Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 12172 ggr
blåbärspajen
0

Gravid precis efter mens?

Kan man bli gravid om man har oskyddat sex dagen efter mens?

Fien
0

Beroende på ur din cykel ser ut så är det teoretiskt möjligt men ändå ganska osannolikt. Du måste ha ägglossning för att en befruktning ska ske, ägglossning sker vanligtvis ca 14 dagar efter mensens första dag. Spermier kan leva i kroppen upp till en vecka om förhållanden är gynnsamma. Så har du mens i 7-10 dagar och ägglossning lite tidigare än på 14:e dagen så finns risken. Vill du inte bli gravid så ta dagen efter och skydda dig i fortsättningen.

[Devya]
1

#1 7 dagar är nog otroligt ovanligt isåfall. Min gynekolog sa max 5 dagar,

Oberoende så ska man ju alltid skydda sig om man inte vill ha barn. Det är otroligt dumt att riskera något.

Fien
0

Jag skrev KAN i gynnsamma fall… men oftast inte…. fem dagar är nog inte heller så vanligt men de finns ju ett fåtal som överlever det med och det räcker ju egentligen att en av alla de miljonerna spermierna överlever….

Alexzandra630
0

Teoretiskt sett ja men oddsen är inte höga. Om du inte vill bli gravid så köp dagen efter piller (om det gått mindre än 72 h). Annars är det ju bara att vänta och se.

[Devya]
1

#3 Tycker dock att de som absolut inte vill bli gravid lyckas bli gravid, oberoende hur länge spermierna överlever. :D

Sen de som verkligen vill bli gravida tycks ha det svårare. Lite lustigt det där.

Fien
0

#5 ja det är ett intressant fenomen du beskriver. Jag tror det många gånger handlar om en inre press tyvärr… vill man inte bli gravid så har man ju inte ens de tankarna, därmed ingen press…..

[Smulan_88]
0

#1 där har du fel! Det är tvärt om man ska tänka. Ägglossningen sker ca 14 dagar innan kommande mens. Så har man en kort menscykel på mindre än 28 dagar så är det fullt möjligt att ha ägglossning strax efter mens. Mensen är ett tecken på föregående ägglossning, inte kommande. Har man till exempel cykler på 20 dagar så är dett fullt möjligt. Brukar man ha långa cykler dvs många dagar mellan sista mensens första dag och första dagen kommande mens, så skulle jag säga att sannorlekheten = 0 in princip. Men med korta cykler så har ägg mognaden inte den typiska 14 dagars regeln. Den är när man har 28 dagar emellan.

Fien
0

Jag fattar faktiskt inte varför du alltid vill få det att låta som att mina inlägg är fel #7. Jag skriver precis samma som du gör, men jag använder andra ord…. Med lite enkel matematik så har man med en cykel på 28 dagar 14 dagar åt båda håll, till den nya och den gamla mensen… alla har dock inte 28 dagar och man kan ha olika lång luteralfas (tid mellan ÄL och mens…) därmed finns det en risk att ts har blivit gravid även om den (som många andra också skriver) är ganska liten….

[Smulan_88]
0

#8 då får jag ursäkta, om du tagit det som personliga påhopp, MEN det är inte 14+14 man ska utgå från. För har du lång menscykel på 35-40 eller fler dagars så inträffar alltid ägglossning ca 10-16 dagar innan kommande mens. Dagarna emellan byggs "bara" slemhinnan upp och ägget/äggblåsorna mognar. Många har fått missuppfattningen att man alltid i de fall man blir gravid att man ska räkna från sista mensens första dag, just på grund av "14 dagar efter mens" myten. När det är tvärt om. Och i de fall de utgått från denna princip men har lång menscykel så blir de oftast flyttade ibland så mycket som 2-3 veckor. Så svaret är något missvisande. Mina barn har tagit lång tid att få till pga pcos/pco vilket gjort att jag hunnit läsa på en hel del. och det råder många info som är fel på just sajter, både vad gäller ägglossning och befruktning över lag. Än en gång förlåt om du ser det som personligt!