Skillnader mellan landsting?
Har två gravida kompisar just nu. båda runt 4e månaden och har nyligen varit på första UL.
Vet inte om jag minns fel, men jag har för mig att min Sthlms-kompis sagt att de skulle på 2 UL och att det var standard. Vid den andra kunde de avgöra könet. Vad jag fattade så kunde de själva välja OM de ville få reda på könet.
Den andra kompisen, i Uppsala, hävdar att man bara gör ETT UL som standard, iaf i Uppsala. Och i Uppsala har man som standard att INTE berätta könet, även om man vill veta.
Har jag uppfattat rätt? att olika landsting/län/bvc:er har olika bestämmelser gällande antalet UL man gör vid en "normal" graviditet samt att olika län har olika bestämmelser gällande att få reda på könet?
Vad har gällt för er?

Jag bor i Sthlm och det är bara en UL man får gratis här. Går i Välingby MVC och UL gjordes på Karolinska.

Ok, kan va så att jag hörde fel om antalet UL min sthlmskompis skulle göra. Men vad sa de om kön på din BVC, fick de berätta det?

Nej det sa inget om kön för det gick inte ens se för navelsträngen var i vägen. På kallelsen stog det dock att det inte säger men det beror nog lite på barnmorskan också.
Vi ska boka tid till privat UL för att ta reda på kön.

Ok, kan man göra det, dvs boka privat UL. Vad innebär det? Ni betalar själva`?

Ja, man kan boka tid hos en privat klinik, och man får betala själv. Sen finns det speciella 3d och 4d UL man kan göra men dom kostar över 1000kr.
vi ska bara göra könsbestämning och det kostar 600kr i den kliniken vi ska försöka få tid hos.

jag fick bara göra ett UL..