Planerar fr graviditet
Vi har börjat planera att försöka skaffa barn. Äter P-piller fortfarande och har tänkt ta körkortet innan.
Jag är nyfiken på vad ni gjorde? Planerade ni något speciellt? Tog ni några vitaminer? Hur tänkte ni runt kost osv.

Började äta folsyra. I övrigt ändrade jag inget.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Tar vitaminer. Tänker lite på vad jag äter och har dragit ner på kaffe. Har slutat helt med nikotin. Framförallt försöker jag bara må bra och inte stressa upp mig (lättare sagt än gjort). Vi har sparat extra mycket pengar varje månad sen ett år tillbaka osv. :)
Jag började också äta folsyra för det blev jag tillsagd utav barnmorskan jag pratade med att göra. Annars ändrade jag inget.
Mvh Linn
Äter folsyra och slutat med nikotin och alkohol. Försöker leva hälsosamt och få i mig mer vitaminer.
Finns folsyra att köpa receptfritt? Började äta vitaminer för två månader sen. Valde att köpa graviditetsvarianten då den verkade inehålla lite mer folsyra. Annars är det körkortet som jag vill ha innan och så har jag tänkt börja simma eller promenera lite. Samt tänkt ta upp vanan att göra "knip" övningar.
Finns det någon ungefärligtid hur länge det tar innan P-pillren går ur kroppen så att säga? Vet att vissa kan bli gravida bara dom glömmer ta dem osv. Men mer generellt. För övrigt har jag PCO och innan jag började med P-piller hade jag mensen var 6 vecka ungefär. Vet inte hur den kommer vara nu när jag slutar.
#7 man brukar säga att första 3 månader är det lättare att bli gravid då kroppen kämpar med att få hormonerna normala igen. Jag har upplevt både att det tagit lång tid och att det gått direkt.
#7 första två månaderna efter p-piller stopp har man ökad chans att bli gravid, detta för att kroppen kämpar otroligt mycket för att hamna på ”rätt” hormon nivå. Så därför släpper alltid ägg första två månaderna efter vanliga p-piller stopp. Så om du har pco så ät pillrens tills ni börjar försöka och första två månaderna ligg mycket och ofta, för det ökar dina chanser. Det är därför det tar sig för så många på 1 och 2 a försöket, och det är även en viss ökad chans/risk för tvillingar. Har själv provat teorin och det stämmer, mina första två hade kag inte läst om detta så första tog 13 månader andra barnet 2,5 år och när jag testade med nummer 3 så tog det sig på andra försöket.
Kan tillägga att det inte gäller minipiller utan bara p-piller.
#10 varför inte även minipiller?
#9 kan nog inte stämma på alla dock, men kan ju vara värt att testa. För egen del fick jag inte tillbaka mensen förrän efter 1 år, så troligen hade jag inte ägglossning tidigare heller. Däremot åt jag provera senare, då jag också har pcos, och två månader efter avslutad kur blev jag gravid (även om vi inte direkt försökte), så det kan ju ha funnits ett samband.
#11 dom innehåller inte hormoner, och i regel så får man sällan/aldrig mens under tiden man äter dem. Man ska/bör äta vanliga p-piller 6-8 månader för att effekten ska ”funka”, och man bör få mens under sockerveckorna. Det är för att hålla kroppen på ”normal” hormon nivå, som gör att det funkar. Sen får man inte glömma att man är två när man försöker få barn, så teorin påverkar ju såklart inte om det är den manliga faktorn som spelar in. ;)