Gravid under en provanställning?!..
Jag och min sambo har en dotter som fyller 2 år i januari, i början av september fick jag ett missfall efter att ha blivit oplanerat gravid. Just då när vi plussa kände vi att detta inte va något som kändes "bra". Jag va väldigt ledsen och kände en stor klump i magen av dåligt samvete, att jag skulle behöva dela min kärlek till någon annan, jag var verkligen inte redo. Men sen fick jag missfall och nu vill vi inget hellre en att skaffa ett syskon och det har jag känt sen dess. I samma veva som jag fick mitt missfall så börja jag mitt nya jobb med en provanställning på 6 månader (just därför kändes det också inte helt 100 att skaffa syskon nu). Men hur fasen ska man göra. Vi vill försöka skaffa syskon nu men jag är samtidigt livrädd att förlora jobbet. Jag va sjukskriven hela förra graviditeten pga extrem gravidillamående, så det skrämmer mig lite också. Jag har gjort en abort, missfall 2 gånger och en fullgången graviditet och alla gånger har jag spytt. Så jag räknar med det om jag blir gravid igen. Och blir jag sjukskivem under provanställningen känns det som att det bara är att packa ihop mina grejer och gå.. Någon som blivit gravid under en provanställning? Känns så jobbigt detta, samtidigt som det kanske bara är att vänta ut tills i vår då jag förhoppningsvis får en fast tjänst. Men det känns så långt tills dess…
Jag plussadd 1 månad innen min provanställning va slut ich valde att berätta direkt för det kändes bäst så. Jag blev anställd och jobbade t o m v37 och gick då hem när jag jobbat 1 år där. Drt finns dom arbetsgivare som tar det bra och dom som tar det sämre men jag kan väl känna att på sätt och vis så känns det värt att chansa :) och vill man inte de så kan man ju vänta med att försöka bli gravid tills dom få månaderna är över
Jag blev också gravid under min provanställning och berättade för chefen innan det var klart att jag fick fast tjänst.
Jag har också blivit gravid under provanställning. Berättade innan jag fått tillsvidare och har idag en fast tjänst på förtaget. Jag tror tvärtom att det blir väldigt svårt för arbetsgivaren att inte anställa dig vidare då du kan hävda att det var på grund av din graviditet… det är en tvist de flesta arbetsgivare bil undvika eftersom de med stor sannolikhet förlorar… Man vet heller aldrig hur lång tid det tar att bli gravid och sen får man fundera på om man vill vara på en arbetsplats där det inte är accepterat med barn, det lär ju bli vab och liknande ett tag framöver också…
Tack snälla rara ni för era svar :) Det låter som ni har väldigt snälla arbetsgivare! Jag har inte riktigt fått kläm på min haha. Men hon är trevlig såklart, men har hört lite på mina kollegor att hon är lite svår och sträng när det gäller vissa saker. Men det känns även som hon borde va lite beredd på att vi vill skaffa syskon snart (menar absolut inte att man måste skaffa ett syskon, men ni förstår kanske hur jag tänker), så det borde kanske inte komma som en chock. Och som du säger #3 så vet man ju heller aldrig hur lång tid det tar :) bara för att det gått väldigt fort och "enkelt" de gånger jag blivit gravid så behöver det ju såklart inte bli så nu. Och precis! Jag har redan vabbat 4 gånger under oktober, dottern började precis på förskolan. Och det har hon inte sagt något om ännu i alla fall haha.
Blev också gravid när jag var provanställd. Jag är en av dom som inte fått behålla jobbet. Tror däremot inte att det är så vanligt som man tror att man blir nekad jobb pga graviditet, jag var på en knepig arbetsplats där dom sparkade 2 personer i veckan och anställde 3, till slut menade dom att dom inte hade råd att ha kvar mig + några andra såklart och menade att det inte hade med att jag var gravid och göra. Tog det aldrig vidare fast jag kanske borde ha gjort det. Fast sen när man tänker efter hade jag aldrig velat vara på en arbetsplats där man inte tillåts att vara mamma.
~mikkan