom ju fråga!

kitty
0

oj vad elakt!

stackare. Men jag är glad för din skull att du har bestämt dig, lättare om man vet vad man vill :)

hur sen är din mens om jag får fråga? asso, vilken vecka är du i ungefär?

Telefonkontakt
0

#4 min mens harf varierat mellan 30-45 dagar, så jag vet inte exakt, men två test är gjorda, så jag ska ringa imorgon till kvinnkliniken och fixa tid så det blir säkert.

maiijjha
0

#5 Har de ingen MVC på din vårdcentral?

Telefonkontakt
0

#6 inte på den vårdcentralen. Är nyinflytad i stan så jag har ingen aning om vart det finns. Ganska dåligt att det inte finns nummer tillängliga som man kan hitta

Believer
0

#7. det där med numrena håller jag med om. svåra att få tag i även här i stan!

AlbaStiffler
0

taskig tant… strypvarning… hehehe.

clivia
0

fy vad gräsligt! Men jag skulle tro att du kan vända dig till ungdomsmottagningen även om du inte vill göra abort, de kanske har någon verksamhet för unga mammor eller liknande eller i alla fall koll på var de finns.

Ett tips är att leta upp ditt landstings hemsida på internet, därifrån brukar det finnas länkar vidare till olika typer av vård. Hoppas du hittar en riktigt, riktigt bra barnmorska som fattar vad det handlar om! Lycka till!

Telefonkontakt
0

#10 har inget förtroende för UM och jag hittar ändå inte dit då jag är nyinflyttat i stan. Sitter just nu och väntar på att bli uppringd från någon rådgivning. Alltid något!

FerretCrow
0

#0 fy fan vad sjukt

AlbaStiffler
0

#11> Du kan säkert gå till kvinnokliniken/gyn på ditt sjukhus!

Telefonkontakt
0

#13 Har fått tid för inskrivning 10de januari. Men igenting innan.. Ska det vara så?

DG
0

#14 Vilken vecka är du nu på?

Jag hade inskrivning i vecka 13+0 först, här hade vi dock informationsmöte innan med det är bara vissa MVC som har det. Men inskrivningen ska vara mellan vecka 10-13.

skrollan
0

usch jag tycker inte heller om ungdomsmottagningen, de har aldirg tagit blodtryck på mig, som mödravården gör. och mödravården ville att jag skulle komma tillbaka efter tre veckor jag fått en akutpiller av dem, för att göra grav-test. men det ville inte ungdomsmottagningen. De är inte alls bra enligt mig. Då rekomenderar jag mödravården.

DG
0

Jag har faktist alltid fått jättebra hjälp hos UM här, dom har varit jätte snälla och alltid kollat blodtrycket med mera.
Men det skiljer sig säkert mycket mellan olika UM och olika personer som jobbar där.

Telefonkontakt
0

#15 Eftersomn att jag har en helt konstigt menscykel på mellan 30-45 dagar så ha rjag faktiskt ingen aning om vilken vecka jag är i.Men inte längre än 5. Det är det jag vet…

DG
0

#18 Då åter 10 Januari som ganska lagom tid för första besöket. Jag fick också vänta över en månad innan jag fick träffa någon och när jag ringde dom var jag också i vecka 5 ungefär.

AlbaStiffler
0

Studentgyn finns i många studntstäder, dit kan även icke studenter många ggr gå. De i Uppsala har vart supertrevliga och inte så mossiga. lite som en UM fast lite vuxnare! :-)